سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

راهی به سوی روزی فراوان


راهی به سوی روزی فراوان

همه می دانیم روزی هر انسانی در دست خداست, انسان با تلاش آن را به دست می آورد و اگر خداوند بخواهد این روزی را وسعت می دهد همان گونه که خداوند در قرآن کریم به این واقعیت اشاره کرده و می فرماید «خداوند روزیش را بر هر کس بخواهد گشاده می دارد و بر هر کس بخواهد تنگ, چرا که او نسبت به بندگان آگاه و بینا است»

همه می‌دانیم روزی هر انسانی در دست خداست، انسان با تلاش آن را به دست می‌آورد و اگر خداوند بخواهد این روزی را وسعت می‌دهد همان گونه که خداوند در قرآن کریم به این واقعیت اشاره کرده و می‌فرماید:«خداوند روزیش را بر هر کس بخواهد گشاده می‏‌دارد و بر هر کس بخواهد تنگ، چرا که او نسبت به بندگان آگاه و بینا است». [۱]با این که روزی‌ها به دست ذات اقدس الهی است، ولی باز از بندگانش خواسته که اهل انفاق و دستگیری از فقرا باشند و این را آزمونی برای آنها قرار داده است؛ وگرنه برای او همه چیز ممکن است، او می‌‏خواهد به این وسیله انسان‌ها را تربیت کند و روح سخاوت و فداکاری و ازخودگذشتگی را در بنده‌هایش پرورش دهد.

اما در این میان شیطان که دشمن قسم خورده انسان است از ایجاد شدن چنین روحیه‌ای ترس و واهمه دارد و لذا با وسوسه‌هایش می‌خواهد جلوی این آرمان الهی را بگیرد و لذا هنگام انفاق انسان را به فقیر شدن و... وسوسه می‌کند و خداوند از این اقدام شیطان پرده برداشته و در قرآن کریم فرموده است:«شیطان شما را به هنگام انفاق وعده فقر و تهیدستی می‌‏دهد و به زشتی‌ها دعوت می‌‏کند، ولی خداوند به شما وعده آمرزش و فزونی می‌‏دهد، خداوند قدرتش وسیع و به هر چیز داناست و به وعده خود وفا می‏‌کند.»[۲]خداوند در نخستین جمله می‌فرماید: هنگام انفاق یا ادای زکات، شیطان شما را از فقر و تنگدستی می‌‏ترساند؛ بخصوص اگر اموال خوب و قابل توجّه بخواهید انفاق کنید و چه‌بسا این وسوسه شیطانی مانع از انفاق و بخشش شود و حتّی ممکن است در ادای زکات و خمس و سایر انفاق‌های واجب نیز اثر بگذارد.بنابراین، ترس از فقر و تهیدستی به یقین غلط است زیرا شیطان جز به باطل و گمراهی دعوت نمی‏‌کند.اصولًا هر نوع فکر «منفی و بازدارنده» سرچشمه‏‌اش انحراف از فطرت و تسلیم در برابر وسوسه‌‏های شیطانی است، امّا هرگونه فکر مثبت و سازنده و آمیخته با بلند نظری سرچشمه‌‏اش الهامات الهی و فطرت پاک خداداد است.

در نظر ابتدایی انفاق و بذل مال، چیزی جز «کم‌کردن» مال نیست و این همان نظر کوته‏‌بینانه شیطانی است، ولی با دقّت و دید وسیع واضح است که انفاق ضامن بقای جامعه و تحکیم عدالت اجتماعی و سبب کم کردن فاصله طبقاتی و پیشرفت همگانی می‏‌باشد و مسلّم است که با پیشرفت اجتماع افرادی که در آن اجتماع زندگی می‏‌کنند نیز در رفاه و آسایش خواهند بود؛ این همان نظر واقع‏بینانه الهی است.خلاصه، در یک جامعه بدبخت نمی‏‌توان خوشبخت زندگی کرد. قرآن به این وسیله مسلمانان را توجّه می‏‌دهد که انفاق اگر به‌ظاهر چیزی از شما کم می‌‏کند، در واقع چیزهایی بر سرمایه‏‌های شما می‌‏افزاید و هم از نظر معنوی و هم از نظر مادّی خوشبختی می‌‏آفریند.

ضمناً از آیه استفاده می‏‌شود که یک نوع ارتباط میان «ترک نمودن انفاق» و «فحشا» وجود دارد، البته اگر فحشا به معنی بخل باشد ارتباط آن از این جهت است که ترک انفاق و بخشش‌های مالی، آرام آرام صفت «بخل» را که از بدترین صفات است در انسان نهادینه می‏‌کند و اگر فحشا را به معنی مطلق گناه بگیریم باز ارتباط آن با ترک انفاق بر کسی پوشیده نیست، زیرا سرچشمه بسیاری از گناهان و بی‏‌عفّتی‏‌ها فقر و تهیدستی است![۳] به خاطر همین منافع زیباست که خداوند ما را به بخشش و دستگیری از فقرا دستور داده است ولی با وجود آن که خدا ما را به انفاق کردن همه اموالمان فرمان نداده است، می‏‌بینیم باز هم بعضی از مردم بخل می‏‌ورزند و خداوند در این خصوص می‌فرماید: «شما همان کسانید که چون به انفاق کردن مال در راه خدا دعوت شوید، کسانی از میان شما خودداری می‏‌کنند و بخل می‌‏ورزند.»[۴] و این بخل و ترک انفاق، بدان سبب است‌که جان‌های خود را برای بخشندگی و عطا و فداکاری تربیت نکرده بودند و دوستی دنیا آنان را به خود جلب کرده بود و سخت به آن دلبستگی پیدا کرده بودند و در نتیجه چنان خیال می‏‌کردند که انفاق مال زیان و تاوان است، در صورتی که سود و بهره و غنیمتی بزرگ است و خداوند در ادامه می‌فرماید:« و هر که بخل ورزد، نسبت به خود بخل ورزیده است.»[۵].چون اگر چیزی در راه خدا بدهد، چندین برابر آن خدا به او می‏‌بخشد و رضایت و خرسندی او را نسبت به خودش که بزرگترین نعمت است به دست می‌‏آورد و چه زیانی بالاتر از محروم ماندن از چنین غنیمتی است که عبارت از پاداش خدا و خرسندی او از بنده است؟ و فرمان دادن خدا به انفاق دلیل بر نیازمندی او به آنچه مالک آنیم نیست، بلکه این همه برای نیازمندی شدید خودمان به رضوان و خرسندی خدا از اعمال ماست.«و خدا بی‌‌نیاز است و شما فقیران و نیازمندانید.»[۶]. و چون فقیر و محتاجیم، پس بر ما واجب است که انفاق کنیم تا خدا به فضل خود ما را بی‌‌نیاز سازد.

پی‌نوشت‌ها:[۱]. «إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراً.». [اسرا آیه ۳۰].[۲]. «الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ ا لْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَآءِ وَاللَّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ». [سوره بقره آیه ۲۶۸]. [۳]. اسلام و کمک‏های مردمی، تالیف آیت‌ا... مکارم شیرازی ص: ۵۲ تا ۵۴». [۴]. «ها أَنْتُمْ هوُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ...». [محمد آیه ۳۸]. [۵]. «وَ مَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّما یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ...». [محمد آیه ۳۸]. [۶]. «وَ اللَّهُ الْغَنِیُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ ..». [محمد آیه ۳۸].