چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

چگونه نوآوری و ابتکار را سرکوب کنیم


چگونه نوآوری و ابتکار را سرکوب کنیم

اگر جز مدیرانی هستید که عاشق نوآوری و خلاقیت می باشند و نه تنها با آغوش باز از آن استقبال کرده بلکه مشتاقانه به دنبال توسعه آن در سازمان خود هستند باز توصیه می شود که اصول زیر را با دقت به یاد داشته باشید تا ناخواسته زمینه ساز سرکوب نوآوری در سازمانتان نشوید

اگر شما خدای ناکرده از آن دسته از مدیران هستید که بشدت از حضور پدیده های نو در سازمانتان نگران و در مقابل آنها مقاوم می‌باشید، مقررات زیر را با دقت مورد توجه قرارداده و مطمین باشید که این اصول ده‌گانه به شما کمک می کند تا ریشه نو آوری و ابتکار را در هر شکل آن از سازمان خود بر کنید! و اما اگر جز مدیرانی هستید که عاشق نوآوری و خلاقیت می باشند و نه تنها با آغوش باز از آن استقبال کرده بلکه مشتاقانه به دنبال توسعه آن در سازمان خود هستند باز توصیه می‌شود که اصول زیر را با دقت به یاد داشته باشید تا ناخواسته زمینه ساز سرکوب نوآوری در سازمانتان نشوید. رزابت كانتر که از اندیشمندان بنام مدیریت می‌باشد، ده قاعده زیر را بر اساس مشاهدات خود در شركت‌های امریكایی برای توصیه برگزیده كرده است:

۱-به هر ایده تازه‌ای كه از طرف زیردستان به شما ارایه می‌شود با تردید و بدگمانی نگاه كنید، صرفا به این علت كه هم جدید است و هم از طرف زیردستان پیشنهاد شده است.

۲-بر این پافشاری كنید كه كاركنانی كه برای اقدام به كاری، به تصویب شما نیاز دارند، ابتدا به چندین طبقه دیگر از مدیران مراجعه كرده و از آنها نیز تاییدیه بگیرند.

۳-از واحدهای سازمانی و افراد بخواهید در مورد پیشنهادهای یكدیگر به بحث و مجادله پرداخته و آنها را مورد انتقاد قرار دهند ( این تدبیر بار تصمیم گیری را از شانه شما برمی‌دارد. فقط كافی است نظریه موفق را انتخاب كنید).

۴-انتقادات خود را آزادانه ابراز كنید. اما از تحسین خودداری كنید ( این كار همواره زیردستان را مضطرب و گوش به زنگ نگه می‌دارد). بگذارید بدانند امكان خراج آن‌ها همیشه وجود دارد.

۵-برای منصرف كردن افراد از گزارش كردن اشكالات در حوزه كاری خود، با مشكلات به عنوان نشانه‌های عدم موفقیت برخورد كنید.

۶-به طور مكرر همه چیز را با دقت كنترل كرده و اطمینان حاصل كنید كه افراد، به هر آن‌چه می‌تواند مهم باشد، اهمیت می‌دهند.

۷-در مورد تجدید سازمان یا تغییر در سیاست‌ها، محرمانه تصمیم بگیرید و به صورت ناگهانی آن‌ها را به افراد اعلام كنید (این تدبیر آن‌ها را در حالت آماده باش گه‌می‌دارد و غافلگیرشان می کند).

۸-اطمینان حاصل كنید هر نوع تقاضا برای دریافت اطلاعات كاملا دلیل داشته باشد و اطلاعات مزبور به‌راحتی توزیع نشود ( بدیهی است مایل نیستید اطلاعات به دست افراد ناباب برسد).

۹-تحت عنوان واگذاری اختیار و مشاركت، مسؤولیت تشخیص كنارگذاردن یا جا به جا كردن افراد را به سطح مدیریت پایین‌تر واگذار كنید.

۱۰-مهم‌تر از همه، فراموش نكنید كه شما مقامات بالاتر، باید قبل از همه از نكات مهم درباره این كسب و كار مطلع شوید

مرجع: بر گرفته از کتاب خدایان مدیریت نوشته چارلز هَندی



همچنین مشاهده کنید