دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

۷ ترفند کذایی در صنایع غذایی


۷ ترفند کذایی در صنایع غذایی

تولیدکنندگان مواد غذایی ناسالم چگونه محصولات شان را سالم جلوه می دهند

محققان می‌گویند مصرف غذاهای چرب و شیرین و فرآوری شده روز به روز در حال افزایش است و این یعنی زنگ خطری برای سلامت. آمارها نشان می‌دهند که ۳۲ درصد از کودکان آمریکایی از اضافه وزن و ۱۶ درصد آنها از چاقی رنج می‌برند. اما با وجود اطلاع از این آمارها و مضرات محصولات غذایی ناسالم، باز هم به سمت آنها گرایش‌هایی وجود دارد و نمی‌توان به راحتی از یک ساندویچ آغشته به سس یا یک بسته چیپس با ماست موسیر پرچرب گذشت. می‌دانید چرا؟ به‌خاطر ترفندهایی که تولیدکنندگان صنایع غذایی از آنها استفاده می‌کنند تا ذهن ما را از سمت خوراکی‌های سالم به سمت خوراکی‌های ناسالم معطوف کنند. این مطلب، شما را با ۷ نمونه از این ترفند‌ها آشنا خواهد کرد....

۱) ترفند تبلیغات

تبلیغات گسترده یکی از مهم‌ترین راه‌های داشتن یک کسب و کار و تجارت عالی است و فروشندگان موادغذایی مختلف هم برای عقب‌ نماندن از بازار تجارت، از تبلیغ انواع خوراکی‌های سالم و ناسالم خود دریغ نمی‌کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط مجله «سیاست‌های عمومی سلامت»، کارخانه‌های مختلف صنایع غذایی ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ میلادی، صرف تبلیغ خوراکی‌های ناسالم و مضر برای کودکان کردند؛ خوراکی‌هایی مانند چیپس، پفک، شکلات و انواع تنقلات حاوی رنگ‌های خوراکی مجاز و غیرمجاز. مصرف برخی از این خوراکی‌ها هم برای کودکان زیر ۱۲ سال خطرناک بود که متاسفانه چنین هشداری روی بسته‌بندی‌شان ذکر نشده و نمی‌شود. بنابراین شما به عنوان یک مشتری هوشمند نباید گول تبلیغات را بخورید و قبل از خریدن هر محصول جدیدی، باید به دقت در مورد مزایا و مضرات آن تحقیق کنید.

۲) ترفند فرآوری

انواع غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، انواع کنسروها و... جزو مواد غذایی پرسود برای تولیدکننده و مضر برای مصرف‌کننده هستند. تولیدکنندگان با عطر و طعم بخشیدن به برخی خوراکی‌ها و قرار دادن آنها در بسته‌بندی‌های هو‌س‌انگیز، مشتریان را به مصرف هرچه بیشتر این خوردنی‌های پرزیان تشویق می‌کنند. در حالی که حتی اگر از غذاهای فرآوری شده‌ به ظاهر سالمی مثل کنسرو ذرت یا لوبیا یا حتی سبزیجات منجمد به صورت مداوم استفاده شود، کارکرد سیستم گوارشی مختل شده و احتمال ابتلا به سرطان هم در مصرف کننده، دور از انتظار نخواهد بود.

۳) ترفند برچسب

شاید شما هم دیده باشید محصولاتی را که روی بسته‌بندی‌شان نوشته: «بدون کلسترول، بدون قند، بدون نمک یا بدون اسیدهای چرب ترانس» و شاید هم با خیال راحت این محصولات را خریده و به امید سالم بودن، هرچه قدر که دل‌تان خواسته، از آنها میل کرده‌اید. اما جالب است بدانید که محققان آمریکایی، ذکر این عناوین را روی محصولات یک کلک تبلیغاتی می‌دانند. آنها اعتقاد دارند که یک کارخانه، قدرت تولید انبوه چیپس بدون نمک و کلسترول یا نوشابه‌ عاری از قند و انرژی را ندارد. آنها می‌گویند که اگر چیپس بدون نمک و نوشابه بدون هیچ نوع قندی تولید می‌شد، دیگر آن عطر و طعم خوب و مشتری‌پسند را نداشت و ورشکستگی کارخانه موردنظر در کمتر از یک ماه قطعی بود! ضمن اینکه محققان آمریکایی، بر فرض درست بودن تمام اطلاعات روی برچسب محصول، نسبت به انرژی و کالری محصولات هشدار می‌دهند و می‌گویند: «کالری دریافتی از یک لیوان نوشابه بدون قند، تفاوت چندانی با کالری دریافتی از یک لیوان نوشابه معمولی ندارد!»

