سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
حافظ و توجه به باطن دین
توجه به ساحت باطنی دین و کسب معنویت حقیقی از نورانیت نهفته در بطون تعالیم و آموزههای دینی و دستیابی به منظور و غایت اصلی این دعوت آسمانی، هدف و آرمان حقیقی عارفان شوریده بوده است. عرفا در سیر زندگی خویش همواره کوشیدهاند برقع از ماده و حجاب جسم کنار زده و به تماشای حقیقت عالم بنشینند و اسیر ظواهر مادی و قشریت و جمودت فکر نگردند؛ بلکه از ظاهر، معنی را انتزاع نمایند و اصل هر چیز را دریابند. حافظ از این دست انسانهاست که هم و غم خویش را مصروف تعالی و تکامل و سیر به سوی نهایتِ بینهایت و کشف باطنی حقیقت مینماید.
وی عارف سرمستی است که ظواهر دنیوی و قشریت و تظاهر به دین و دینداری (در عین ناپاکی باطن) و مایه تفاخر قرار دادن این موضوع را بشدت نکوهیده و از آن بیزاری میجوید و طعنه دنیاداران را در حق خویش به چیزی نمیخرد، چون به فهم و اندیشه متعالی رسیده و محبت جانان را در وجود خویش لمس کرده است. پس اینگونه جواب مدعیان را میگوید:
مشکلی دارم زدانشمند مجلس باز پرس/ توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند
گوییا باور نمیدارند روز داوری/ کاین همه قلب و دغل در کار داور میکنند
که این بیت حافظ آیه قرآن را تداعی مینماید که «امر میکنند مردم را به نیکی و خویش را فراموش میکنند.» (بقره/۴۴) و نیز در جای دیگر در همین مضمون میگوید:
نقدها را بود آیا که عیاری گیرند/ تا همه صومعهداران پی کاری گیرند
حافظ میانه خوشی هم با متصوفه اهل ظاهر که عرفان را وسیله اشتهار خویش قرار دادهاند نیز ندارد و خرقه سالوس ایشان را مستوجب آتش میداند که بهرهای از عرفان نیافتهاند:
پشمینه پوش تند خو، کز عشق نشنیده است بو / از مستی اش رمزی بگو تا ترک آن شاهی کند
در تفکر حافظ، عشق حرف اول و آخر است و این عاشق است که به ساحت جانان راه مییابد و باز این صدای رسای عشق است که در عالم طنینانداز میگردد:
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر / یادگاری که در این گنبد دوار بماند
او که سرا پای وجودش به این شعله سوزان عشق میسوزد، طینت خویش و تمام ابنای بشر را مخمر به خمر عشق الهی میداند و این عطیه الهی را ازلی میانگارد که هنگام خلق آدم از جام می بر جای وی ریختهاند و اینچنین تا شام ابد مستش داشتهاند:
دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند / گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند
جهانبینی حافظ بر مدار محبت و عشق الهی میگردد، عشق و محبتی بین خالق و مخلوق و تنها این پیوند آسمانی و ملکوتی است که مایه فلاح و رستگاری میشود:
عشقت رسد به فریاد گر خود بسان حافظ / قرآن ز بر بخوانی بر چارده روایت
یعنی این ایمان حقیقی است که در نظر میآید و مورد قبول میگردد و نورانیت ایمان است که باعث سعادت حقیقی و فلاح و رستگاری انسان است. همچنین بر همین اساس است که غلبه رحمانیت خداوند عالم را به تماشای عالمیان میگذارد و ربالعالمین را رحمان و رحیم میخواند که گناه انسانها در مقابل عفو بخشش بیکران او هیچ است و در نظر نمیآید:
عفو خدا بیشتر از جرم ماست / نکته سر بسته چه گویی؟ خموش
همچنین در شعر حافظ اولیای الهی و واصلان کوی دوست جایگاه ویژهای دارند و اینان هستند که مسیر حرکت و سیر به سوی جانان و توجه به ساحت درونی و معنوی دین را به سالک مینمایانند و از خطرات راه در امان میدارند:
ترک این مرحله بی همرهی خضر مکن / ظلمات است بترس از خطر گمراهی
در این میان وی توجه ژرفی به پیامبر اکرم(ص) و خاندان عترت(ع) مبذول مینماید و از باطن نورانی ایشان استمداد میطلبد و حضرت ختمیمآب(ص) را ماه فروزان و کوکب هدایت در شب تاریک میداند که با رحمتللعالمینی خویش مونس دلهای مومنان و انیس روحهای تشنگان است:
ستارهای بدرخشید و ماه مجلس شد / دل رمیده ما را انیس و مونس شد
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت / به غمزه مسأله آموز صد مدرس شد
حافظ شیرازی با این تفکر و جهانبینی، انسانها را به سمت و سوی خیر و دوری از تندیها و تیرگیها سوق میدهد و میخواهد حقیقت عبودیت را آنچنان که خود فهمیده و درک کرده است، عرضه دارد و از این خوان نعمت همه را بهرهمند سازد. از این روست که ایرانی بسیار با وی انس گرفته و در غم و شادیها با او همراه و همنوا میگردد، زیرا حافظ هرچه دارد همه از دولت قرآن دارد.
امیر هاشمپور
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رافائل گروسی نیچروان بارزانی اسماعیل هنیه رهبر انقلاب حج کردستان عراق مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
شهرداری تهران تهران حجاب هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش قتل فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی شهرداری پلیس
خودرو مالیات مسکن ایران خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان قیمت
سریال افعی تهران سریال افعی تهران تئاتر مسعود اسکویی محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
اسرائیل حماس رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس استقلال فوتبال لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت تلفن همراه ماهواره ناسا
رژیم غذایی بیمه بیماران خاص زیبایی چای کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون سبزیجات