چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
مجله ویستا

تولید محتوا در اینترنت


تولید محتوا در اینترنت

با همه گیرشدن استفاده از اینترنت و دنیای وب, اینترنت و وب به مرور به تمام زمینه های زندگی ما وارد شدند, شما براحتی می توانید به صورت رایگان از آخرین اخبار دنیا مطلع باشید, می توانید در منزل خود و از طریق رایانه شخصی تان بلیت یک فیلم سینمایی را تهیه کنید یا براحتی و با چند کلیک ساده نیازهای روزمره خود را از طریق اینترنت تهیه کنید

با همه‌گیرشدن استفاده از اینترنت و دنیای وب، اینترنت و وب به مرور به تمام زمینه‌های زندگی ما وارد شدند، شما براحتی می‌توانید به صورت رایگان از آخرین اخبار دنیا مطلع باشید، می‌توانید در منزل خود و از طریق رایانه شخصی‌تان بلیت یک فیلم سینمایی را تهیه کنید یا براحتی و با چند کلیک ساده نیازهای روزمره خود را از طریق اینترنت تهیه کنید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که دنیای وب و اینترنت روی آن تاثیر گذاشت، بخش تولید محتواست. پیش از این بخش تولید محتوا به صورت روزنامه و مجله و ابزار کاغذی بود، اما به مرور با رشد استفاده از اینترنت و دسترسی آسان به آن، تولید محتوا از آن حالت قدیمی خود تا حدودی خارج شد و به صورت مجازی رشد و نمو پیدا کرد.

با گسترش تولید محتوا بر بستر اینترنت شرکت‌هایی به فکر توسعه سیستم‌های مدیریت محتوا افتادند تا این بخش بزرگ از دنیای اینترنت بتواند بیش از پیش همه‌گیر شود و هرکس با دانشی کافی بتواند در محل کار یا خانه خود به تولید محتوا بپردازد.

در این مقاله قصد داریم چند نمونه از سیستم‌های تولید محتوا را که به صورت رایگان و متن باز ارائه شده‌اند از این لحاظ که کدام سیستم مدیریت محتوا می‌تواند براحتی در دسترس باشد، بررسی کنیم.

پیش از این‌که به سراغ سیستم‌های مدیریت محتوای آماده برویم، ویژگی‌های اصلی یک سیستم مدیریت محتوا را برمی‌شماریم.

۱ـ به کاربران بیشتری اجازه ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و محتوای خود را بدهد.

۲ـ بر نحوه فعالیت کاربران و گروه‌های کاربری نظارت داشته ‌باشد و هرکس دسترسی کاملی روی یک سیستم نداشته باشد.

۳ ـ ذخیره و بازیابی داده‌ها را راحت‌تر کند.

۴ ـ روی داده‌های ورودی کنترل‌های لازم را انجام دهد (این به معنای آن نیست که سیستم می‌تواند به طور کامل بر محتوای تولیدشده کنترل داشته باشد).

۵ ـ منابع چندگانه ورودی را کاهش دهد.

۶ ـ راحتی در بخش تولید نوشتاری محتوا را ایجاد کند.

۷ ـ بهبود رابط بین کاربران سیستم.

۸ ـ امکان ایجاد محتوای متنی، تصویری، عکس و...

۹ ـ مدیریت صفحات ایجادشده برای محتوا.

در اینجا به معرفی بعضی از CMS‌های معروفی که بیشترین کاربری را در دنیا دارند، می‌پردازیم.

Wordpress: پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا که براساس PHP و MySql توسعه داده شده است. وردپرس که در اصل یک سیستم وبلاگ‌دهی است، به قدری قدرتمند و انعطاف‌پذیر است که می‌تواند به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا به کار رود.

● مزایا:

۱ ـ جامعه توسعه‌دهنده وسیع و مستندات و آموزش‌های کاربردی و منظم.

۲ ـ افزونه‌های مجانی و پولی که برای آن توسعه داده شده است.

۳ ـ انعطاف‌پذیری در طراحی قالب سایت و بخش مدیریت کامل آن.

جومولا: یکی دیگر از سیستم‌های مدیریت محتوای پرطرفدار که بر پایه PHP و MySql است. این سیستم مدیریت محتوا سیستم کامل به حساب می‌آید و از انعطاف خوبی برای توسعه دوباره برخوردار است.

سیستم‌های زیادی بر این پایه توسعه داده شده‌ است؛ از سیستم‌های انبارداری و فروش گرفته تا سیستم‌های مدیریت محتوای کمپانی‌های بزرگ.

● مزایا:

۱ ـ قابلیت استفاده از سیستم‌های اعتبارسنجی مانند OpenID، Google و LDAP برای تعیین هویت کاربران.

۲ ـ جامعه توسعه‌دهنده فعال و توسعه طولانی مدت آن.

Drupal: یک سیستم مدیریت محتوا که توسط کمپانی‌های بزرگی مانند بخش موسیقی کمپانی سونی، دیده‌بان نیویورک و دانشگاه MIT ارائه می‌شود.

دروپال مانند بقیه سیستم‌های مدیریت محتوایی که در بالا ذکر شد به صورت رایگان و متن باز ارائه می‌شود و جامعه توسعه‌دهنده قوی دارد.

توسعه‌دهندگان آن در کانال‌های مختلف شبکه IRC همیشه فعال است و شما می‌توانید در لحظه با آخرین اخبار آن آشنا شوید.

● مزایا:

۱ ـ بیش از ۶۰۰۰ افزونه و ماژول آماده برای استفاده از آن.

۲ ـ وجود شرکت‌های متعددی که پشتیبانی تجاری دروپال را در اختیار شما قرار می‌دهند.

ExpressionEngine: این سیستم مدیریت محتوا مانند سیستم‌های قبلی بر پایه PHP و MySql‌ است، با این تفاوت که این سیستم رایگان ارائه نمی‌شود و قیمت آن از ۹۹ دلار تا ۲۹۹ دلار متغیر است. البته بر اساس لیسانس مورد نظر شما این قیمت نیز تغییر می‌کند.

این سیستم مدیریت محتوا بر اساس CodeIgniter بوده که یک چارچوب کاری متن باز برای PHP است توسعه داده شده است.

اما جنبه‌های تجاری این سیستم مدیریت محتوا به این معنی است که توسعه‌دهندگان و نیرو‌های بخش پشتیبانی فنی را در اختیار آن قرار داده و آنها را در یک محیط اداری منحصر کرده است.

● مزایا:

۱ ـ پشتیبانی تجاری از آن.

۲ ـ ارائه بدون هیچ محدودیتی برای طراحی سایت.

۳ ـ تمرکز بیشتر روی مسائل امنیتی.

امیربهاءالدین سبط‌الشیخ