چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا

مذاکره با آمریکا ـ خوب, بد


مذاکره با آمریکا ـ خوب, بد

روز شنبه ۶ ۷ ۱۳۹۲ خبر گفتگوی تلفنی آقای روحانی رئیس جمهور محترم ایران با اوباما رئیس جمهور ایالات متحده, هنگام برگشت آقای روحانی از اجلاس سازمان ملل به ایران منتشر شد

● مقدمه:

روز شنبه ۶/۷/۱۳۹۲ خبر گفتگوی تلفنی آقای روحانی رئیس جمهور محترم ایران با اوباما رئیس جمهور ایالات متحده، هنگام برگشت آقای روحانی از اجلاس سازمان ملل به ایران منتشر شد.

این خبر که ابتدا ازطرف آمریکا توسط اوباما اعلام شد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ابتدا اینکه بعد از حدود ۳۵ سال اولین ارتباط در این سطح بود، دوم شرایط حساس جهان و منطقه آسیای غربی ودیگر ایران به عنوان رهبر جبهه مقاومت در مقابل رهبر خون ریزی در جهان اسلام .

۱. بخشی از سابقه دشمنی های آمریکا با ایران

ـ کارشکنی در مسیر انقلاب و حمایت از کشتار و جنایت های شاه

ـ شروع تحریم ها علیه ایران

ـ حمایت از کشتار توسط گروهک های داخلی (منافقین – دمکرات –کومله-فرقان وغیره)

ـ پیگیری تجزیه ایران (تحریک قومیت ها)

ـ پیگیری کودتا درایران

ـ حمایت از شروع جنگ توسط عراق وتجهیز آن

ـ ورود مستقیم در جنگ علیه ایران

ـ تشکیل پروندهای بین المللی وگرفتن قطعنامه های مختلف علیه ایران

ـ برنامه ریزی شورش های داخلی

ـ اعمال تحریم های فلج کننده

نتیجه ۱ : جدی بودن آمریکا در دشمنی و براندازی جمهوری اسلامی ایران به هرقیمت وشکل

۲. بخشی از وضعیت کنونی آمریکا :

ـ فروپاشی حکومت های دیگتاتور طرفدار آمریکا درمنطقه

ـ منفور بودن آمریکا در میان ملتهای منطقه

ـ شکسته شدن هژمونی منطقه ای وجهانی آمریکا

ـ به نتیجه نرسیدن برنامه جهانی مبارزه باتروریسم(اشغال افغانستان وعراق)

ـ شکست طرح خاورمیانه جدید

ـ رشد قدرت های جهانی رقیب آمریکا (چین –روسیه – هند)

ـ امنیت رژیم اشغالگر وشکست درمقابل جبهه مقاومت (جنگ۳۳روزه-۲۲روزه -۸روزه –نفوذ پهباد حزب الله به سرزمین های اشغالی)،

ـ ناکام ماندن درجنگ سوریه،

ـ بحران اقتصادی (ورود رسمی به اقتصاد ریاضتی از ۲۰۱۳)،

ـ بحران های اجتماعی داخلی (۹۹درصدی ها) ،

ـ گزارش ۲۰۳۰جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی برافول قدرت جهانی ایالات متحده وانتقال برخی از حوزه های قدرت به آسیا.

نتیجه ۲: افول قدرت جهانی ومنطقه ای آمریکا ،ورود رقبای جهانی وکاهش امنیت رژیم اشغالگر.

۳. بخشی از وضعیت کنونی ایران :

ـ کنترل بحران های داخلی

ـ نقش آفرینی منطقه ای وبین المللی

ـ بالارفتن چشم گیر قدرت نظامی وامنیتی ؛ورود به حوزه قدرت های بزرگ،

ـ رشد و پیشرفت، شتاب علمی درزمینه های مختلف

ـ به قدرت رسیدن حکومت های اسلام گرا درمنطقه وبالارفتن نفوذ معنوی ایران،

ـ بالارفتن قدرت ایران درمنطقه به عنوان رهبر جبهه مقاومت دربرابر رژیم اشغالگر

ـ رفع وابستگی به خارج دربسیاری از زمینه ها وتکنولوژی ها

ـ الگو شدن مدل مقاومت ایران درمقابل آمریکا برای مردم منطقه

ـ ورود به حیاط خلوت آمریکا (آمریکا لاتین)

ـ قدرت نمایی ایران درسوریه باحفظ دولت بشار درقبال جبهه غرب

ـ مقاومت وکم اثر کردن تحریم های آمریکا وغرب

نتیجه ۳ : قدرتمند شدن ایران بشکلی که قابل مقایسه بادوران جنگ تحمیلی نیست وتبدیل به قدرت منطقه ای وتاثیرگذار جهانی

۴. مشکلات آمریکا درتحریم ایران:

ـ هزینه سیاسی برای همراه کردن متحدین وکشورها دراجرای تحریم ،

ـ نظارت کنترل وتنبیه کشورها وشرکت ها نقض کننده تحریم علیه ایران ؛

ـ درگیری دادگاه های داخلی با شرکت های آمریکایی وخارجی نقض کننده تحریم ،

ـ عوض خواهی دولت ها وشرکت های تحریم کننده از امریکا ،

ـ به سختی پذیرفتن تحریم های جدید از طرف کشورها و بنگاه های اقتصادی ،

ـ گرفتن رای دادگاه توسط ایران وعقب نشینی اروپا از بخشی از تحریم های غیر قانونی ،

ـ فروکش کردن فضای روانی نگرانی از تحریم هادر داخل ایران ،

ـ عدم تحقق پیشبینی های تحریم ها بر ایران ،

ـ مشارکت های اجتماعی ملت ایران مانند انتخابات ریاست جمهوی ،که خارج از تحلیل های دشمنان بود.

نتیجه ۴ : همه وهمه حکایت از این دارد که رشته کار درحال خارج شدن از دست آمریکا است . در شرایط موجود تنها راه کار برای واشنگتن شتاب وفشار بیشتر برای شکستن مقاومت تهران قبل از پاره شدن زنجیر تحریم ها است . تنها راه کار جمهوری اسلامی نیز طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مقاومت است .

● سناریوی آمریکا برای ایران در دولت دوم اوباما:

در دولت دوم اوبا ما شاهد چینش معنا دار وفریبنده وزرا توسط اوباما درتیم دولت خود بودیم .بطور مثال دو وزارت خانه مهم خود یعنی وزارت دفاع و وزارت اموخارجه را از شخصیت هایی انتخاب کرد که سابقه نرمش درقبال ایران را داشتند . اولین منظور سناریو :گروهی از کارشناسان معتقد بودند که این چراغ سبزی برای ایران است برای رفع مشکلات وشروع مذاکرات واین نظریه بخشی از کارشناسان مسئولین ومردم را همراه می کند؛درنتیجه فشار ها چرخش پیدا می کند به بخش اصولگرایان و رهبر نظام مقدس که تنها مخالفین مذاکره با آمریکا هستند . این شائبه باعث یک شکاف ودودستگی درمیان کارشناسان ،مسئولین وجامعه می گردد.

دومین منظور سناریو: واز طرفی درصورت پذیرش مذاکره باآمریکا ؛ واشنگتن به میز مذاکره رسیده که در شرایط فعلی محتاج آن است وپروژه بازی بامیز مذاکره راکلید می زند.آمریکا درموضوع فلسطین بیش از ۶۰ سال است که درحال بازی بامیز مذاکره است.

● نتیجه آخر :

باتوجه به مطالب بالا می توان نتیجه گفت که امروز آمریکا به میز مذاکره (نه نتیجه مذاکره) احتیاج دارد ،پس باید بیش از بیش مسئولین سیاست خارجی هوشیاری به خرج بدهند.

آمریکا می تواند بهره برداری سو از مذاکره با ایران را القاکند:

نمایش قدرت آمریکا در به زانو درآوردن ایران بعد حدود ۳۵ سال،

سست کردن مخالفت ومبارزه باآمریکا در میان ملت ها وگروه ها،

شکاف وسست کردن جبهه مقاومت علیه رژیم اشغالگر،

بهبود چهره جنگ طلب خود به موافق صلح ومذاکره ،

باقدرت رسانه ای وعملیات روانی توپ را درزمین ایران قرارمی دهد،

کم کردن تحریم ها (که درحال فروپاشی است) به صوت آبرومندانه ودریافت امتیاز از ایران ،

کم کردن فشار جبهه مقاومت بر رژیم اشغالگر ،

خروج از بن بست سوریه ،

● راهکار:

۱. مذاکرات باید دارای شرط محدودیت زمانی باشد(دائم متذکرشویم).

۲. به هیچ عنوان نباید مذاکرات محدود به آمریکا ومتحدان شود .

۳. اطلاع رسانی جهانی ممتد وبه سرعت جهت دردست داشتن ابتکارعمل .

۴. جبران محدودیت رسانه ای ایران با روش های(جالب کردن خبر –انفجاری کردن خبر-سطح گوینده) وروش هایی که برای رسانه ها جذابیت دارد.

۵. انتخاب اشخاص مذاکره کننده که از نظر شخصیتی مبهوت غرب نشوند.

۶. دادن وگرفتن امتیاز پایاپای ومتناسب .

۷. کنترل فضای داخلی درسطح مسئولین وجامعه درعدم خوشبینی بیش از حد؛ به کمک رسانه ها.

ابوالفضل کاهه