جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
معجزه و پدیده های خارق العاده و فرا روان شناختی
وجود امور خارق العاده امری غیر قابل انكار است . هرچند خوارق عادت عموما در داشتن غایتی كه همان اثبات امر غیر معتاد و یا نفی امر معتاد است، با هم مشتركند . اما وجوه افتراقی، آنها را از جهت نوع غایت و برخورداری از مقبولیت الهی و عدم آن از هم جدا میكند . این تنوع موجود در خوارق عادت امری استبا پیشینهای طولانی در مسیر زمان، كه رغبت اهل اندیشه، خصوصا متكلمین را نسبتبه تحقیق درباره كیفیت و نحوه تحقق آنها جلب كرده است . معجزه به عنوان مهمترین و اصیلترین امر خارق العاده، كه روایتهای تاریخی موثق وقوع آن را اثبات میكند، یكی از این امور است . كرامت، سحر، جادو و اموری از قبیل «تله پاتی» و «هیپنوتیزم» از خوارق عادت محسوب میشود . آنچه كه بحث مورد نظر ما است، تعریف و تبیین این امور و نیز تفاوت آنها با معجزه است كه از نظر میگذرانیم . یكی از واقعیات هستی كه هیچ شك و تردیدی در آن نیست، خوارق عادت است . ازآنجا كه تحقق امور خارق العاده با تحقق امور عادی فرق دارد; به گونهای كه - امور خارق العاده - با پیش فرضهای عرفی و عادی، قابل تصور و تحقق نیستند و از این روست كه دیگران از آوردن مثل آن ناتوانند، از دیرباز توجه به چنین اموری ونیز كیفیت تحقق آنها، سیره عملی متكلمان اسلامی و اهل اندیشه بوده است . اهل عرف نیز به جهتبرجستگی این امور نسبتبه سایر افعال عادی و خارقالعاده بودن آنها در مرحله تحقق و عینیتیافتن، از التفات خاص به آنها غافل نبودهاند . تنوع موجود در خوارق عادت، امر دیگری است كه انگیزه اندیشمندان اسلامی و غیراسلامی را در كنكاش، تحقیق و تفحص در كیفیت و نحوه تحقق این امور برانگیخته است . در این كه خوارق عادت به منظور اثبات امری واقع میشوند و مشتمل بر غایتی هستند، بحثی نیست ; ولی از آن روی كه در نوع غایت و مشروعیت (به معنای الهی بودن) و عدم مشروعیتبا هم مختلفند، شناخت این امور، امری لازم و ضروری به نظر میرسد . آنچه در پی میآید، تبیین بعضی از این امور، از قبیل معجزه، كرامت، سحر، جادو و بعضی از امور فرا روان شناختی مانند تله پاتی و هیپنوتیزم و تفاوت آنها با معجزه است كه از نظر میگذرانیم:
معجزه
پرداختن به مبادی تصوری هر واژه و مفهومی، قبل از بررسی معنایی و تصدیقی آن، امری لازم و مطابق با اصول تحقیق است . از این روی، نوشته حاضر از این اصل منطقی و عقلانی، در ذیل هر عنوانی كه پیرامون آن بحث میشود، بهره میبرد .
معنای لغوی معجزه
در معنای لغوی معجزه این گونه آوردهاند:
«معجزه به اصطلاح اهل ادب، اسم فاعل از اعجاز است و معنای اعجاز به فارسی، ناتوان كردن است; یعنی كسی سخنی بگوید، یا عملی انجام دهد، كه هر كس نتواند چنان سخنی بگوید یا مثل آن عمل را انجام دهد . از این رو، بنا بر معنای لغوی میتوان امور بسیاری را یافت كه از بعضی اشخاص ظاهر میشود و دیگران مانند آن را نمیتوانند بیاورند، مانند سحر، كهانت و تسخیر (مثل این كه از جن كمك میگیرد و خبر میدهد) معجزهاند و البته تمام اینها متحقق به اسباب و علل خفیهای است كه افرادی كه از این امور خفیه و صنایع بیبهرهاند، نمیتوانند مثل آن را بیاورند و چه بسا خیال میكنند كه اینها معجزه حقیقی است .» (۲)
معنای اصطلاحی معجزه
در تعریف اصطلاحی معجزه آوردهاند:
«معجزه ایناست كه پیغمبری به اجازه و امر خداوند كار خارقالعادهای را كه ممكن و مطابق با عقل است و بر اساس علتی نامریی صورت میگیرد و افراد دیگر هرچند دانشمند و متفكر و نابغه باشند، نمیتوانند انجام دهند; برای اثبات نبوت خویش از خود نشان میدهد .» (۳) محقق طوسیرضی الله عنه میفرماید: معجزه ثبوت امر غیر معتاد یا نفی امر معتاد است و علاوه بر خارق العاده بودن، باید مطابق با دعوای كسی كه معجزه میآورد نیز باشد . (۴)
ایشان در توضیح این تعریف آوردهاند:
ثبوت امر غیر معتاد مثل امر منقلب كردن عصا به مار است (چنانكه حضرت موسی علیه السلام انجام داد) و نفی چیزی كه معتاد است مثل منع كردن شخص قادر و توانا، از برداشتن حتی كوچكترین اشیا . قید خارقالعاده به جهت آن است كه فعل معتاد (یعنی فعلی كه طبق عادت است) یا نفی فعل غیر معتاد، دلالتبر صدق پیغمبری نمیكند; چراكه فعل معتاد یا نفی فعل غیر معتاد را به هر كس میتوان نسبت داد و قید مطابق با دعوی بودن بدین منظور كه مدعی نبوت، اگر برای اثبات نبوت خویش، بر بینا كردن شخص نابینا معجزه جاری كند، ولی آن معجزه مطابق با مدعای او نباشد; مثلا نه تنها شخص نابینا، بینا نشود، بلكه ناشنوا هم گردد، معلوم میشود كه در ادعایش صادق نبوده است . (۵) چنان كه در قضیه «مسیلمه كذاب» آمده است كه برای اثبات مدعای خویش، آب دهان در چاه انداخت تا آب آن زیاد شود، ولی آب چاه به جای فزونی، خشكید . اكنون، با توجه به معنا و محتوای اصطلاحی معجزه میتوان شرایط آنرا اینگونه بیان كرد:
۱ - مردم از آوردن مثل آن عاجز باشند .
۲ - از جانب خداوند تعالی یا به امر او باشد . توضیح آن كه گاه صدور معجزه از جانب خداست و از مدعی نبوت عمل محسوسی صادر نمیشود، بلكه پیامبر صلی الله علیه و آله، تنها وقوع آن را از خدا طلب میكند، مانند شقالقمر، تسبیح سنگریزه و ... ولی گاه صدور معجزه كه به امر خداوند است و از شخص مدعی نبوت و پیغمبری، عمل محسوسی صادر میشود; یعنی خود پیامبر فعل خارقالعاده را انجام میدهد . ولی فعل خارقالعاده او، به اذن الهی است . مانند خبر دادن از غیب، تبدیل كردن عصا به مار و ...
۳ - خارق العاده باشد .
۴ - مقارن دعوای نبوت و مطابق با ادعای او باشد . پس هر فعلی كه واجد شرایط مذكور باشد، معجزه بوده و دلیل بر صدق دعوای مدعی نبوت است .
كرامت
كرامت، عبارت است از امر خارقالعادهای كه به عنوان دلیل بر ادعای امامت (یا بدون ادعای امامت) انجام یابد . (۶)
و بدین ترتیب، «اصطلاح كرامت اختصاص مییابد به سایر خارقالعادههای الهی كه از اولیای خدا صادر میشود .» (۷) اكنون، با توجه به تعریف هریك از معجزه و كرامت و توضیحات ارائه شده، به بیان تفاوت آنها میپردازیم .
تفاوت معجزه با كرامت
فرق بین معجزه با كرامت دراین است كه معجزات نبویه به ادعای نبوت از جانب نبی هستند، ولی كرامات اولیا، مشروط به ادعای امامت از جانب كسی نیست . بلكه گاهی با دعوای امامت مقارن است و گاهی بدون دعوای امامت انجام میگیرد . (۸) دیگر آن كه كرامات اولیاء الله با تحدی صورت نمیپذیرد، اما معجزات با تحدی (۹) مقارن و همراه است . به تعبیر دیگر، معجزه و كرامات از این جهت كه هر دو بر اساس ولایت تكوینی نبی و یا امام انجام میشوند، همانند یكدیگرند ولی با این تفاوت كه معجزه همراه با تحدی نبوت است; یعنی نبی دعوای نبوت نموده و با انجام معجزه، مبارز میطلبد ولی كرامت همراه با ادعا و تحدی نمیباشد . (۱۰) (تحدی مبارزه طلبیدن جهت اثبات دعوی است . به این بیان كه مدعی نبوت هنگام معجزه آوردن از كسانی كه موافق با دعوای او نیستند و او را تصدیق نمیكنند، میخواهند تا آنها هم مثل آنچه را كه او آورده است، بیاورند و چون نتوانند، محكوم گردند). در اینجا شایسته استبه بعضی از اهم مناقشاتی كه در باره كرامات اولیا شده است، اشاره و پاسخ داده شود .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست