پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مدیریت شهری و رسانه
مدیریت شهری به واسطه پیچیدگیهایی که به سبب گسترش روزافزون شهرها با آنها مواجه است نیازمند ابزار جامع تر و منطبق با شکلهای نوین مسائل شهری است که این ابزار هم جنبه نرمافزاری و هم سختافزاری دارند. ازآنجا که پیشرفت فناوری های نوین دست مدیریت شهری را برای کاربرد ابزار مختلف سخت افزاری به حد کافی باز گذاشته است مساله مهمی که در ارتقای مدیریت شهری باید موردتوجه قرار گیرد ابزار نرمافزاری هستند که دامنهای از نیروی انسانی تا برنامههای کامپیوتری را شامل میشود. در مقاله حاضر نگاهی خواهیم داشت به یکی از کلیدیترین ابزار نرمافزاری دراختیار مدیران شهری که میتواند نقش بسزایی در حلوفصل مسالههای پیچیده پیشرو داشته باشد و آن رسانههای ارتباطی است.
● مقدمه و طرح بحث
شهردار یک کلانشهر مدرن، در نحوه مدیریتی که باید اعمال کند تفاوتهای زیادی با شهرداران شهرها در دورههای زمانی پیشین دارد چراکه هم مشکلاتی که پیشرو دارد با آنها تفاوت خواهد داشت و هم امکاناتی که برای مواجهه مناسب با این مشکلات در دست دارد. مدیریت یک کلانشهر مدرن، نیازمند برخورد سنجیده با شهروندانی است که در ایفای وظایف و حقوق شهروندی خود، دسترسی بیشتری به منابع آگاهیدهنده دارند و دیگر نمیتوان برای دریافت عوارض جدید یا اجرای یک پروژه محدودکننده آنها را صرفا با ابزار قهری یا تشویقی قانع کرد. شهرنشینی مدرن، مدیریت شهری مدرن را طلب میکند و این به ابزار مدرن احتیاج دارد.
در سنجش موفقیت مدیران شهری، دیگر ارایه آمار صرف درباره ساختوساز فیزیکی شهر و اتوبانها و پروژهها کافی نیست و امروزه وجهمشخصه یک مدیر موفق، اثبات تداوم «توسعه پایدار و همهجانبه شهر» است که لازمه آن برخورداری از درآمد پایدار و منظم حاصل از عوارض شهری است. تصمیمگیری درباره امور شهری دیگر از حالت روزمره خارج شده و شکلی نظاممند پیدا کرده است که این یعنی نیروی انسانی باید نیرویی آگاه و کارآزموده باشد. اما نقش رسانهها در چنین فرایند روبهجلویی چیست؟
وقتی شهروندی در رسانههایی که با آنها سروکار دارد درباره یک پروژه عظیم شهری که در شهر محل سکونتش درحال ساخت است آگاه میشود و از فواید آن بر زندگی روزمره خود کسب اطلاع میکند، وقتی در رسانهها الگویی برای شهروندی ارایه میشود که عمل منطبق با آن باعث مشارکت هرچه بیشتر او در اداره شهر خواهد شد، وقتی او در گروههای اجتماعی که به کمک رسانهها گردهم آمدهاند تا مثلا کمپینی را درجهت رسیدن به هدفی مثل بهبود وضعیت بهداشتی شهر سروسامان دهند احساس هویت جمعی کند مطمئنا همکاری بیشتری با مدیران شهر خواهد کرد و عوارض خود را بهموقع پرداخت میکند چون میداند سهمی که او میپردازد در کنار سهم دیگران، بهدرستی خرج بهبود وضعیت محیطی خواهد شد. همین ایجاد حس همکاری و اعتمادسازی در میان شهروندان از فاکتورهای مهم برای رسیدن به درآمد پایدار و نظاممند است که استفاده درست از رسانههابه فرآیند آن شتاب بیشتری خواهد بخشید. اما تحقق این مهم باشرایطی همراه است:
ـ باید تدریجی اما مرتب و بیوقفه باشد و در پاسخ به نیازجمعی که شهروندان احساس کردهاند صورت گیرد. درواقع باید نقطه آغازی برای سایر اقدامات جمعی مفید باشد.
ـ باید گروه هدف آن به روشنی تعریف و مشخص شده باشد تا این اطمینان ایجاد شود که آنها برای تحقق منافع خودشان هم که شده ملزومات این همکاری و مشارکت را برآورده خواهند کرد و روند کسب آگاهی هرچه بیشتر را به تعویق نخواهند انداخت.
ـ آگاه کردن گروه هدف از اهداف و چشماندازهای پروژههای شهری ازطریق تنوع در انتخاب رسانهها بسیار مهم است. همچنین باید موضع انتقادی رسانهها را در نحوه هزینهکرد عوارض شهری تقویت کرد و امکانات نظارت هرچه جامعتر را برای آنان فراهم نمود که از همه مهمتر ایجاد نهادهایی برای واسطه شدن میان سازمان مدیریت شهری و رسانهها است.
ـ برای آنکه ارتباط میان مسو.لین و شهروندان حفظ شود باید رسانهها بخشی از برنامه خود را به انعکاس فعالیتهای نهادهای مردمنهاد از یکسو و نهادهای دولتی ازسوی دیگر اختصاص دهند و در فواصل زمانی معین، گزارش عملکرد مسوولین را به اطلاع شهروندان برسانند.
ـ نمایندگان نهادهای مردمی(بهویژه در کشور ما شوراهای اسلامی) باید امکان بهچالش کشیدن تصمیمات مدیران را داشته باشند و باید بتوانند نقدهای خود را در رسانهها مطرح کرده و پیگیری نمایند.
ـ آموزش نمایندگان انجمنها و نهادها در زمینه شگردهای مدیریتی، ملزومات رسیدن به اجماع در تصمیمگیری و نحوه محاسبه مالی فعالیتهای اقتصادی شرکتهای خصوصی فعال در شهر از ملزومات مشارکت آگاهانه آنها در فرایند مدیریت شهری است. این میتواند هم ازطریق نهادهای رسمی آموزشی و هم ازطریق رسانهها بهویژه رسانههای تصویری صورت گیرد.
در تسهیل فرایندهای مشارکت شهروندان و مسوولیتپذیر کردن آنان دربرابر تعهداتی که بهعنوان شهروندان جوامع شهری برعهده دارند(بهویژه بحث پرداخت بهنگام عوارض شهری که اهمیت زیادی برای مدیران شهری دارد)، اطلاعات عنصر اساسی است. اطلاعاتی که باید در رسانهها ارایه شود چند خصوصیت مهم دارد که اگر به آنها توجه مناسب نشود ممکن است این فرایند را به فرایندی صوری و ظاهری مبدل کند. برخی از این خصوصیات عبارتند از:
▪ کمیت: اطلاعات ارایه شده باید ازنظز میزان و دامنه کافی باشد تا روند مشارکت مثبت با آگاهی بیشتری صورت پذیرد. البته نباید آنقدر اطلاعات تخصصی و دیرفهم ارایه داد که پدیده اضافهبار اطلاعاتی روی دهد و شهروند بهدلیل ناتوانی از درک همه آنها، به توانایی خود در مشارکت شک کند و دلسرد شود. همچنین دامنه اطلاعات ارایهشده باید متناسب با هدف مدیریت از جامعه هدف خود باشد.
▪ مرتبطبودن: نباید اطلاعات نامرتبط با آنچه شهروندان و نهادهای متشکل از آنان میخواهند ارایه داد و مرتبطبودن آنچه ارایه میشود و آنچه خواسته میشود کلید موفقیت در این فرایند است.
▪ دقت: برای برخی از نهادهای مردمی و مردم عادی مهم است که آمار ارایهشده دقیق باشند چراکه طبق آنها میزان و نحوه مشارکت خود را تعیین میکنند و ارایه اطلاعات دقیق میتواند وجهه مدیریتشهری را ارتقا داده و زمینهساز اعتمادآفرینی بین شهروندان و مسوولین باشد. یک جنبه از دقت به توجه به رویکرد کارشناسی در بررسی مسایل مربوط میشود و اینکه گزارش فعالیتهای نهادهای وابسته به مدیریت شهری تاچهحد منطبق بر واقعیت است.
▪ بهروزبودن: تازگی اطلاعات هم نیاز رسانهها به عنصر تازگی(بهعنوان یکی از ارزشهای مهم خبری) را برآورده میکند و هم انگیزه شهروندان را در استفاده منظم از رسانهها برای کسب اطلاعات را تقویت نموده و تاثیرگذاری عملیاتی این ابزار مفید را بالا میبرد.
▪ توجه به جلوههای ظاهری جذاب و گیرا: اطلاعات را میتوان بهگونهای شکیل و گیرا ارایه کرد تا افراد بیشتری علاقهمند آگاهی از آن شوند. حتی این مورد را میتوان در تولید برنامههایی که قرار است ازطرف سازمان مدیریت شهری از رسانهها پخش شود رعایت کرد.
در اینجا بد نیست اشاره کنیم که امروزه از میان همه رسانههایی که مدیران شهری دراختیار دارند، رسانههای آنلاین بهترین ابزار برای رسیدن به اهداف فوقالذکر هستند چرا که انعطافپذیری بیشتری دربرابر تغییرات دارند، خصلت دوجانبه بودن آنها بالاتر است و گرایش افراد به آنها پرشتابتر از گرایش به سایر رسانههاست. بازخوردی که در اینگونه رسانهها ایجاد میشود بهترین فرصت را برای مدیران شهری فراهم میکند تا از نظرات شهروندان آگاه شده و زمینه مشارکت فعال آنان را بهشکل بهتری فراهم نمایند. «رسانههای کاربرسازنده» مثل سایتهایی که امکان درج مطلب را برای کاربران فراهم میکنند و کاربران خالقین اصلی محتوای سایتها هستند و عکسها و پستهای تولیدی خود را در آنها بارگذاری میکنند، بهترین واسطه برای بیان مشکلات توسط شهروندان هستند و رسانههای جریاناصلی مثل رادیو و تلویزیون میتوانند پیگیر توجه مسوولین به مشکلات مطرحشده باشند و این یک چرخه مکمل میسازد که چشمانداز تازهای از همکاری شهروندان و مدیران شهری پیشروی ما خواهد گشود.
موضوعات مرتبط با مشارکت شهروندی:
حال که بحث درباره برخی از عوامل مرتبط با مشارکت شهروندی و نقش رسانهها در آن به اینجا رسید ضرورت دارد نگاهی به موضوعاتی داشته باشیم که در بررسی مشارکت شهروندی مدنظر هستند. طبیعتا منطبق با موضوعی که برای مقاله انتخاب شده، تمرکز ما بر جنبههای رسانهای خواهد بود.
در بحث درباره مشارکت شهروندی میتوان سه موضوع را مورد توجه ویژه قرار داد: ۱) اهمیت مشارکت ۲) شرایطی که طبق آن شهروندان مشارکت خواهند کرد ۳) رویکردهای دخالتدادن شهروندان برای ارتقای فعالیتهای اجتماعی در سطح شهری.
مورد اول یعنی اهمیت مشارکت را باید با تحلیل هزینه- فایده صورت داد. اینکه دخالت شهروندان در تصمیمگیریها و انگیزه آنان برای همکاری با نهادهای شهری تا چه حد برای شهر فایده دارد و تاچهحد برای مدیران شهری دستوپاگیر است. همچنین این امر مرتبط با میزان استحکام رابطه فرد و جامعه است. گروههای اجتماعی- رسانهای که در این بین شکل میگیرند رابط میان «افراد» و نهادهای کلان خواهند بود. شاید عمدهترین فایده مشارکت شهروندان، افزایش زمینه پذیرش تصمیمات توسط عموم باشد یعنی حس مالکیت به شهر و درنتیجه انجام هرگونه همکاری برای بهبود اوضاع آن. لذا برای پیبردن به اهمیت مشارکت شهروندان باید هزینههای احتمالی این فرایند را در کنار منافع آن قرار داد و به نتیجه رسید.
درباره شرایط لازم برای مشارکت، باید به ساختار مناسب سازمان شهری و میزان استقبال عملی آن از مشارکتها اشاره کرد. همچنین ایجاد نهادهای روابطعمومی و رسانهای که بتوانند بهخوبی کار هماهنگی و اطلاعرسانی متقابل را انجام دهند. اصولا شهروندان زمانی با رغبت دست به مشارکت میزنند که ببینند حرفها و اقدامات آنان مهم است و موردتوجه قرار میگیرد.
رویکردهای مشارکت هم به روشهایی اطلاق میشود که مدیریت شهری برای عملی کردن جنبههای نظری مشارکت شهروندان در پیش میگیرد مثل شیوه نظرخواهی از آنان، سازماندهی فعالیتهای داوطلبانه شهروندان، چگونگی تعامل با رسانهها برای انعکاس فعالیتها و مسایلی از این قبیل که نقش بسزایی در مدیریت شهری موفق دارند. برخی شهروندان درصورتی تن به همکاری با مدیریت شهری در اداره شهر میدهند که بدانند منافع آنها هم در روند تعاملل همکاریها تامین خواهد شد که لازمه آن، ایجاد سازمانهای مجهز به رسانه است که محل دفاع از منافع قانونی آنان شوند. این سازماندهی میتواند به با تفکیک شهروندان به گروههای مختلف سنی، جنسیتی و مهارتی صورت گیرد.
در ایجاد طرح جامع شهری کلانشهرها میتوان و باید به این نکات توجه کرد. طرح جامعی که همه اجزای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مدنی را لحاظ کرده باشد درصورتی قابل دسترس است که مردم بهعنوان مخاطبین اصلی آن درباره اجزای آن نظر بدهند و تصمیمگیران بتوانند با اتکا به قدرت تاثیرگذاری رسانهها، روی مشارکت شهروندان حساب کنند و طرحها را با نگاهی خوشبینانه به حضور شهروندان آگاه دوشادوش سازمانهای رسمی مسوول بازآفرینی نمایند.
● نتیجهگیری
رسانهها ابزاری برای تقویت مدیران شهری در ایفای وظایف خود هستند. مقابله با مشکلات مدرن به ابزار مدرن احتیاج دارد و رسانهها ابزاری کارآمد و امتحان پسداده هستند که بهطرق گوناگون میتوانند زمینه تسهیل مشارکت شهروندان و همکاری آنها برای اداره بهتر شهر را فراهم کنند.
مشارکت تسهیل نمیشود مگر با ذکر منافعی که برای شهروندان خواهد داشت و در رسانهها باید بر فواید ملموس و ناملموس آن تاکید شود.
مشارکت تسهیل نمیشود مگر با ایجاد ساختارهای نهادی مردمی و رسانهای که پیگیر منافع تکتک شهروندان باشند و درباره میزان تامین این منافع به آنها گزارش دهند.
مشارکت تسهیل نمیشود مگر با کمک به شهروندان تا برای حل مشکلات خود در محیط شهری بتوانند واکنش مثبت و موثر نشان دهند کاری که اکثر مردم به آن تمایل دارند و اگر شرایطش فراهم شود هیچ مشکلی در نقشآفرینی در این زمینه نخواهند داشت.
مشارکت تسهیل نمیشود مگر با یادآوری الزام و تعهدی که هرکس نسبت به جامعه شهری خود دارد و مسوولیتهایی که باید برای زندگی در شهر و بهرهگیری از امکانات آن تقبل کند.
سرانجام اینکه موثرترین راه برای تسهیل مشارکت شهروندان، آگاه کردن آنان از مسایل و ارایه اطلاعات بهروز، بادقت، متناسب و جامع ازطریق رسانهها است.
مهرداد ملایی
توسط مهدی یاراحمدی خراسانی
http://athir.blogfa.com/
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست