یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳ / 7 July, 2024
مجله ویستا

ایده‌هایی‌ که به ‌پول ‌‌تبدیل ‌می‌شود


ایده‌هایی‌ که به ‌پول ‌‌تبدیل ‌می‌شود

دانشمندان و محققان برجسته زیادی در سراسر جهان هستند که ایده‌های خلاقانه خیره‌کننده‌ای در ذهن دارند و حتی برخی از آنها را در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی به واقعیت تبدیل کرده‌اند. …

دانشمندان و محققان برجسته زیادی در سراسر جهان هستند که ایده‌های خلاقانه خیره‌کننده‌ای در ذهن دارند و حتی برخی از آنها را در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی به واقعیت تبدیل کرده‌اند. با این حال این پرسش اساسی مطرح می‌شود که چگونه می‌توان این ایده‌ها را به تجارتی پولساز بدل کرد؟ امروزه بسیاری از دانشمندان و محققان به یک راهنمای موثر برای تبدیل ایده‌های خود به محصولات تجاری پایدار نیاز دارند. برای موضوع روشن شدن بهتر است مثالی ذکر شود. قرن‌ها پیش شیمیدان‌ها خود را در برابر یک دلمشغولی بزرگ می‌دیدند: چگونه می‌توان تحقیقات پایه‌ای را به تجارتی کارساز تبدیل کرد؟ به عبارت دیگر چگونه می‌توان فلزات بی‌ارزش را به طلا تبدیل کرد؟!

بنیاد ملی علوم آمریکا برای هدایت دانشمندان و محققان جوان و قرار دادن آنها در مسیر صحیح تبدیل ایده‌های خلاقانه به تجارت پولساز برنامه‌ای موسوم به برنامه I-Corps را آغاز کرده است. برنامه I-Corps که اکنون یک‌سال از دوره آزمایشی سه ساله آن می‌گذرد به دانشمندان و محققان ارشد یاد می‌دهد که چگونه دستاوردهای علمی‌شان را به تجارتی پولساز تبدیل کنند.

در این برنامه تیم‌هایی متشکل از محققان دانشگاهی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و همچنین مدیران ارشد شرکت‌های تجاری حضور دارند که در دوره‌هایی شش ماهه موضوعاتی شامل اقتصاد، مدیریت، بازاریابی و ارزیابی آمادگی فنی نیروهای تحقیقاتی و همچنین هدایت و راهنمایی آنلاین آنها برای دستیابی به بازارهای جهانی را فرا می‌گیرند.

ارول آرکیلیک، مدیر برنامه I-Corps در بنیاد ملی علوم آمریکا معتقد است: دانشمندان و محققان برجسته از مهارت‌های بالقوه فراوانی برای تبدیل ایده‌های خلاقانه به پروژه‌های تجاری و پولساز برخوردارند. آنها تفکری انتقادی داشته و اعتقاد چشمگیری به کار گروهی دارند. گذشته از آن، آنها قابلیت خوبی برای حرکت در مسیرهای نو دارند و این یک امتیاز مهم به شمار می‌آید. با این حال آنها به کمک‌های بیشتری نیاز دارند. این برنامه آنها را به پروژه‌های تجاری معرفی کرده و به آنها یاد می‌دهد که چگونه برای خود و محصولات خلاقانه‌شان مشتری پیدا کنند.

تاکنون و تنها پس از یک‌سال از آغاز این برنامه بیشتر از یکصد تیم این دوره‌ها را طی کرده‌اند و جالب این‌که برخی از آنها موفق به جذب سرمایه‌گذاری‌های لازم از سوی بخش خصوصی یا دولتی برای تولید تجاری ایده‌هایشان شده‌اند.

livescience

مترجم : مهدی پیرگزی