یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
اندیشه سیاسی, مفهوم و چیستی
● چیستی اندیشه
در نزد منطقدانان، فکر یا اندیشه، حاصل دو حرکتِ تعریف شده است: حرکت از مجهول مطلوب به سوی معلومات و از معلومات به سوی مجهول مطلوب، برای روشن ساختن مجهول.(۱) مرحوم مظفر با دقتی بیشتر، فکر را چنین تعریف کرده است:
«اجراء عملیة عقلیة فی المعلومات الحاضرة لأجل الوصول إلی المطلوب»؛(۲) انجام عملیات عقلی در معلومات حاضر در ذهن، برای دستیابی به مطلوب.
وی در این عملیات عقلی، پنج مرحله را از هم تفکیک کرده است:
۱) روبرو شدن با مشکل که همان مجهول است.
۲) شناخت نوع مشکل، چرا که گاهی با مشکلی روبرو هستیم که از نوع آن آگاهی نداریم.
۳) حرکت عقل مرحله اول، از مشکل به معلوماتی که نزدش آموخته است.
۴) حرکت عقل مرحله دوم میان معلومات، برای بررسی آنها تا آنچه را برای مشکل مناسب است، گرد آوریکرده، در جهت حل آن مشکل به سامان آورد.(۳)
۵) حرکت عقل مرحله سوم از معلومات گردآوری شده، از آنچه نزد او است، به سوی مطلوب.
این تعریف از فکر، تنها ویژه تحصیل نظریات به اصطلاح منطقدانان است و شامل همه اقسام اندیشه نمیشود. در حقیقت، سه قسم اندیشه وجود دارد:
۱) اندیشه برای کسب بدیهیات.
۲) اندیشه برای کسب نظریات.
۳) اندیشه برای جعل اعتباریات.
اندیشه برای کسب بدیهیات، به جهت تقدم معرفت شناختیاش، بر اندیشه برای کسب نظریات، آشکارا مهمتر است. بدیهیات، به خودی خود در ذهن حاضر نیستند و کسب آنها به تأمل و تعمق عقلی نیاز دارد؛ اما در این عمل عقلی، عقل نه به معلومات قبلی خود، بلکه به خود واقعیت توجه میکند و بی واسطه درباره خود واقعیت میاندیشد و از آن تصور یا تصدیق را انتزاع میکند.(۴)
قسم سوم اندیشه، اندیشه برای جعل اعتباریات، در حیات بشری، به ویژه حیات اجتماعی بشری اهمیت عملی بسیار زیادی دارد و بر خلاف دو قسم پیشین اندیشه، اندیشمند در پی کشف واقعیت نیست، بلکه به جعل اعتباریات لازم برای حیات اجتماعیاش میپردازد.
اعتبار دو قسم است: ادبی و قانونی. اعتبار ادبی برای تأثیر در احساسات فرد یا جامعه است و با ذوق و امور نفسانی انسان پیوند دارد؛ ولی اعتبار قانونی، برای مصلحت فردی یا اجتماعی ساخته میشود و با جنبه رفتاری فرد یا جامعه پیوند دارد، پس هدف اعتبار قانونی، هدایت فرد یا جامعه به سوی تحقق مصلحت یا دور کردن از مفسده است. همچنین اعتبار ادبی در خارج تحقق نمییابد، بلکه اثر روانی یا فرهنگی آن محقق میشود و در آن مراد استعمالی با مراد جدی مطابقت ندارد، در حالی که خودِ اعتبار قانونی در خارج محقق میشود و در آن مراد استعمالی با مراد جدی یکسان است. از آنجا که اعتبارات سیاسی از قسم اعتبارات قانونیاند؛ ما توجه خود را به اندیشه برای جعل این قسم از اعتبار معطوف میکنیم. در این قسم اندیشه، برای اعتبارات پایه، مراحل زیر قابل تشخیص است:
۱) مواجهه با مشکل که همان نیاز است.
۲) شناخت نوع نیاز (منشأ اعتبار)؛ در غیر این صورت نمیتوان دریافت، چه چیزی برآورنده نیاز است.
۳) انتخاب هدف حل مشکل(۵)؛ در غیر این صورت نیز نمیتوان دریافت، چه چیزی برآورنده نیاز است.
۴) حرکت عقلی در میان حقایق برای انتخاب مبدأ اعتبار؛ مبدأ اعتبار امری واقعی است و ویژگیها و آثاری دارد که ابداع امری با آثار شبیه به آن، اما دارای ماهیتی متناسب با نوع نیاز، نیاز را در جهت هدف مورد نظر برمیآورد.
۵) تخیل یک فرد مجازی برای مبدأ اعتبار هم هویت با نوع نیاز.
۶) انتزاع مفهوم از اسناد یاد شده.
اندیشه برای اعتباراتِ فرعی، شیوههای مختلفی دارد:
۱) توجه به آثار واقعی اعتبار و لغویت و سودمندی اعتبار.
۲) استنتاج منطقی، زیرا استنتاج منطقی به قضایای حقیقی منحصر نیست؛ هر چند این استنتاج منطقی در اصطلاح منطقیان، برهان نباشد.
۳) انتقال استدلال از خود اعتباریات به منشأ آنها.(۶)
هر یک از این شیوههای اندیشه در اعتباریات نیز مراحل ویژه خود را دارد؛ اما در همه این اقسام دو مرحله اصلی وجود دارد:
۱) توجه به حیات انسانی و اجتماعی و کشف نیازهای چنین حیاتی که مطلوب اندیشمند به شمار میآیند.
۲) یافتن اعتبارات لازم برای برآوردن این نیازها و جعل این اعتبارها.
● موضوع اندیشه سیاسی
اندیشه سیاسی هر چه باشد، اندیشهای درباره پدیدههای سیاسی است. پدیده سیاسی نیز هر چه باشد، در جامعه سیاسی تحقق مییابد. بنابراین، نقطه آغاز بررسی چیستی اندیشه سیاسی، نظر به جامعه سیاسی و شناخت چیستی آن است.
انسانها در کنار یکدیگر زندگی میکنند. در کنار یکدیگر زندگی کردن جانداران به دو صورت تحقق یافته است: گلهای و اجتماعی. در زندگی گلهای، افراد گروه در کنار یکدیگر زندگی میکنند؛ اما هر یک برای خود میزیند و پایگاه و نقش برای افراد گله در حیات گلهای تعریف شده نیست؛ اما در زندگی اجتماعی، روابطی میان افراد تعریف میشود و افراد در اجتماع، دارای پایگاه و نقشهای تعریف شدهاند؛ به گونهای که اگر در اجرای این نقشها، خلل یا سستی صورت بگیرد، جامعه دچار تنش میشود و اگر خلل یا سستی از حد بگذرد، جامعه از هم میپاشد. در حیات اجتماعی حیواناتی مانند زنبور یا مورچه، این نقشها به گونه غریزی تعریف شدهاند؛ اما برای انسان چنین نقشهایی به صورت غریزی تعریف نشده است و برای مثال، هیچ کس به نحو غریزی و تکوین طبیعی پادشاه یا وزیر یا خیاط یا آشپز نیست. با اینکه انسان بالطبع اجتماعی است؛ در همان حال دارای شعور و اراده فردی است و این ویژگی موجب میشود که جامعه انسانی حاصل نظمی غریزی و بدون انگیزه عقلانی نباشد و روابط اجتماعی در یک تعامل عقلانی شکل بگیرند. این نکته سرچشمه پیدایش جامعه سیاسی است.
محمد جواد لاریجانی در تعریف جامعه سیاسی مینویسد:
در کنار یکدیگر بودنِ ما (تجمع)، دارای ویژگیهای خاصی است: دارای به هم وابستگی سازمان یافته است. برای مثال گروهی نظامی و پلیس هستند و وظیفه مراقبت و حفظ نظم را بر عهده دارند تا جان و مال دیگران مورد تعرض واقع نشود. در عوض این تلاش شبانه روزی، افراد پلیس حقوق دریافت میکنند و این حقوق، مثلاً از جمعآوری مالیات تهیه میشود. یعنی، من و تو و دیگری این حقوق را میپردازیم. به همین ترتیب، در امر تهیه غذا، مسکن، دارو و نیازهای حیاتی دیگر، همه به هم وابستگی داریم؛ از سوی دیگر، تجمعات در اندازه و در نوعِ وابستگی و شدت و ضعف تفاوت دارند: مردم ده به شهرها و شهرها به گونهای به پایتخت متصل هستند. «تجمع کشور» تا حد زیادی خود کفا است. حداقل در مدیریت چنین است. کشورها هم به هم وابستگی، اما از نوع ویژه خود دارند.
موضوع اصلی فلسفه سیاسی، این تجمع است (که آن را تجمع سیاسی یا مدنی مینامیم)، یعنی زندگی در کنار یکدیگر، با به هم وابستگی سازمان یافته.(۷)
به نظر میآید که این تعریف ناقص بوده و به قید اساسی سیاسی توجه کافی نشده است. «زندگی در کنار یکدیگر، با به هم وابستگی سازمان یافته» زندگی اجتماعی است و قید سیاسی، برای اشاره به ویژگی بیشتری است. دکتر صدرا تعریفی از جامعه سیاسی میآورد که دچار این نقص نیست:
به جامعه انسانی که بنا به اعتباراتی موصوف به سیاسی شده، جامعه سیاسی اطلاق میگردد.(۸)
این تعریف، اگرچه نقص پیشین را ندارد، اما مشخص نکرده است که چه اعتباراتی جامعه انسانی را موصوف به سیاسی میکند. با توجه به تعریفهای مختلف از سیاست، دو مفهوم کلیدی را در تعریف سیاست میتوان تشخیص داد: قدرت و تدبیر؛ البته تحلیلی دقیقتر نشان میدهد که این مفهوم کلیدی مفهوم عزت است.(۹) از آنجا که جامعه انسانی با یک تعامل عقلانی حاصل میشود، بدون عطف نظر به چنین مقولاتی نه به وجود میآید و نه باقی میماند. بنابراین، هر جامعه انسانی با اراده و آگاهی افراد، معطوف به چنین اموری است و به همین اعتبار، جامعه انسانی به سیاسی متصف میشود. پس جامعه سیاسی همان جامعه انسانی است؛ اما به این اعتبار که با اراده و آگاهی افراد، معطوف به عزت (یا قدرت یا تدبیر یا هر امری که مفهوم کلیدی سیاست به شمار آید) است.
به این ترتیب، میتوان درک کرد که پدیده سیاسی چیست. پدیده سیاسی هر امری است که در جامعه سیاسیاز جهت سیاسی بودنش پدید آید و چنین پدیدهای موضوع اندیشه سیاسی است.
● مراحل اندیشه سیاسی
با توجه به تعریفی که از اندیشه شد، اندیشه سیاسی مجموعه آرای سیاسی نیست، بلکه حرکت ذهنی یا علمی برای کسب این آرا است. زمانی که از اندیشه سیاسیِ یک مکتب یا یک شخص سخن به میان میآید، هر سه قسم اندیشه مدّ نظر است. بنابر این، اندیشه سیاسی شامل سه مرحله اساسی زیر است:
▪ مرحله اول: نحوه مواجهه با پدیده سیاسی.
مواجهه با پدیده سیاسی مستلزم اخذ دیدگاه است. دیدگاه اندیشمند از پاسخ او به چنین پرسشهایی حاصل میشود:
اندیشمند چه پدیدهای را سیاسی میداند؟
اندیشمند چه ارزشی برای سیاست، به نحو کلی، قائل است؟
چه ارزشی برای پدیده سیاسیِ موضوع اندیشهاش قایل است؟
هدف او از پرسش سیاسی و اندیشه در پدیدههای سیاسی چیست؟
▪ مرحله دوم: تعیین نوع مطلوبها در مواجهه با پدیده سیاسی
تعیین نوع مطلوبها، مستلزم داشتن یک مدل مفهومی از پدیدههای سیاسی است؛ اعم از اینکه مطلوب مجهولی باشد که باید کشف شود یا نیازی باشد که باید برآورده شود. پدیدههای مرکب با مجموعهای از مفاهیم مرتبط با هم درک میشوند. مجموعه مفاهیم مرتبط با هم که از یک پدیده مرکب، تصویری در ذهن درست میکند، مدل مفهومی است. مدل مفهومی زمینه اندیشه است، زیرا موضوعات مربوط به حیات انسانی به وسیله چنین مدلی قابل تعریف است و با تعریف این موضوعات، موضوع برای نظریه تعریف میشود؛ برای مثال در نظام سیاست اسلامی مفاهیمی چون حکم الله، حکم جاهلیت، ولایت الله، ولایت طاغوت، عدالت، ظلم، موءمن، کافر، منافق، جهاد، اصلاح، فساد، عزت و ذلت در مدلهای مفهومی به کار میروند.
مدلهای مفهومی به اعتبار حقیقی یا اعتباری بودن موضوع، دو قسماند. مدلهای حقیقی مدلهاییاند که موضوع آنها امور حقیقی است. مدلهای حقیقی از مفاهیم وجودی و ماهوی تشکیل میشود؛ مانند مدل مفهومی جغرافیایسیاسی. مدلهای اعتباری مدلهاییاند که موضوع آنها امور اعتباری است. مدلهای اعتباری را میتوان از ماهیات مخترعه و احکام (احکام به اصطلاح فقهی و حقوقی و محمولات اخلاقی اعتباری) میتوان تشکیل داد؛ مانند مدل مفهومی فقیهان برایموءمن که از چنین مفاهیمی شکل گرفته است: حرّ (آزاد)، عبد، اسیر، مقروض، زن، مرد، ساکن دار الاسلام، ساکن دار الکفر، محارب، عادل، و مانند این موارد. کافر نیز با مدلی مفهومی شناخته میشود که از کتب فقه میتوان مفاهیم آن را استقصا کرد. مدل مفهومی فقیهان از چنین مفاهیمی بهره میگیرد: دار الاسلام، دار الکفر، دار الحرب، دار الذمه، دار العهد، دار الامان، دار الهدنه و دار الهجره.
این مدل مفهومی آشکارا با مدل مفهومی یک لیبرال غربی برایانسان سیاسی یا جغرافیای سیاسی متفاوت است و این نشانگر تفاوت اندیشه سیاسی این دو است. یک فقیه، مطلوب خود را ذیل یکی از این مفاهیم تعیین نوع میکند و یک لیبرال در ذیل مفاهیمی دیگر و یک مارکسیست در ذیل مفاهیمی دیگر.
▪ مرحله سوم: نحوهی یافتن پاسخها به مطلوبهای سیاسی
اگر مشکل اندیشمند سیاسی پرسشی برای کشف یک واقعیت سیاسی باشد، دو نکته در نحوه یافتن پاسخ اهمیت اساسی دارند:
- منابع معرفتی اندیشمند.
- روش اندیشمند در بهرهگیری از منابع معرفتی.
اگر مشکل اندیشمند سیاسی، نیازی در حیات سیاسی اجتماعی باشد، باید برآورده شود؛ در این صورت اموری که در نحوه یافتن پاسخ موءثرند، عبارت است بود از:
- جهانبینی اندیشمند (برای تعیین مبدأ اعتبار).
- منابع معرفتی اندیشمند.
- روش اندیشمند برای بهرهگیری از منابع معرفتی.
- هدف اندیشمند از برآوردن نیاز.
نویسنده:ابوالحسن حسنی
منبع: نشریه پگاه حوزه، شماره ۲۱۶
پی نوشتها:
۱. اللیالی المنتظمة فی علم المنطق (شرح منطق منظومه)، ملا هادی سبزواری، ص۸، چاپ سنگی (کتابت ۱۳۱۸).
۲. المنطق، محمد رضا مظفر، ص۱۸، اسماعیلیان، ۱۳۷۷، چاپ اول.
۳. از حیث روان شناختی اندیشه میتواند شامل حرکتهای ذهنی باشد. اما اگر به جامعه شناسی علم توجه داشته باشیم، خواهیم دید که در عمل، حرکت اول و دوم تنها حیث ذهنی ندارند. یک پرسشگر تنها به محتویات ذهنی خود مراجعه نمیکند و تنها به دسته بندی آنها برای یافتن معلومات مناسب با مجهول نمیپردازد، بلکه به آنچه در جامعه علمی یافت شده، مراجعه میکند و با دسته بندی آنها معلومات مناسب با مجهول خود را ردیابی میکند تا بدان دست یابد و سپس حرکت سوم را که فقط حیث ذهنی دارد، انجام میدهد. بنابر این، بهتر است با توسعه در این تعریف، دو حرکت اول را به حرکت علمی در جامعه علمی نیز تعمیم دهیم. این نکته، به نحو اولی، شامل اندیشه برای جعل اعتباریات نیز میشود.
۴. به نظر میرسد که آقای عبدالکریمی آنجا که از تفکر غیر مفهومی سخن میگوید، منظورش همین نکته باشد و البته در غیر این صورت، سخن ایشان مبهم بوده و به روشنگری نیاز دارد. ر. ک: تفکر و سیاست، بیژن عبدالکریمی، ص۸ و ص۲۰-۱۸، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۶، چاپ اول.
۵. هدف حل مشکل غیر از رفع نیاز است و معناداری رفع نیاز را تأمین میکند. برای نمونه امنیت یک نیاز اجتماعی سیاسی است که باید برآورده شود. اما ایجاد امنیت باید به حصول چه وضعیتی بینجامد؟ منظور از هدف حل مشکل چنین امری است.
۶. لاریجانی، صادق، معرفت دینی، ص۲۳۰، مرکز ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۷۰، چاپ اول.
۷. رسالهای در موضوع و روش فلسفه سیاسی، محمد جواد لاریجانی، ص۴۳، سروش، ۱۳۸۰، چاپ اول.
۸. فلسفه سیاست، علیرضا صدرا، قسمت دوم، ص۳۵۷، پایاننامه، دانشگاه تربیت مدرس.
۹. به نظر نگارنده، مفهوم اساسی سیاست مفهوم عزت است، نه قدرت و نه تدبیر. قرار دادن این دو مفهوم در محور سیاست از آنجا نشأت میگیرد که سیاست عمل حاکمان دانسته میشود؛ نه عمل جمعی جامعه سیاسی. در حالیکه همه جامعه سیاسی نیاز به سیاست را احساس میکنند و همه با هم بدان اقدام میکنند. قدرت و تدبیر نیز از لوازم عملی عزتاند و از این جهت، هر جامعه سیاسی ناچار است به آن توجه کند. بر این اساس سیاست عبارت است از تلاش و مبارزه برای کسب، حفظ و توسعه سطحی و عمقی عزت در جامعه.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست