چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
ستون قفسه
● آموزش برای رفتار بهتر
آموزش کودکان و نوجوانان یکی از بدیهیترین حقوق شناخته شده است که در مورد شیوههای مختلف آن بحثهای فراوانی وجود دارد اما آموزش کودکان آسیبدیده اجتماعی تخصصی دیگر و تحملی بیشتر میطلبد. در مورد آموزش کودکان آسیبدیده نگاههای متفاوتی وجود دارد. بسیاری معتقدند آموزش این دسته از کودکان به راحتی میسر نیست و برخی از آنها قابلیتهای کافی و لازم برای آموحتن را دارا نیستند. یکی از هدفهای این کتاب پاسخگویی به برخی نگرشهای منفیای است که در مقابل راهحل آموزش و یادگیری کودکان و نوجوانان آسیبدیده اجتماعی وجود دارد. تجربه نشان داده است که گروهی از این کودکان و نوجوانان میتوانند بیاموزند و رفتارهای خود را تغییر دهند. عدهای هم حاضر به تغییر رفتار نیستند که البته سرانجام کار این گروه دوم را قانون مشخص خواهد کرد. مهمترین محور این کتاب صحبت و تلاش بر سر تغییر سرنوشت کودکان و نوجوانانی است که قابلیت تغییر دارند و با اجرای یک شیوه آموزشی درست و در فرآیند کنشوواکنشهای اجتماعی از جمله خلاقیت، خود آنها میتوانند مانند سایر شهروندان امور زندگی اجتماعی خویش را پیش ببرند.
● کتاب حکایتهای علمی
کشف دانه قهوه، اختراع دستگاه تنفس غواصی و غلبه بر آبله چه وجه مشترکی دارند؟ اینها نقاط عطفی در تاریخ علم و حماسهای هستند که پیش از یونانیان باستان آغاز شد و تا هزاران سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. این داستانها و دیگر داستانهای جذاب مربوط به بسیاری از مهمترین اختراعات و اکتشافات جهان در کتاب حکایتهای علمی تشریح شدهاند که به زبانی شیرین و آگاهیبخش نوشته شده است و مجموعهای بسیارخواندنی شامل بیش از ۶۰ حکایت است که بهوسیله ایدران بری نویسنده موضوعات علمی برگزیده شدهاند. این کتاب که به ۱۱ بخش تقسیم شده است، عناوینی شامل کاوش در جهان و فضا بهوسیله انسان تا تحولات در ارتباطات، شهیدان علم و دانشهای جعلی را در بر دارد. این کتاب انبوه حقایق و اطلاعات مربوط به افرادی را دربر میگیرد که نقشی حیاتی در علم داشتهاند، از معروفترین آنها تا کمتر شناختهشدگان مانند گیلبرت ورنام، ابداعکننده جدول <رمز یک بار مصرف>، و. ج. س. هلدین تنها کسی که ایمنی در معادن را با بلندخوانی اشعار شکسپیر آزمود. دستاوردهای علمی قرن حاضر بسیاری از پیشبینیهای گذشته را از اعتبار انداخته است. کتاب حکایتهای علمی، برخی از اکتشافات علمیرا تشریح میکند که دنیا را تغییر دادند، همراه با افرادی که منشاء این اختراعات و اکتشافات بودند.
● قوانین علمیبه زبان ساده
کتاب قوانین، نظریههای علمی، و چیزهای دیگر؛ ۱۷۶ قانون، اصل، معادله، نظریه و چیزهای دیگری را توضیح میدهد که پایه دانش را میسازند. تمام نامهای بزرگ را در علم، مانند فیثاغورث، نیوتن، داروین و انیشتین و نیز چهرههای جدید مانند راشل کارسون، جیمز لاولاک، و استیون هاوکینگ را معرفی میکند. این کتاب کوچک علم را به زبان ساده شرح میدهد و به پرسشهایی مانند زیر پاسخ میدهد: قضیه فیثاغورث چیست؟ تفاوت بین آهنگ شبانهروزی و مفهوم مشهور بیوریتیسم چیست؟ نظریه سیاهچاله چیست؟ چه کسی اینترنت را ابداع کرد؟ و... مثلا مولف مینویسد: شبهعلم اعتقاد و باورهایی مانند طالعبینی و تلهپاتی است که در پوشش علم ظاهر میشود ولی هیچ ارتباطی با روش علمی ندارد. به نظریههای علم واقعی، پیوسته افزوده و این نظریهها روزآمد میشوند اما باورهای شبهعلم همیشه ثابت میمانند. یا در جای دیگر میگوید: نظریه حالت پایا شامل ایده خلق خود به خود ماده است. از سوی دیگر، در نظریه مهبانگ فرض میشود که تمام مادهای که اکنون وجود دارد، در گذشته هم وجود داشته است. ماده جدید دیگر بهوجود نمیآید. نظریه حالت پایا فقط در یک نقطه با نظریه مهبانگ توافق دارد؛ عالم در حال انبساط است. طبق نظریه مهبانگ عالم آغازی داشته است و پایانی نیز خواهد داشت. دادههای تجربی و مشاهدهای نظریه مهبانگ را تایید میکند و اکنون نظریه استاندارد منشا، ساختار، و آینده عالم بهشمار میآید.
● سرچشمههای عرفان
وضع دینی در کشور ایران که باورهای مردم را به هنگام حمله اعراب شکل میداد، موضوعی است که اشاره بدان ضرورت دارد، زیرا بسیاری از عقاید ایرانی در سه سده اول زیر عنوانهای عربی، امکان ظهور و بروز پیدا کرده است. شاید مجبره و قدریه و... زاینده همین باورهای غیرعرب در محدوده اسلام بوده باشد، و معتدله و اشاعره که جلوههای دیگر این باور بوده و در محدوده حکومت عباسی از زمان حسن بصری امکان بروز یافت، در باورهای صوفیه بعدی اثری غیرقابل انکار برجای گذاشت و این تفرق و تشعب به جایی رسید که در قرنهای بعد فرقههای بسیاری با نامهای گوناگون و باورهای ویژه پدید آمد. اگر در بین اعراب داوران بودند که به باورهای ساده جاهلی پایبند بودند، در بین مردمان دیگر همچون بنیاسرائیل و حتی مردم سوریه، آسیای صغیر(ترکیه) و یونان نیز بودند. کسانی که آنان را <کاهن> میدانستند و بیشتر آنان به دانش و فلسفه رایج در آن خطه آگاه بودند. این افراد مدعی بودند از غیب خبردار و از نعمت وحی برخوردار هستند، چنانکه قرآن نیز بدان اشاره کرده است. در بین اعراب نیز بودند کسانی که به امر کهانت میپرداختند. پس از آن موضوع علم حدیث (سخنان پیامبر(ص- )) که در تصوف بیش از نحلههای فکری دیگر مورد استناد قرار گرفته است - در این کتاب بررسی و سپس به علم کلام نیز اشاره رفته است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست