چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
خوش بینی نشانی از ایمان
حضرت امام صادق علیهالسلام میفرماید : حسن ظنّ و گمان نیک، ناشی میشود از حسن ایمان، هر چه آدمی ایمانش قایمتر است و سینهاش از تیرگی و سیاهی سالمتر است، حسن ظنّ او به خدا بیشتر است. این فرصت را مجالی یافتیم تا از حسن ظن و گمان نیک یا بد مردمان در حق یکدیگر سخن گفته و از نظر روایی آن را مورد توجه قرار دهیم و در این باب توجهمان به این سخن حضرت علی علیهالسلام است که فرمود: شایسته نیست به سخنی که از دهان کسی خارج شد، گمان بد ببری، چرا که برای آن برداشت نیکویی میتوان داشت.(نهج البلاغة / ترجمه دشتی/ حکمت ۳۶۰)
● پرهیز از سوءظن
علی بن جریر میگوید: نزد ابو جعفر علیهالسلام نشسته بودم که گوسفند یکی از غلامان آن حضرت، گم شد. آنها همسایهها را متهم کردند. لذا آنها را گرفته و به طرف امام میکشیدند و میگفتند: شما گوسفند ما را دزدیدهاید. امام علیهالسلام فرمود: وای بر شما! همسایگان مرا رها کنید، آنها گوسفند شما را به سرقت نبردهاند. گوسفند شما در خانه فلان شخص میباشد. بروید و آن گوسفند را از خانه او بیرون آورید. پس اینها نیز رفتند و گوسفند را در آنجا یافتند.صاحبخانه را گرفتند و زدند و لباسهایش را پاره کردند در حالی که او قسم میخورد که گوسفند را ندزدیده است. تا اینکه او را نزد امام جواد علیهالسلام آوردند. حضرت فرمود: شما به این مرد ظلم کردهاید؛ چون او از همه جا بیخبر است بلکه گوسفند، خودش وارد خانه او شده است. پس حضرت، آن مرد را دعا کرد و عوض پاره شدن لباسها و کتکخوردنش، مبلغی پول به او داد (جلوههای اعجاز معصومین علیهم السلام ۳۰۳)
امیرالمومنین(علیهالسلام) فرمودند: از بدبینی مومنان به خود بترسید که خداوند حق را بر زبان آنان جاری ساخته است. یکی از بزرگان در نامهای به دوستش نوشت: سپاس خدا را که زشتی را از من و تو پنهان داشت و خوبی من و تو را بر ملا ساخت تا مردم نسبت به ما خوش گمان باشند، والسّلام. (مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام/ ترجمه تنبیه الخواطر/ ۱۱۵).
● حسن ظن ناشی از حسن ایمان
حضرت امام صادق علیهالسلام میفرماید: حسن ظنّ و گمان نیک، ناشی میشود از حسن ایمان، هر چه آدمی ایمانش قایمتر است و سینهاش از تیرگی و سیاهی سالمتر است، حسن ظنّ او به خدا بیشتر است. ایشان میفرماید که علامت حسن ظنّ و نشانه اتّصاف آدمی به این وصف شریف، آن است که به هر چه نظر کند غیر خوبی نبیند و عیب بین نباشد. چرا که خداوند عالم ترکیب کرده است در بدن انسان و جا داده است در نفس او، صفتهای چندی که نیست مقتضای آن صفتها مگر حسن ظنّ. یکی از آن، صفتها حیاست و تقاضا کردن او حسن ظنّ را ظاهر است، چه حمل افعال مومنین بر بدی، با وجود احتمال خوبی، منافی حیاست. دوم صفت امانت، چرا که در پی عیبجویی مومنان بودن و با وجود بودن خوبی و نیکویی در ایشان، خوبی ندیدن و بدی دیدن، عین خیانت است و همچنین دو صفت دیگر که صیانت است و صدق نیز، مقتضی حسن ظنّاند، چنان که ظاهر است.چنان که فرموده است پیغمبر(ص): نیکو کنید گمانهای خود را به برادران مومن، چرا که حسن ظنّ به مومن موجب صفای دل است و پاکی طبع، چه، منشأ کدورتهای بعضی با بعضی، نیست مگر سوء ظنّ، هر گاه سوء ظنّ به حسن ظنّ مبدّل شد، کدورت باطن و کینه دل نیز لا محاله به صفا و جلا مبدّل میشود و هر که چنین است، در هیچ کس جز خوبی نمیبیند و با هیچ کس صاحب کینه نمیشود. (مصباح الشریعة / ترجمه و شرح عبد الرزاق گیلان/ ۵۱۶).
● لزوم گمان نیک و واقعبینی
حضرت علی علیهالسلام فرمود: هر گاه نیکوکاری بر روزگار و مردم آن غالب آید، اگر کسی به دیگری گمان بد برد، در حالی که از او عمل زشتی آشکار نشده ستمکار است و اگر بدی بر زمانه و مردم آن غالب شود و کسی به دیگری خوش گمان باشد خود را فریب داده. (نهج البلاغة / ترجمه دشتی/ حکمت ۱۱۴) از این رو واقع بینی از جمله ضروریات زندگی نیکوست چراکه در این صورت هر چیز و هر کس را در جایگاه واقعی خویش دیده و بهترین عکس العمل در برابر آن اتخاد میشود و سفارش شده است که نسبت به برادران خویش گمان نیکوبرید و رفتار و خصوصیات وی را به احتمالات و گمانهای نیک تأویل برید.ابیّ بن کعب، میگوید: هر گاه شما دیدید به یکی از برادران مومن، خصلتی که به حسب ظاهر ناخوش باشد و به نظر شما منکر و بد باشد، پس شما باید که آن خصلت به ظاهر بد را به تأویلات و به محملات از ظاهر و از بدی به خوبی راجع سازید و اگر دل شما به هیچ کدام از تأویلات، اطمینان بهم نرساند، ملامت نفس خود کنید که چرا این قدر بد باشی و نفس تو بدبین باشد که با این همه تأویلات، راضی به هیچ کدام نتوانی شد و تو با این نفس، سزاوارتری به انکار تا او . (مصباح الشریعة / ترجمه و شرح عبد الرزاق گیلان / ۵۱۷ ) حضرت علی علیهالسلام فرمود: چون کسی به تو گمان نیک برد، خوشبینی او را تصدیق کن .(نهج البلاغه/ حکمت ۲۴۸) و درود خدا بر او، فرمود: از گمان مومنان بپرهیزید که خدا حق را بر زبان آنان قرار داده است. (حکمت ۳۰۹)ازاینرو شایسته است که نسبت به سخنان و افعال و کردار آشنایان و دوستان و هم کیشان خویش حسن ظن و گمان نیک داشت و چه بهتر که نسبت به آنان واقعبین بود.
مریم پناهنده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم رافائل گروسی دولت رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب محمد اسلامی رئیسی شورای نگهبان مجلس زنان
تهران پلیس زلزله هواشناسی شهرداری تهران بارش باران حجاب قتل آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
مسکن خودرو حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
تلویزیون سینما نمایشگاه کتاب دفاع مقدس تئاتر سریال سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران موسیقی کتاب صدا و سیما مهران مدیری
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح حماس جنگ غزه روسیه چین ترکیه نوار غزه اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون گوگل مایکروسافت باتری فضا فضاپیما
بیماران خاص استرس رژیم غذایی کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون