شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
مجله ویستا

اسباب‌بازی‌ها در حسرت گذشته


اسباب‌بازی‌ها در حسرت گذشته

امسال ۳ فیلم نامزد اسکار برترین فیلم کارتونی شده بودند اما وقتی در مراسم اهدای هشتاد و سومین دوره این جوایز در تاریخ ۹ اسفندماه ۸۹ در تالار کداک شهر لس‌آنجلس امریکا نام «داستان …

امسال ۳ فیلم نامزد اسکار برترین فیلم کارتونی شده بودند اما وقتی در مراسم اهدای هشتاد و سومین دوره این جوایز در تاریخ ۹ اسفندماه ۸۹ در تالار کداک شهر لس‌آنجلس امریکا نام «داستان عروسک ۳» بر زبان آمد و از تهیه‌کنندگان این فیلم خواسته شد برای دریافت این جایزه به روی صحنه بیایند کمتر کسی تعجب کرد و دلیل آن هم بسیار واضح بود و آن را می‌شد در یکی دو جمله خلاصه کرد: این فیلم از هر جهت برترین انیمیشن سال بود و انتخابش جای حرف و حدیث نداشت.

«داستان عروسک ۳» که دنباله‌ای بر دو «قسمت قبلی» (محصول ۱۹۹۵ و ۹۸) است چهارمین پیروزی متوالی کارتون‌های ساخت کمپانی معروف پیکسار را که البته چند سالی است از نو زیرمجموعه والت دیسنی (کمپانی پیشکسوت در ساخت کارهای انیمیشن) شده است، در انتخابات اسکار به تصویر کشید. پیکسار در دو دهه اخیر تبدیل به استودیوی پیشرو در ساخت کارتون‌های کامپیوتری شده و «داستان عروسک۳» سند جدید استادی متخصصان این امر در این استودیو است. از ۱۰ سال پیش که برای ارج‌گذاری بیشتر بر کارهای انیمیشن یک شاخه ویژه این گونه از فیلمسازی ابداع و به شاخه‌های ۲۳ گانه قبلی اسکار اضافه شد، محصولات پیکسار ۶ اسکار از ۱۰ اسکار اهدا شده به فاتحان را ربوده‌اند و همین آمار به ما می‌گوید چرا والت‌دیسنی که شروع‌کننده کار پیکسار و کمپانی حامی آن در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود و سپس آن را رها کرد تا به طور مستقل فعالیت نماید، از نو خواهان تملک و قیمومیت آن شد و با پرداخت رقمی کلان این امر را برای خود مقدور ساخت. در میان محصولات قبلی پیکسار که برنده اسکار این رده شده‌اند، می‌توان به «پیدا کردن نمو» درباره زندگی یک بچه ماهی شیرین و تلاش پدرش برای نجات او از مخمصه مشکلات و همچنین «وال.ای» و «بالا» اشاره کرد که جملگی کارهایی بسیار ابتکاری و ویژه بوده‌اند.

هواداران کارهای پیکسار و بویژه دوستداران سری فیلم‌های «داستان عروسک» مدعی‌اند دیرپایی این آثار سینمایی در قیاس با محصولات سایر استودیوها و بویژه کارهای دریم وورکز که در سال‌های اخیر رقیب اصلی پیکسار بوده است فقط از موفقیت و غنای محصولات این استودیو در مقام مقایسه با سایر فیلم‌های انیمیشن می‌گوید. حتی در مراسم اسکار امسال بعد از تأکید بر پیروزی «داستان عروسک ۳» اشاراتی مستقیم به سرنوشت نه چندان درخشان «شرک» شد. این فیلم کارتونی در سال ۲۰۰۲ با یک قسمت نخست بسیار موفق آغاز به کار کرد و قسمت دوم آن نیز پرفروش بود اما قسمت سوم آن به نام «شرک برای همیشه» در سال ۲۰۰۹ با انتقاد شدید کارشناسان مواجه و فیلمی کم ارزش توصیف شد و به نظر می‌رسد که ماجراهای آن برای همیشه و یا لااقل تا اطلاع ثانوی پایان یافته و پرونده‌اش بایگانی شده باشد.

«داستان عروسک ۳» که صنعت و تم این فیلم‌‌ها را استمرار بخشید و برخلاف «شرک» نمایی از ضعف و نزول در آن مشاهده نمی‌شود ما را به دنیای دو فیلم موفق قبلی برمی‌گرداند اما تفاوت در سرنوشت عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها و فرد صاحب آنها چشمگیر است. صاحب اسباب بازی‌ها، بزرگ شده و طبعاً با آنها چندان بازی نمی‌کند و وقتی مادر او عروسک‌ها را که در داخل یک کیسه گذاشته شده تا به اتاق زیر شیروانی انتقال یابند با کیسه آشغال اشتباه می‌گیرد و آن را مقابل در خانه می‌گذارد، عروسک‌ها توسط یابنده‌شان در اداره جمع‌آوری زباله‌های شهرداری به یک مدرسه انتقال می‌یابد تا لااقل بچه‌ها با آنها بازی کنند و این وسایل بی‌مصرف نمانند. با این حال این انتقال به همین آسانی هم نیست و عروسک‌ها که به متانت و وفاداری صاحب پیشین خود خو گرفته بودند، در دنیای جدید خود در مواجهه با خشونت و کم توجهی و سهل انگاری کودکانی که برخلاف صاحب پیشین‌شان شیفته آنها نیستند، مرگ را رودررو با خویش می‌بینند و افسوس روزهای خوش و حسرت امنیت از دست رفته را می‌خواند و در دل آرزو می‌کنند که ای کاش به گذشته برگردند و دوباره مالک گذشته خویش را بالای سر خود و حاکم بر سرنوشت خود ببینند.

منبع: Empire