جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا

تنوع و تخصص در رادیو


تنوع و تخصص در رادیو

رادیو به عنوان فراگیرترین رسانه و به عنوان قدیمی ترین وسیله ارتباط جمعی،اهمیت ویژه ای نسبت به سایر رسانه ها دارد.رادیو به دلیل نفوذی که در انتقال پیام دارد حتی می تواند ابعاد …

رادیو به عنوان فراگیرترین رسانه و به عنوان قدیمی ترین وسیله ارتباط جمعی،اهمیت ویژه ای نسبت به سایر رسانه ها دارد.رادیو به دلیل نفوذی که در انتقال پیام دارد حتی می تواند ابعاد مختلفی را در راه رسیدن به توسعه باز کند.بویژه در کشوری مثل ایران که رسانه ها باید در خدمت توسعه باشند،باید راهکارهایی یافت تا به وسیله آنها از رادیو به عنوان ابزاری برای بستر سازی در زمینه توسعه استفاده کرد.رادیو در ایران هنوز نقش واقعی خود را پیدا نکرده و بیشتر به عنوان ابزاری برای تفنن و سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرد،در حالی که این رسانه تاثیر گذار و فراگیر می تواند به خوبی در خدمت فرایند توسعه قرار گرفته و روند رو به جلوی این فرایند را سرعت بخشد.

رادیو بعد از انقلاب روند متنوع و انعطاف پذیری را طی کرده و در مقایسه و رقابت با رادیوهای دیگر کشورها در بخش فناوری رادیویی نیز بسیار موفق بوده و همچنین شکل گیری رادیو های تخصصی و محلی نیز اتفاق مهمی در زمینه گسترش و نفوذ رادیو در بین مردم بوده است.رادیوهای تخصصی و محلی هر دو از نمونه های موفق وسایل ارتباط جمعی هستند که در ایران نیز به خوبی نقش خود را ایفا کرده اند.رادیوهای محلی، با زبان و گویش محلی هر منطقه با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و به همین دلیل به شدت می توانند آنها را به خود وابسته کنند.

رادیوهای تخصصی با تمرکز بر روی موضوعی خاص،جلوی فرار مخاطبان به سوی شبکه های خارجی را می گیرند. در حقیقت این رادیوها با ارائه همه آنچه مخاطب می خواهد در حوزه ای خاص بداند؛ او را به برنامه های خود وابسته می کنند.با اینکه وسایل ارتباط جمعی گسترش یافته هنوز هم رادیو یکی از مهمترین وسایل ارتباط جمعی است و جایگاه واقعی خود را به عنوان سریع ترین رسانه برای انتقال اخبار حفظ کرده است.در زمان اتفاقات، درگیری ها و حوادث طبیعی و ... رادیو اطلاعات بهتر و بیشتری را می تواند در اختیار مخاطبان بگذارد.

به همین دلیل است که در سراسر دنیا رادیو وسیله ارتباطی مهمی تلقی می شود.از نظر کمی رادیو بسیار توسعه یافته و امروز همه استان ها شبکه های ویژه خود را دارند و این نشان دهنده تحولات گسترده در زمینه رادیو است. نمی توان انکار کرد که رادیو تنها رسانه ای است که نقش و کارکرد آن با ظهور رسانه های جدید تغییر نکرده و حتی روز به روز پیشرفت هایی هم داشته است.طی سال های گذشته ما از دو شبکه رادیویی به چندین شبکه رسیده ایم.رادیوهای ورزش، فرهنگ، جوان، معارف و قرآن و ... همگی در پاسخ به نیاز مخاطب شکل گرفته اند و همین تعدد رادیو مخاطبان بیشتری را به سوی رادیو کشانده و آنها را از شبکه های خارجی بی نیاز می کند.

به عنوان نمونه رادیو ورزش یک شبکه تخصصی است که تنها به بررسی مسائل ورزشی می پردازد.یا رادیو فرهنگ درخدمت فرهنگ و آگاهی بخشی فرهنگی به مخاطبان خود فعالیت می کند.رادیو جوان نیز در انطباق با زندگی پرشور جوانان شکل گرفته است و رادیو معارف هم در پاسخ به نیاز های مذهبی مردم به وجود آمده است.در حقیقت امروز حضور همه این رادیوها به دلیل اهمیت برای مخاطبان ضروری به نظر می رسند.طبیعتا برای ارتقای جایگاه رادیو باید به محتوا توجه کرد.محتوایی که بتواند اقشار مختلف را جذب کند..طبیعتا اگر به محتوا توجه شود مخاطبان بیشتری را به سوی خود جذب خواهد کرد.به طوری ‌که مردم احساس کنند رادیو به نوعی در زندگی آنها تاثیرگذار است.

ارتقای جایگاه رادیو با برنامه‌ریزی امکان‌پذیر است، باید اهمیت اطلاع‌رسانی رادیو شناخته شود.وقتی که شناخت به وجود آمد می‌توان برنامه‌ریزی کرد. تا زمانی که نقش رادیو ناشناخته است نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد. وقتی مشخص شود که مردم در کجاها به رادیو دسترسی دارند و می‌توانند اطلاعات بگیرند آن موقع می‌توان نسبت به جامعه برنامه‌ریزی کرد. رادیو یک عامل تفریحی و اطلاع‌رسانی همگانی در همه زمینه‌هاست، منتها باید آن را سامان داد.رادیو همیشه برای توده مردم طرف توجه و همیشه طرف مراجعه خواهد بود ، به شرط آنکه رادیویی‌ها بدانند نبض سلیقه مردم چیست تا بیشتر طالب پیدا کنند.

علی فرخی