چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
خوش بینی نشانی از ایمان
حضرت امام صادق علیهالسلام میفرماید : حسن ظنّ و گمان نیک، ناشی میشود از حسن ایمان، هر چه آدمی ایمانش قایمتر است و سینهاش از تیرگی و سیاهی سالمتر است، حسن ظنّ او به خدا بیشتر است. این فرصت را مجالی یافتیم تا از حسن ظن و گمان نیک یا بد مردمان در حق یکدیگر سخن گفته و از نظر روایی آن را مورد توجه قرار دهیم و در این باب توجهمان به این سخن حضرت علی علیهالسلام است که فرمود: شایسته نیست به سخنی که از دهان کسی خارج شد، گمان بد ببری، چرا که برای آن برداشت نیکویی میتوان داشت.(نهج البلاغة / ترجمه دشتی/ حکمت ۳۶۰)
● پرهیز از سوءظن
علی بن جریر میگوید: نزد ابو جعفر علیهالسلام نشسته بودم که گوسفند یکی از غلامان آن حضرت، گم شد. آنها همسایهها را متهم کردند. لذا آنها را گرفته و به طرف امام میکشیدند و میگفتند: شما گوسفند ما را دزدیدهاید. امام علیهالسلام فرمود: وای بر شما! همسایگان مرا رها کنید، آنها گوسفند شما را به سرقت نبردهاند. گوسفند شما در خانه فلان شخص میباشد. بروید و آن گوسفند را از خانه او بیرون آورید. پس اینها نیز رفتند و گوسفند را در آنجا یافتند.صاحبخانه را گرفتند و زدند و لباسهایش را پاره کردند در حالی که او قسم میخورد که گوسفند را ندزدیده است. تا اینکه او را نزد امام جواد علیهالسلام آوردند. حضرت فرمود: شما به این مرد ظلم کردهاید؛ چون او از همه جا بیخبر است بلکه گوسفند، خودش وارد خانه او شده است. پس حضرت، آن مرد را دعا کرد و عوض پاره شدن لباسها و کتکخوردنش، مبلغی پول به او داد (جلوههای اعجاز معصومین علیهم السلام ۳۰۳)
امیرالمومنین(علیهالسلام) فرمودند: از بدبینی مومنان به خود بترسید که خداوند حق را بر زبان آنان جاری ساخته است. یکی از بزرگان در نامهای به دوستش نوشت: سپاس خدا را که زشتی را از من و تو پنهان داشت و خوبی من و تو را بر ملا ساخت تا مردم نسبت به ما خوش گمان باشند، والسّلام. (مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام/ ترجمه تنبیه الخواطر/ ۱۱۵).
● حسن ظن ناشی از حسن ایمان
حضرت امام صادق علیهالسلام میفرماید: حسن ظنّ و گمان نیک، ناشی میشود از حسن ایمان، هر چه آدمی ایمانش قایمتر است و سینهاش از تیرگی و سیاهی سالمتر است، حسن ظنّ او به خدا بیشتر است. ایشان میفرماید که علامت حسن ظنّ و نشانه اتّصاف آدمی به این وصف شریف، آن است که به هر چه نظر کند غیر خوبی نبیند و عیب بین نباشد. چرا که خداوند عالم ترکیب کرده است در بدن انسان و جا داده است در نفس او، صفتهای چندی که نیست مقتضای آن صفتها مگر حسن ظنّ. یکی از آن، صفتها حیاست و تقاضا کردن او حسن ظنّ را ظاهر است، چه حمل افعال مومنین بر بدی، با وجود احتمال خوبی، منافی حیاست. دوم صفت امانت، چرا که در پی عیبجویی مومنان بودن و با وجود بودن خوبی و نیکویی در ایشان، خوبی ندیدن و بدی دیدن، عین خیانت است و همچنین دو صفت دیگر که صیانت است و صدق نیز، مقتضی حسن ظنّاند، چنان که ظاهر است.چنان که فرموده است پیغمبر(ص): نیکو کنید گمانهای خود را به برادران مومن، چرا که حسن ظنّ به مومن موجب صفای دل است و پاکی طبع، چه، منشأ کدورتهای بعضی با بعضی، نیست مگر سوء ظنّ، هر گاه سوء ظنّ به حسن ظنّ مبدّل شد، کدورت باطن و کینه دل نیز لا محاله به صفا و جلا مبدّل میشود و هر که چنین است، در هیچ کس جز خوبی نمیبیند و با هیچ کس صاحب کینه نمیشود. (مصباح الشریعة / ترجمه و شرح عبد الرزاق گیلان/ ۵۱۶).
● لزوم گمان نیک و واقعبینی
حضرت علی علیهالسلام فرمود: هر گاه نیکوکاری بر روزگار و مردم آن غالب آید، اگر کسی به دیگری گمان بد برد، در حالی که از او عمل زشتی آشکار نشده ستمکار است و اگر بدی بر زمانه و مردم آن غالب شود و کسی به دیگری خوش گمان باشد خود را فریب داده. (نهج البلاغة / ترجمه دشتی/ حکمت ۱۱۴) از این رو واقع بینی از جمله ضروریات زندگی نیکوست چراکه در این صورت هر چیز و هر کس را در جایگاه واقعی خویش دیده و بهترین عکس العمل در برابر آن اتخاد میشود و سفارش شده است که نسبت به برادران خویش گمان نیکوبرید و رفتار و خصوصیات وی را به احتمالات و گمانهای نیک تأویل برید.ابیّ بن کعب، میگوید: هر گاه شما دیدید به یکی از برادران مومن، خصلتی که به حسب ظاهر ناخوش باشد و به نظر شما منکر و بد باشد، پس شما باید که آن خصلت به ظاهر بد را به تأویلات و به محملات از ظاهر و از بدی به خوبی راجع سازید و اگر دل شما به هیچ کدام از تأویلات، اطمینان بهم نرساند، ملامت نفس خود کنید که چرا این قدر بد باشی و نفس تو بدبین باشد که با این همه تأویلات، راضی به هیچ کدام نتوانی شد و تو با این نفس، سزاوارتری به انکار تا او . (مصباح الشریعة / ترجمه و شرح عبد الرزاق گیلان / ۵۱۷ ) حضرت علی علیهالسلام فرمود: چون کسی به تو گمان نیک برد، خوشبینی او را تصدیق کن .(نهج البلاغه/ حکمت ۲۴۸) و درود خدا بر او، فرمود: از گمان مومنان بپرهیزید که خدا حق را بر زبان آنان قرار داده است. (حکمت ۳۰۹)ازاینرو شایسته است که نسبت به سخنان و افعال و کردار آشنایان و دوستان و هم کیشان خویش حسن ظن و گمان نیک داشت و چه بهتر که نسبت به آنان واقعبین بود.
مریم پناهنده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست