دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا

جایگاه گردشگری استان کجاست؟


جایگاه گردشگری استان کجاست؟

توریسم در دهه ۶۰ توسط اقتصاددانان در ردیف صنعت قرار گرفت و به عنوان صنعت توریسم در جهان، آن گونه مورد توجه قرار گرفت که در کشور ما نفت جایگاه دارد.
کشورهای موفق در گردشگری توان …

توریسم در دهه ۶۰ توسط اقتصاددانان در ردیف صنعت قرار گرفت و به عنوان صنعت توریسم در جهان، آن گونه مورد توجه قرار گرفت که در کشور ما نفت جایگاه دارد.

کشورهای موفق در گردشگری توان خود را صرف ایجاد زیرساخت ها و سرمایه گذاری برای تامین امکانات کرده و اجازه می دهند تا سرمایه گذاری در دیگر بخش ها نیز معطوف مبادلات گردشگری شود.

امروزه گردشگری به انواع تجاری، زیارتی، علمی، پژوهشی، فرهنگی و ... تقسیم می شود که هر کدام تسهیلات و امکانات خاص خود را می طلبد.

تاثیر شگرف گردشگری در کاهش نرخ بیکاری، افزایش سطح درآمد ملی، تامین منابع انرژی، رونق بازار صنایع دستی از نگاه اقتصاد گردشگری پنهان نمانده است.

بسیاری از برنامه های اقتصاد گردشگری در کشورهایی مثل امارات، عربستان، ترکیه و ... بدون سرمایه گذاری ایرانیان به شکست می انجامد در حالی که اگر از توان سرمایه گذاری این افراد در کشور استفاده شود ایران از نظر جایگاه و جذب گردشگری جزو برترین ها در جهان شده و از همه مزایای اقتصاد گردشگری برخوردار می شود.نگاه اقتصادی به صنعت توریسم می تواند تمام جوانب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در بر گیرد چرا که از لوازم توسعه این صنعت و رونق اقتصادی آن در درجه اول مهیا کردن بسترها در ابعاد دیگر است.

متاسفانه در کشور ما نه تنها این صنعت درآمدزا چندان مورد توجه قرار نگرفته و با وجود جایگاه تاریخی و ویژگی های طبیعی ایران، کشورمان در کسب درآمد از این محل جایگاهی ندارد بلکه حتی توجهی به تامین زیرساخت های اولیه نیز نشده است.در حالی که استفاده صحیح از پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری سودی برابر با ذخایر نفتی دارد پتانسیل های موجود در کشور به درستی بهره برداری نشده و در زمینه شناسایی آن ها نیز چندان موفقیتی حاصل نشده است.با توجه به گستردگی حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری و ناتوانی در ساماندهی و حفظ این آثار شاید این درخواست به نظر عده ای زیاده خواهی باشد که صنعت توریسم مورد توجه بیشتر قرار گیرد اما رونق اقتصادی و توسعه یافتگی نقاط دارای ظرفیت های جذب گردشگر و تفاوت آن با مناطق توسعه نیافته، ضرورت توجه به این قابلیت را صد چندان می کند.

خراسان جنوبی نیز جزو استان هایی است که صنعت گردشگری در آن نوپا ست.کشاورزی نیز حرفی برای گرفتن ندارد، محیط غنی فرهنگی و قدیمی استان، وجود ظرفیت های تاریخی، مذهبی، فرهنگی و طبیعی آن از اصلی ترین قابلیت های توسعه منطقه معرفی شده، اما میزان موفقیت در بهره برداری از این پتانسیل، سودآوری اقتصاد گردشگری و در ابتدایی ترین مرحله جایگاه گردشگری در استان سوالی است که متولیان امر باید به آن پاسخ دهند.