دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
جای خالی مطالعات فرهنگی در نقد فیلم
نقد فیلم به عنوان یکی از شاخه های مهم و اثر گذار نقد هنری بی تاثیر از مکاتب و رویکردهای انتقادی نیست و فیلم را به مثابه یک متن هنری می توان از منظر این نحله های متفاوت ، تاویل کرد. امروزه مطالعات فرهنگی ، هم به عنوان یک رشته دانشگاهی و هم یک پارادایم غالب در علوم انسانی در کانون توجه اهالی فرهنگ و هنر جهان قرار گرفته است و هر روز دامنه و نفوذ خود را در ساحت دانش و آگاهی ، گسترده تر می کند . فیلم و نقد و تحلیل آن از منظر مطالعات فرهنگی امروزه در علوم اجتماعی و مطالعات سینمایی جایگاه رفیع تری یافته و علاقمندان بیشتری را به خود جذب می کند .
از بنیامین و آدرنو و دلوز و لیوتار و بودریار که بگذریم امروز فیلسوفی مثل اسلاوی ژیژک درباره مطالعات فرهنگی سینما ، مباحث و ایده های جذابی را مطرح کرده و در بستر این رویکرد ، فیلم و سینما تا جایگاه یک ابژه فلسفی پیش رفته است. در مطالعات فرهنگی سینما ، لایه ها و سطوحی از یک فیلم و متن بصری تاویل و نشانه شناسی می شود که در مکاتب متداول نقد نویسی به سادگی از کنار آن عبور می شود .مطالعات فرهنگی با بهره گیری از دانش و علومی مثل جامعه شناسی ، روانکاوی ، نشانه شناسی ، نقد ادبی و حتی تجربه های زیسته و روزمره زندگی، فیلم را در مرکز نقادی خود قرار می دهد و نگاه همه جانبه ای به اثر سینمایی دارد . اما در ادبیات سینمایی ایران و حوزه نقد فیلم مطالعات فرهنگی بسیار غریب است و البته کلیت این رشته در جامعه علمی ما ناآشناست و حتی گاه موجودیت ان در دانشکده های علوم اجتماعی و انسانی به رسمیت شناخته نمی شود. شاید بخشی از این مساله علاوه بر دلایل تاریخی و سیاسی به خاستگاه هویتی و ماهیتی مطالعات فرهنگی برمی گردد که سویه روشنفکرانه و انتقادیش با دیسیپلین نظام آموزشی و ساختار دانشگاهی در تضاد است و تسلیم کلیشه ها و برنامه های درسی آکادمیک نمی شود و خود را به هیچ نظم از پیش تعیین شده ای متعهد نمی داند .
اما دلیل دیگری که موجب شده تا مطالعات فرهنگی نقد فیلم در ایران مهجور بماند زبان پیچیده و فلسفی این دانش است که درک آن نه فقط برای مخاطبان عام که برای اهل قلم و نویسندگان سینمایی هم دشوار است . در مطالعات فرهنگی فیلم نه فقط در محتوایی درونی و ساختار دراماتیکش بلکه در نسبت با عناصر فرامتنی و جامعه شناختی سینما نیز مورد توجه قرار می گیرد . در مطالعات فرهنگی نه فقط فیلم به عنوان ابژه شناخت بلکه حاشیه های آن و نسبت مخاطب با فیلم و به طور کلی سوژه های برساخته فیلم نیز واکاوی می شود . حاشیه هایی که نه واقعیت پیش پا افتاده که گاهی در مقام "حاد واقعیت" فربه تر از متن اصلی می شود و در تاویل آن تاثیر می گذارد . مطالعات فرهنگی نگاه ما را متوجه عناصر و مفاهیمی از فیلم می کند که کمتر به آن توجه شده است . جای خالی مطالعات فرهنگی در نقد فیلم در ایران به شدت احساس می شود و سینمای ایران به ویژه در شرایط امروز به این دانش روشنگرانه و رهایی بخش محتاج است
توسط سیدرضاصائمی
http://ssaemi.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران صادق زیباکلام مجلس شورای اسلامی مجلس دولت انتخابات انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب
قتل تهران سیل هواشناسی فضای مجازی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس سلامت بارش باران
کارت سوخت سایپا خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو حقوق بازنشستگان نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس کیانوش عیاری سینمای ایران تلویزیون نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما کتابخانه سریال
فناوری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس روسیه افغانستان سازمان ملل اوکراین رفح
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید بازی لیگ برتر هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی شفق قطبی همراه اول خورشید دبی مریم میرزاخانی ایلان ماسک تبلیغات ناسا اپل نوآوری گوگل
سرطان درمان و آموزش پزشکی کاهش وزن زیبایی آلزایمر دیابت فشار خون بارداری افسردگی