۴) ترفند شروع

برخی از کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی، در ابتدای کار شروع به تولید غذاهای سالم، مفید و جامعه‌پسند می‌کنند و بعد از مدتی که اسم‌شان حسابی بر سر زبان‌ها افتاد، یعنی در کنار تولید خوراکی‌های سالم و با تکیه بر نام تجاری‌شان، اقدام به تولید محصولات مضر، ناسالم یا حتی پایین آوردن کیفیت تولیدات قبلی‌شان می‌کنند. پس در هر لحظه و در هر زمانی با دقت تمام محصولاتی را که بارها آنها را خریداری کرده‌اید، بررسی و سپس خریده و مورد استفاده قرار دهید.

۵) ترفند محدودسازی

تولیدکنندگان خوراکی‌های گوناگون، گاهی نمی‌توانند از طریق تبلیغات جای‌شان را در بین مردم جامعه باز کنند و برای همین با پرداختن مقداری پورسانت به فروشندگان، اقدام به محدود کردن بازار خرید خود می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، با پرداخت اندکی از سود محصولات‌شان به برخی فروشندگان محلی، آنها را ترغیب به فروش انحصاری محصولات خود در محله مورد نظر می‌کنند تا مشتریان محلی چاره‌ای جز خرید آن کالا نداشته باشند. بنابراین اگر از سلامت محصولات جدید و تازه وارد به بازار مطمئن نیستید، به نفع خود و خانواده‌تان است که برای داشتن یک خرید سالم، پای‌تان را کمی آن‌طرف‌تر از محل زندگی‌تان بگذارید و تن به خرید هر خوراکی مجهول‌الهویه‌ای ندهید!

۶) ترفند ترکیب

گاهی متصدیان صنایع غذایی به بهانه افزایش مدت زمان نگهداری در شرایط مختلف، خوراکی‌های مختلف را با افزودنی‌های ناسالم ترکیب و محصول جدید و با کیفیت پایین‌تری را روانه بازار می‌کنند؛ مثلا سیب یک میوه سالم، سرشار از فیبر و دیگر ریزمغذی‌های مفید برای بدن است اما اگر همین میوه ارزشمند با قند و نگه‌دارنده‌های مختلف ترکیب شده و به شکل کمپوت یا آب‌میوه به مشتری عرضه شود، نه تنها خواص اولیه‌اش را از دست می‌دهد، بلکه مصرف مداو‌م‌اش سبب چاقی و بالا رفتن قندخون خواهد شد.

۷) ترفند تکرار

اگر دقت کرده باشید، حتما دریافته‌اید که بیشتر خوراکی‌هایی که تبلیغات‌شان مدام در رادیو و تلویزیون تکرار می‌شود، نقشی در سلامت افراد ندارند. مثلا شما چند بار در روز تبلیغ میوه، ماهی، مرغ یا شیر پاستوریزه را در تلویزیون می‌بینید و در مقابل، چند بار تبلیغ چیپس و پفک را؟! در تمام دنیا، تبلیغ خوراکی های مضر، نوعی توجیه و منحرف کردن ذهن مشتری محسوب می‌شود و تبلیغ‌کنندگان این صنایع به خوبی با معجزه تبلیغات تکراری آشنا هستند تا به این ترتیب فروش محصولات‌شان را بالا ببرند.

ترجمه: ندا احمدلو