جمعه, ۲۸ دی, ۱۴۰۳ / 17 January, 2025
مجله ویستا

غلبه بر اشتباهات شغلی


غلبه بر اشتباهات شغلی

اشتباه، هر چیزی ممکن است باشد و از یک بی‌دقتی تا اشتباهی که از سر بی‌اطلاعی سر بزند یا حتی عدم رعایت و اعتنا به کار کسی را نیز شامل می‌شود.
در کارهای تجاری، اشتباه ممکن است باعث …

اشتباه، هر چیزی ممکن است باشد و از یک بی‌دقتی تا اشتباهی که از سر بی‌اطلاعی سر بزند یا حتی عدم رعایت و اعتنا به کار کسی را نیز شامل می‌شود.

در کارهای تجاری، اشتباه ممکن است باعث اخراج فرد شود. اگر می‌خواهید از اشتباهاتتان درس بگیرید و توبیخ هم نشوید، بهتر است این کار را با پول خودتان انجام دهید چون وقتی پول دیگران در خطر باشد، مسوولیت شما نیز سنگین‌تر می‌شود.

اجرای نامناسب:

اشتباه نه تنها وقتی روی می‌دهد که کارها براساس نقشه پیش نرود، بلکه وقتی نقشه بخوبی هم اجرا نشود پیش می‌‌آید. اشتباهات می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند. ممکن است بدون دیدن آموزش دقیق عهده‌دار پستی شوید. ممکن است بخواهید به کسی در کاری کمک کنید و در نهایت متوجه شوید که هیچ‌کدام برای آن کار تخصص لازم را نداشته‌اید.

ریسک کردن، ضرر مالی:

ضرر و زیان مالی وقتی اتفاق می‌افتد که در ریسک‌های کاری احتیاط‌های لازم انجام نگیرد. معمولا این اشتباهات به خاطر عیوب عملکردی رخ می‌دهد. وقتی کسی این اشتباه را متوجه نشود یا در مورد آن صحبت نکند، باعث ضرر و زیان و آشفتگی کار می‌شود. به هر حال اشتباه اتفاق افتاده، اما مساله مهم واکنش شما پس از اشتباه است.

علت‌ها را بررسی کنید:

در اینجا به ۵ علت متداول برای اشتباه اشاره می‌کنیم:

۱) خرابکاری: بدترین اتفاق ممکن خرابکاری است،‌ حتی اگر خرابکاری با قصد و منظور پیش نیامده باشد، فرد مقصر و خطاکار، خرابکار شناخته خواهد شد. این نشانه ناتوانی و بی‌کفایتی کارمند است. چه اولین اشتباه او باشد یا چندمین، به هر حال روی حرفه او تاثیر منفی خواهد گذاشت.

۲) کار عجله‌‌ای: یکی از دلایل اتفاق افتادن اشتباه، کمبود وقت است. کار را سنجیده و وقتتان را بهتر تنظیم کنید و اگر می‌بینید که برای انجام کاری وقت کافی داده نشده، قبول نکنید.

۳) قضاوت ناصحیح: تجربه زیاد باعث می‌شود انتخاب‌های بهتری داشته باشید. همه ما به خاطر قضاوت نادرست مرتکب اشتباه می‌شویم. نکته مهم این است که بعضی بیشتر از سایرین مرتکب این خطا می‌شوند.

۴) انتخاب نادرست کار: گاهی اوقات قابلیت‌های مدیریتی شما بسیار کارآمد است. اما نه در زمینه کاری خودتان در شغلهای دیگر. کلید کار این است که با دقت و با توجه به توانایی‌هایتان شغلتان را انتخاب کنید.

۵) اطلاعات ناقص: اکثر اوقات اشتباهات وقتی پیش می‌آید که فرد اطلاعات کامل و دقیقی درباره کاری که انجام می‌دهد ندارد. اما این اشتباهات آخر زندگی نیست و نشانگر آن است که باید اطلاعاتتان را افزایش دهید.

رزیتا شاهرخ