دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
آموزش های کلاسیک را بعد از ۵ سالگی شروع کنید
از همان بدو تولد که کودک آواها را میشنود، یادگیری شروع میشود. کودکان قبل از سنین ۵، ۶ سالگی دارای نوعی تفکر و یادگیری هستند که عمدتا به شکل حرکتی و حفظی است و یادگیری آنها به صورت ابزاری مانند یادگیری با قلم، کتاب و کاغذ یا کلاسیک نیست...
زمانی که کودکان در سنین پایین در کلاسهای آموزشی حضور دارند به نوعی آنها را مورد سوءرفتار آموزشی قرار میدهیم. در واقع آموزشهای زبان و موسیقی جزو روشها و متدهای کلاسیک نیست و کودک از همان بدو تولد با موسیقی آشناست و آموزش موسیقی شروع میشود. به عبارت سادهتر اگر کودکی استعداد موسیقی داشته باشد، آن را یاد میگیرد. همچنین اگر در محیط خانه با کودک به زبان دیگری غیر از زبان مادری صحبت شود، حین صحبت آن را یاد میگیرد. اما فراموش نکنید که قبل از این سن، شروع آموزشهای کلاسیک توصیه نمیشود. برای اینکه بتوانید با روند قلم و دفتر، آموزش را شروع کنید یا یادگیری در حضور معلم باشد، باید کودک در موقعیتی باشد که دوران تفکر اولیه را – که به صورت حرکتی و حفظی است - گذرانده و وارد مرحله آموزش کلاسیک شده باشد. کودک در سن ۵، ۶ سالگی قادر به یادگیری آموزشهای کلاسی است. بنابراین قبل از این سن توصیه اصلی این است که آموزشها به صورت بازی یا کاربردی –مورد استفاده قراردادن- باشد. صحبت به زبان مادری، حرکت کردن و مسائل دیگری که به صورت ذاتی در وجود ماست و کسی آن را به ما یاد نداده و ما با استفاده کردن آن را یاد گرفتهایم آموزش کاربردی است. زبان و موسیقی نیز همینگونه است و به صورت ذاتی در انسان وجود دارد. توصیه این است که این ذات را محدود نکنیم و آموزشهای مشخص به صورت کلاسی را بعد از سن ۵، ۶ سالگی شروع کنیم تا کودک پتانسیل یادگیری به نوع کلاسیک را پیدا کرده باشد.
مساله بعدی تعداد شاگردان در کلاس است که با توجه به روند اداره کلاس انجام میگیرد. گاهی اوقات کودک در کلاس مشکل تمرکز و توجه دارد بنابراین بهتر است تعداد کودکان کمتر باشد اما وقتی کودک مشکل خاصی ندارد و آموزش براساس تعامل با یکدیگر است – مانند کلاس زبان - در این صورت باید تعداد بیشتری کودک در کلاس حضور داشته باشند تا با تعامل سطح یادگیری آنها بالاتر برود. مدت حضور در کلاس نیز به ساختار کلاس بستگی دارد. اگر ساختار کلاس انعطافپذیر باشد کودکان میتوانند مدت زمان بیشتری در کلاس حضور داشته باشند. اما بهترین مدت زمان یادگیری حدود ۲۰ دقیقه است و بعد از این مدت زمان قطعا حوصله کودک سر میرود. به همین دلیل بهتر است برای شروع آموزش در ۲۰ دقیقه اول، آموزشهای اصلی و لازم داده شود و بعد از آن کار با کودکان به صورت بازی و تفریح باشد. توجه داشته باشید که از حضور اجباری کودک در کلاسها بپرهیزید و با افراط کردن در آموزش، انگیزش و علاقه آنها را از بین نبرید. به علاوه برای ایجاد انگیزه و علاقه در کودک باید به صورت غیرمستقیم و با سیستم تشویقی وی را برای حضور در کلاسها ترغیب کنیم.
دکتر نسرین امیری
فوق تخصص روانشناسی کودک، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست