دوشنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۳ / 3 June, 2024
مشکلترین مبارزهها مبارزه بانفاق است که مبارزه با زیرکهائی است که احمقها را وسیله قرار میدهند
مشکلترین مبارزهها مبارزه بانفاق است که مبارزه با زیرکهائی است که احمقها را وسیله قرار میدهند . این پیکار از پیکار با کفر به مراتب مشکلتر است زیرا در جنگ با کفر مبارزه با یک جریان مکشوف و ظاهر و بیپرده است و اما مبارزه با نفاق ، در حقیقت مبارزه با کفر مستور است . نفاق دورو دارد ، یک رو ظاهر که اسلام است و مسلمانی و یک رو باطن ، که کفر است و شیطنت ، و درک آن برای تودهها و مردم عادی بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است و لذا مبارزه با نفاقها غالبا به شکست برخورده است زیرا تودهها شعاع درکشان از سرحد ظاهر نمیگذرد و نهفته را روشن نمیسازد و آنقدر برد ندارد که تا اعماق باطنها نفوذ کند .
امیرالمؤمنین (ع) در نامهای که برای محمد بن ابیبکر نوشت میگوید :
« و لقد قال لی رسول الله : انی لا اخاف علی امتی مؤمنا و لا مشرکا ، اما المؤمن فیمنعه الله بایمانه و اما المشرک فیقمعه الله بشرکه ، و لکنی اخاف علیکم کل منافق الجنان عالم اللسان ، یقول ما تعرفون و یفعل ما تنکرون » (نهج البلاغه، ۲۷)
پیغمبر به من گفت من بر امتم از مؤمن و مشرک نمیترسم . زیرا مؤمن را خداوند به سبب ایمانش باز میدارد و مشرک را به خاطر سرکش خوار میکند ، و لکن بر شما از هر منافق دل دانا زبان میترسم که آنچه را میپسندید میگوید و آنچه را ناشایسته میدانید میکند .
در اینجا رسول الله از ناحیه نفاق و منافق اعلام خطر میکند ، زیرا عامه امت بی خبر و ناآگاهند و از ظاهرها فریب میخورند . و باید توجه داشت که هر اندازه احمق زیاد باشد بازار نفاق داغتر است . مبارزه با احمق و حماقت ، مبارزه با نفاق نیز هست زیرا احمق ابزار دست منافق است . قهرا مبارزه با احمق و حماقت خلع سلاح کردن منافق ، و شمشیر از دست منافق گرفتن است .
در طول تاریخ اسلام میبینیم هر وقت مصلحتی به خاطر مردم و اصلاح وضع اجتماعی و دینی آنان قیام کرده است و منافع سودجویان و بیداد گران به مخاطره افتاده است، آنها بلا فاصله لباس قدس پوشیدهاند و به تقوی و دین تظاهر کردهاند.
و دیگران هر کدام به نحوی سیاست مخرب و کوبنده قرآن بر نیزه را پیش گرفتند و تمام زحمتها و فداکاریها را درهم کوبیدند و نهضتها را در نطفه خفه کردند و این نیست جز از جهالت و نادانی مردم که ما بین شعارها و واقعیات، تمیز نمیدهند و از اینرو راه نهضت و اصلاح را به روی خویش بستند و آنگاه بیدار گشتند که مقدمات همه خنثی گشته و باید راه را باز از سرگرفت.
از جمله نکتههای بزرگی که از سیرت علی میآموزیم این است که این چنین مبارزهای اختصاص به جمعیتی خاص ندارد بلکه در هر جا که عدهای از مسلمانان و آنان که در زی دین قرار گرفتهاند آلت پیشرفت بیگانگان و پیشبرد اهداف استعماری شدند و استعمارگران برای تضمین منافع خود به آنان تترس کردند و آنان را برای خویش سپر گرفتند که مبارزه آنان بدون از بین بردن آن سپرها امکان پذیر نیست باید ابتدا با سپرها مبارزه کرد و آنها را از بین برد تا سد راه برطرف گردد و بتوان بر قلب دشمن حمله برد. شاید تحریکات معاویه در خرابکاری خوارج مؤثر بوده و بنابراین آن روز هم معاویه و یا دست کم امثال اشعث بن قیس، عناصر خرابکار و ناراحت به خوارج تترس کرده بودند.
داستان خوارج این حقیقت را به ما میآموزد که در هر نهضتی اول باید سپرها را نابود کرد و با حماقتها جنگید، همچنانکه علی پس از جریان تحکیم، اول به خوارج پرداخت و سپس خواست تا باز به سراغ معاویه رود.
استاد مطهری/جاذبه و دافعه علی (ع)
کیوان داور
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم محمود احمدی نژاد وزارت کشور ایران ستاد انتخابات کشور ریاست جمهوری علی لاریجانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ شورای نگهبان
آتش سوزی تهران سیل هواشناسی شهرداری تهران پلیس فضای مجازی دستگیری سازمان هواشناسی قتل آموزش و پرورش وزارت بهداشت
گمرک خودرو یارانه دولت سیزدهم قیمت دلار قیمت طلا برق قیمت خودرو بورس ایران خودرو بازار خودرو مسکن
امام خمینی (ره) تلویزیون سینمای ایران سینما رسانه ملی شعر تئاتر سریال احسان علیخانی
دانشگاه آزاد اسلامی فناوری دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا چین حماس روسیه جو بایدن دونالد ترامپ یمن ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا مس رفسنجان لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال جواد نکونام
همراه اول اپل هوش مصنوعی مریخ فیبر نوری ایلان ماسک تلگرام ناسا
استرس رژیم غذایی گرمازدگی خودکشی سیگار بارداری سازمان غذا و دارو قهوه بیماری قلبی