پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
جای خالی مطالعات فرهنگی در نقد فیلم
نقد فیلم به عنوان یکی از شاخه های مهم و اثر گذار نقد هنری بی تاثیر از مکاتب و رویکردهای انتقادی نیست و فیلم را به مثابه یک متن هنری می توان از منظر این نحله های متفاوت ، تاویل کرد. امروزه مطالعات فرهنگی ، هم به عنوان یک رشته دانشگاهی و هم یک پارادایم غالب در علوم انسانی در کانون توجه اهالی فرهنگ و هنر جهان قرار گرفته است و هر روز دامنه و نفوذ خود را در ساحت دانش و آگاهی ، گسترده تر می کند . فیلم و نقد و تحلیل آن از منظر مطالعات فرهنگی امروزه در علوم اجتماعی و مطالعات سینمایی جایگاه رفیع تری یافته و علاقمندان بیشتری را به خود جذب می کند .
از بنیامین و آدرنو و دلوز و لیوتار و بودریار که بگذریم امروز فیلسوفی مثل اسلاوی ژیژک درباره مطالعات فرهنگی سینما ، مباحث و ایده های جذابی را مطرح کرده و در بستر این رویکرد ، فیلم و سینما تا جایگاه یک ابژه فلسفی پیش رفته است. در مطالعات فرهنگی سینما ، لایه ها و سطوحی از یک فیلم و متن بصری تاویل و نشانه شناسی می شود که در مکاتب متداول نقد نویسی به سادگی از کنار آن عبور می شود .مطالعات فرهنگی با بهره گیری از دانش و علومی مثل جامعه شناسی ، روانکاوی ، نشانه شناسی ، نقد ادبی و حتی تجربه های زیسته و روزمره زندگی، فیلم را در مرکز نقادی خود قرار می دهد و نگاه همه جانبه ای به اثر سینمایی دارد . اما در ادبیات سینمایی ایران و حوزه نقد فیلم مطالعات فرهنگی بسیار غریب است و البته کلیت این رشته در جامعه علمی ما ناآشناست و حتی گاه موجودیت ان در دانشکده های علوم اجتماعی و انسانی به رسمیت شناخته نمی شود. شاید بخشی از این مساله علاوه بر دلایل تاریخی و سیاسی به خاستگاه هویتی و ماهیتی مطالعات فرهنگی برمی گردد که سویه روشنفکرانه و انتقادیش با دیسیپلین نظام آموزشی و ساختار دانشگاهی در تضاد است و تسلیم کلیشه ها و برنامه های درسی آکادمیک نمی شود و خود را به هیچ نظم از پیش تعیین شده ای متعهد نمی داند .
اما دلیل دیگری که موجب شده تا مطالعات فرهنگی نقد فیلم در ایران مهجور بماند زبان پیچیده و فلسفی این دانش است که درک آن نه فقط برای مخاطبان عام که برای اهل قلم و نویسندگان سینمایی هم دشوار است . در مطالعات فرهنگی فیلم نه فقط در محتوایی درونی و ساختار دراماتیکش بلکه در نسبت با عناصر فرامتنی و جامعه شناختی سینما نیز مورد توجه قرار می گیرد . در مطالعات فرهنگی نه فقط فیلم به عنوان ابژه شناخت بلکه حاشیه های آن و نسبت مخاطب با فیلم و به طور کلی سوژه های برساخته فیلم نیز واکاوی می شود . حاشیه هایی که نه واقعیت پیش پا افتاده که گاهی در مقام "حاد واقعیت" فربه تر از متن اصلی می شود و در تاویل آن تاثیر می گذارد . مطالعات فرهنگی نگاه ما را متوجه عناصر و مفاهیمی از فیلم می کند که کمتر به آن توجه شده است . جای خالی مطالعات فرهنگی در نقد فیلم در ایران به شدت احساس می شود و سینمای ایران به ویژه در شرایط امروز به این دانش روشنگرانه و رهایی بخش محتاج است
توسط سیدرضاصائمی
http://ssaemi.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست