شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
پیش درآمدی بر حجاب سیاسی و بدحجابی سیاسی

امام خمینی در سیر رهبری نهضت اسلامی، با توجه به نیرو و نقش انسانی اجتماعی زنان در پیشبرد اهداف متعالی انقلاب اسلامی، بر این نكته كه زن در مقام تربیتكننده نسل فردا، چنانچه از بنیه فكری اسلامی برخوردار باشد، در سلامتسازی جامعه نقش اول را ایفا خواهد كرد، همواره تاكید و توجه داشتند.
این امر را با توجه به هویت و محیط زندگی زن مسلمان تا آنجا مورد نظر قرار داشت كه معیار واقعی حجاب را در شكلدهی مقام فكری و اجتماعی زن تبیین كرده است. حضرت امام (س) بر حقیقت و معنای وجودی حجاب تاكید داشتند و حتی در دوران آشفته و بحرانزده سالهای ۱۳۵۷، كه سالهای اوج حركت و سازماندهی انقلاب اسلامی به شمار میرفت و نهضت در آستانه تعیین طریق و ایجاد وحدت اصولی در تفكر و تعریف از آرمانهای انقلاب بود، حضرت امام در پاسخ سئوالی كه در جمع دانشجویان ایرانی در پاریس - در تاریخ ۱۷/۷/۱۳۵۷ - در به كار گیری و حدود حجاب مطرح شده است چنین پاسخ فرمودهاند:
س: یكی از خانمهای حاضر در جلسه: این مسئله حجاب، این خواهرها را كه در این محیط هستند یك مقدار ناراحت كرده، یعنی واقعا میخواهند ببینند كه این حجاب به این شكل درست هستیا نه؟
امام: به همینطور كه حالا شما هستید؟
خانم: بله
امام: این مانع ندارد، اگر یك مفسدهای بر آن نباشد مانعی ندارد. شما باید خودتان تشخیص بدهید كه آیا به این ترتیب كه بروید، مثلا مفسدهای دارد، مثلا فرض كنید كه خلاف احترامی به شما میشود، از این چیزها. اگر بشود، خوب او را دیگر خودتان هم نمیتوانید بگویید. اما اگر نمیشود، حجاب اسلام بیشتر از این نیست، همین است.
خانم: در ایران هم. . . ؟
امام: ایران حالا با اینجا وضعش فرق میكند. آنجا ممكن است كه بیشتر مفاسد باشد، والا نه اینكه حجاب ایران را اینجا دارد. حجاب ایران، حجاب اسلام، همین مقدارهاست. اسلام اینجا و آنجا ندارد. لكن یك جهات خارجی گاهی در كار هست. به طوری كه یك مفسدهای باشد، یك اختلاف اخلاقی بشود، یك چیزهایی باشد، البته آن وقتباید جلوگیری بشود. اما اگر نباشد اینطور و ساده باشد و مثل سایرین با سادگی باشد، نه، بیچادر مانع ندارد.
و در این باور است كه پوشش، بیان یك ایدئولوژی است و معنای نقشآفرینی نیمی از جامعه را در به دست آوردن آرمان متعالی معین میكند; یعنی آنگاه كه تفكر زن از عرضه وجودی خود بر مبنای ایجاد مفسده دوری میپذیرد، یقینا به سمت تعیین نقش سازندگی خود هدایتشده است و این قالب از حجاب، ابزار و معنایی است كه این تفكر را در شكلپذیری انقلاب اسلامی با رهبری و هدایتهای روشنگرانه امام راحل برای زن مسلمان روشن ساخت. آنچه در پی میآید مبحثی است پیرامون حدود حجاب در جامعه اسلامی و نگرشی استبر تعریف حجاب سیاسی در همین راستا.
حجاب، آنگونه كه اصطلاحا رایج است، آشكارترین نماد ایدئولوژیكی است كه در دو مقوله "سنت" و "سیاست" نیز از مفاهیمی ویژه برخوردار است. آشكارترین نماد ایدئولوژیك است، اگر كه فرد حجاب را به عنوان بخشی از رفتار كنترل شده اجتماعی بنگرد. گونهای از رفتار سنتی است، اگر كه فرد بیهیچ انتخاب عالمانهای، در فرآیند مكتسبات ذهنی خویش از دنیای اطراف، حجاب را به عنوان یك عادت رایجبومی در قوم خود پذیرا گردد. و صریحترین تظاهر سیاسی است، اگر كه فرد در مسیر مبارزات سیاسیش از حجاب به عنوان آشكارترین نماد گرایش فكری و مكتبی مدد جوید. در گریزی به ریشه تاریخی حجاب، فریضه حجاب در اسلام میتواند در عرصهای گستردهتر و در دائر مدار گرایش فطری انسان به پوشش، طرح گردد. در این صورت، در تایید فرضیه فطری بودن حجاب - به مفهوم مطلق پوشش - میتوان مبدا تاریخی آن را در زمانی جستجو كرد كه آدم و حوا در اولین مراحل هبوط به عالم طبیعت و آغاز حیاتی دنیوی، به خودآگاهی ضرورت پوشش دستیازیدند و از آن پس خداوند پوششهای گوناگون را بر فرزندان آدم ارزانی داشت:
". . . چون از آن درخت تناول كردند زشتیهایشان آشكار گردید و بر آن شدند كه از برگ درختان بهشتخود را بپوشانند. . . ای فرزندان آدم ما لباسی كه ستر عورت شما كند و جامههای زیبا و نرم برای شما فرستادیم و بر شما باد لباس تقوا كه این نیكوترین جامه شماست. "
آیه ۲۲ و ۲۶ از سوره اعراف
بر مبنای همین تئوری است كه به راحتی میتوان تحلیلی منطقی از گرایش انسان به پوشش و توجه ادیان آسمانی به تعیین محدودهای مشخص برای آن، به دست آورد.
علاوه بر آن، تمایلات زیباشناسانه در نهاد فطری بشر و خلط آن در مردان با گرایشهای غریزی، میتوانست موازنه روابط اجتماعی میان زن و مرد را بدون ایجاد امنیتی مشخص برای زنان، بر هم زند. این بود كه ادیان در مقام تشریع، توجه بیشتری را به پوشش زنان مبذول داشتند.
در مقام ریشهیابی تاریخی حجاب، تا همین حد بسنده میكنیم كه دین مبین اسلام مبتكر حجاب نیست، بلكه تنها محدودكننده آن است و قید شكل و رنگ حجاب را نیز به ازمنه و امكنه واگذارده است، كه اسلام آئینی ساری و جاری در زمان و مكان است و عرف و سنت و جغرافیای هر مرز و بوم، خود بانیان و متولیان اشكل و الوانند.
از كلیات كه به درآییم و به نقل و نقد حجاب سیاسی و بدحجابی سیاسی بنشینیم،مسقطالراس هر دو را در ایران انقلابی خواهیم یافت. توضیح آنكه وقتی زن در آغاز رنسانس مسئله روز شد و معركه آراء گردید و با اغراض و اهداف سیاسی درهمآمیخت و منش خود را بر بینش اومانیسم استوار كرد و از دیگر سو اقطاب استكبار جهان شیفته چاههای نفت كشورهای اسلامی شدند و اسلام را تنها مانع خود یافتند و حجاب زنان را نیز آشكارترین نماد تظاهر مذهبی، تنها چاره را بر صدور وجوه مصرفی شخصیت اومانیستی زن غربی دیدند و در این معركه پنهان، تنها حجاب آشكار زن مسلمان بود كه هنوز بر حفظ حیثیت ایدئولوژیك كشورش اشعار داشت و از اینجا بود كه "حجاب سیاسی" محض نیز به عرضه درآمد و در الجزایر بیش از همه غوغا كرد و از آن پس تاكتیكهای موثر مبارزه علیه استكبار در میان انقلابیون مسلمان شد و آنگاه در ایران با حجاب مذهبی درهمآمیخت و اصالتی دینی یافت و در عرصه نبرد با طاغوت به فرم رزم مبدل شد، و همین حجاب سیاسی اصیل بود كه از دانشگاه و حوزه و مدرسه و مسجد و كوچه و بازار ایران برخاست و با انتشار در مصر و تركیه و لبنان و فلسطین و اندونزی و. . . "جهانی "شد و اینك نیز مهد آزادی غرب را به محكمه حقوق بشر كشانده است.
اما اگر حجاب سیاسی اصیل به عنوان یكی از اصول نمادین مبارزه در عرصه انقلاب جهانی اسلام به تثبیت رسید، معالاسف در مسقطالراس حجاب سیاسی، شاهد نمایان شدن بدحجابی سیاسی نیز هستیم. بدحجابی سیاسی به عنوان آشكارترین نماد تظاهر ضدمذهبی، ظهور تدریجی را در جامعه اسلامی ایران به نمایش گذاشته است. بدحجابی سیاسی گونهای از بدحجابی رایج است كه در فرآیند توطئههای فرهنگی دشمنان اسلام در جامعه اسلامی نقشی متضاد با حجاب سیاسی را ایفا میكند. بنابراین اگر حجاب سیاسی به عنوان آشكارترین نماد هواخواهی از حاكمیت اسلام در جوامع مسلمان و ملل غربی تثبیتشده است، بدحجابی سیاسی نیز شگردی تصنعی در جهت مبارزه با نمادهای اجتماعی اسلام است كه بر گسترش نمادهای ضدمذهبی اشعار دارد; اما آیا همین شگرد تصنعی در گسترش نمادهای ضدمذهبی اشعار دارد; اما آیا همین شگرد تصنعی در گسترش خود نیز از رشدی تصنعی برخوردار است؟
به نظر میرسد عوامل گوناگونی دستبه دست هم دادهاند تا بدحجابی سیاسی به طور تصاعدی، رشدی طبیعی را طی كند; اما مقدم بر آن، ضروری است كه تفاوت بدحجابی سیاسی با بدحجابی رایج ذكر شود:
۱) چنانچه حجاب از جایگاهی هنجار در اذهان عامه برخوردار باشد، بدحجابی رایج را میتوان در شمار ناهنجاریهای اجتماعی دانست. اما بدحجابی سیاسی عملی عامدانه در جهت مخالفتسیاسی با نظام است.
۲) بدحجابی رایجخاستگاه فكری مدونی ندارد; اما بدحجابی سیاسی متكی بر تفكری مدون و نظام یافته است.
۳) بدحجابی رایج، ریشه در ضعف فرهنگی و یا خودباختگی فرهنگی دارد. بنابراین بدحجاب نه قصد اختلال در امنیت اجتماعی دارد و نه قصد مخالفتبا ارزشهای اخلاق اسلام و انقلاب; اما بدحجابی سیاسی ترفندی است از سوی مخالفان انقلاب اسلامی كه به قصد بیارزش كردن ارزشهای برخاسته از انقلاب صورت میپذیرد و هدف از آن بیاعتنایی به سیاستهای فرهنگی و اجتماعی نظام است.
در هر صورت در برخورد با پدیده بدحجابی، باید مشكل فرهنگی و سیاسی آن را از هم متمایز ساخت و متناسب با خاستگاههای آن، به برخوردی سنجیده و برنامهریزی شده پرداخت. برخورد خصمانه و قهرآمیز با بدحجابی (ولو با بدحجابی فرهنگی) باعث گرایش آنان به سوی بدحجابی سیاسی است; بالاتر از آن عدم اعتماد و حمایت مردم به برنامهر یزیهای مسئولان كه ناشی از عدم موضع مشخص آنان در قبال مبارزه با بدحجابی است، باعث گسترش هر چه بیشتر بدحجابی سیاسی است. اما در سطحی گستردهتر "بدحجابی سیاسی" پاسخی غیرمستقیم و معترضانه به نارضاییها است كه اگر درصد بالایی از آن ریشه در تهاجم فرهنگی غرب و ترفندهای پشت پرده داشته باشد، درصدی از آن نیز بیاعتنایی به مسئله جوانان، در سطح جدی آن است.
گستردگی حجابی سیاسی و رسوخ آن به سطح جوانان، در حقیقتیكی از طیفهای گستردهای است كه فرآیند آن گرایش جوانان را به سمت لیبرالیسم سامان خواهد بخشید.
بدحجابی سیاسی در حقیقت همان تاكتیك قدیمی زنان مسلمانان را كه در مبارزه با استعمار از آن استعانت میجستند به وام گرفته است، اما این بار در جبههای مقابل اسلام.
محبوبه امی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست