چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
توصیفی از مدیریت نگهداری استراتژیک
بهترین توصیف مدیریت نگهداری میتواند تکنیکها، موارد تجاری، کنترل و جابجائی ارتش در سطح وسیع با برنامهریزی درست مدیریتی باشد. موارد استراتژیکی که برای مدیریت نگه داری در نظر گرفته شده، با توجه به تعداد فاکتورهای دربرگیرنده، متغیر باشد. مهمترین مسائل تشکیلدهنده شامل ماهیت شغلی (برای مثال خطوط هوائی یا موجرها) و عملکرد استراتژیکی (برای مثال کمترین هزینه جابجائی با جابجائی در سطح وسیع) را شامل میگردد.
موتور مهمترین و گرانقیمتترین قطعه از تجهیزات نصب شده در هواپیما است و زمانی که به ایمنی این قسمت توجه شود از اهمیت و حساسیت بالاتری برخوردار میگردد. بنابراین دو مقوله مدیریت نگهداری دارای جایگاه خاصی از نظر مراقبت و نگهداری برخوردار میباشند. این توجه خاص یکی از عوامل اصلی است که به مدیریت نگهداری ارزش سوقالجیشی میدهد.
● طرحریزی
اولین هدف در یک برنامه مدیریت نگهداری موفق میتوان همان برنامهریزی دقیق باشد. پیشبینی هزینهها در نگهداری، نیز دخیل میباشند. با پدید آمدن این شرایط، مراحل مختلف و مهم قابل کنترل میگردد.
مطلبی که بیشتر حائزاهمیت است این است که یک برنامهریزی مناسب و دقیق سبب محدود شدن عوامل ریسکپذیری در معاملات و حذف اتفاقات غیرقابل پیشبینی میگردد. یک برنامه نگهداری دقیق که سبب محافظت مناسب از امکانات میگردد، حتماً بایستی دربرگیرندهٔ بخش موتور و قسمتهای وابستهٔ زیرمجموعهٔ آن نیز گردد. این جداول بایستی خوشبینانه به واقعیتهائی که اتفاق خواهند افتاد نگاه کند.
بهطوری که این جدول دربرگیرنده تعداد نیازمندیها و نحوه تعمیرات و همچنین تعداد موتورهائی که از بدنه هواپیما جدا گشته، در هر زمان قید شده باشد و نیز مبالغی که برای تعمیر آنها صرف شده در آن آمده باشد.
این بدان معنا است که حوزه کاری برای هر پروژه نگهداری تعیین میگردد و مبالغی که برای آن در نظر گرفته شد نیز منظور میشود گرچه حقوق و مزایای فوقالعادهای برای سرویس نگهداری اختصاص مییابد ولی بایستی در این برنامه هزینه مربوطه برای تهیه و آمادهسازی موتور یدکی نیز قید شده باشد.
بهطور کلی اجاره موتورهای ساخته شده در کوتاهمدت نیز بایستی در این برنامه مذکور شود. این قرارداد بایستی شامل مواردی که احتمال وقوع آنها در آینده وجود دارد نیز باشد و به این ترتیب جای هرگونه بحث و جدلی در آینده را سلب نماید.
قرارداد اصلی بایستی هواپیماهای اجارهای، مؤسسههای پشتیبانیکنندهای که وظیفه تعمیر موتور و بدنه هواپیما را بر عهده داشته و یا قرارداد تعمیراتی با آنها امضاء کرده باشد را شامل گردد. کلیه این موارد راهی مناسب برای دستیابی به یک مدیریت مناسب در امر نگهداری میباشد.
در مورد اختلافاتی که بر سر قراردادهای ناتمام هواپیماهای اجارهای بهوجود میآید، تخصیص افراد باتجربه و ماهر در این بین، میتواند قراردادهای مناسب و درستی را به امضاء برساند. بهعنوان مثال در یک قرارداد ممکن است در بخش قبل از تحویل موتور و در قسمت تعمیر نهائی آن، شامل شرایط اصلاح گردد.
اصطلاحات گفتاری و مانند آنها میتواند سبب عدم درک صحیح و در نهایت خسارات جبرانناپذیری گردد، همانند این مشکل ممکن است در مورد موتورها نیز ایجاد گردد که میتواند خطرناکتر از هر مورد درگیری باشد. مشکلات میتواند خطرناکتر از هر مورد درگیری باشد، مشکلات میتواند برای موتورهائی که نهائی از تعمیرات خود را طی کرده و علیالخصوص در بخش گازهای خروجی آنها حادثه بیافریند.
همچنین ورودی یک یک شیء خارجی به داخل موتور میتواند سبب بهوجود آمدن هزینههای فراوانی گردد، مقوله قابل توجه در مورد مدیریت نگهداری، جنبه ارتباطات آن میباشد که در مرحله اول بایستی از آن اطمینان حاصل کرد. این مطالب شامل خطوط ارتباطی بههم پیوسته، تصویب قسمتهای کاری و تقسیم آن، تغییرات مواد دسترسی و مانند اینها میباشد. در صورتی که این عوامل بهصورت پیشرفته حاصل نگردند، در مراحل تعمیر نواقصی ایجاد خواهد شد و سبب بالا رفتن هزینههای تعمیر و نگهداری میگردد.
● درک مطالب عمومی و فنی
در مقوله مدیریت نگهداری مؤثر، درک مطالب فنی از لحاظ مراحل نگهداری و ساخت آن (تخصصی) و مطالبی که بر تکنیکهای کلی و وابسته به آن دلالت دارد (عمومی)، ضروری بهنظر میِسد. راهکارهای کلیدی برای دستیابی به نگهداری استراتژیک مناسب و رفع نیازمندیهای آن بایستی بهصورت عملی ایجاد شده باشد.
درباره موتورها، محدودیت و عمر مفید قطعات آن، نیروی پیشرانه، دمای گازهای خروجی، سرویس اطلاعاترسانی مناسب و استاندارد کاری، اینها کلیه مواردی میباشند که در صورت تأمین، قابل توجه و از ضروریات میباشند، با نگاهی خوشبینانه، موتورهائی که از هواپیما جدا گشته میتوانند بهینهسازی گردند و این، در صورتی امکانپذیر است که کلیه موارد بالا مدنظر قرار گیرد و بهطور کامل اجراء گردد. نکتهای که در قدم بعدی حائزاهمیت میباشد همان انتقال تکنیکهای نگهداری مهم و برجسته با توجه به هزینههای مالی ایجاد شده میباشد. این مطلب نیازمند آن است که افرادی با توانائی بالا این اطلاعات تکنیکی را بهصورت مستقیم و با زبان ساده در اختیار دیگران قرار دهند.
یک مهندسی نگهداری مؤثر نیازمند افرادی با دانش بالای نگهداری میباشد و این بدان معنا است که یک سرمایهگذاری واقعی در بخش آموزشی از ضروریات میباشد. در مقوله مدیریت مهندسی نگهداری، بایستی کوشش و توجه بیشتری در کار، نسبت به مدیریت نگهداری معمولی، وجود داشته باشد. بنابراین بایستی با دنبال نمودن مسئولیت در حیطه مدیریت نگهداری و با تشخیص و اعتبار بخشیدن به موارد، هرگونه تصمیمات مدیریت نگهداری را با توجه به قوانین خاص و نیازمندیهای آن وضع نمود.
با وجود این فراست و درایت تجارتی و مالی ضروری بوده و تصمیمات گروه نگهداری بایستی با در نظر گرفتن شرایط تجارتی یک شرکت گفته شود. بهطور خلاصه مدیریت نگهداری نیازمند یک سری افراد با توانائی تکنیکی بالا و مناسب به همراه یک فراست تجارتی میباشد. در واقع دسترسی به چنین افرادی به سادگی امکانپذیر نیست و در صورت دستیابی به اینگونه افراد با توجه به معیارهای ذکر شده بایستی اطلاعات و دانش آنها به روز باشد.
▪ برای دستیابی به یک استراتژی مناسب سه نکته مهم قابل توجه است که بدینشرح میباشد:
- نکته اول:
روشی که بیشتر خطوط هوائی از گذشته بهکار میبرند که همان ساختار نگهداری در یک ساختمان با زیرگروههای اضافی و مدیریت نگهداری در آن میباشد. نکته دوم: استراتژیکی که اخیراً توسط بیشتر شرکتها مورد استفاده قرار گرفته و مدنظر شرکتهای باربر کمهزینه میباشد، همان مشارکت منابع خارجی در بخش نگهداری بهصورت مناسب و صحیح است. در این روش مدیریت جداگانهای سطح ایمنی کارا را در محیط موردنیاز خود تأمین میکنند. نکته سوم که جامعتر و کاملتر از موارد اول و دوم میباشد و ترکیبی از آن دو است، استفاده از مدیریت متمرکز در یک ساختمان مجزا در نظر گرفته شده است. برای مثال مدیریت در مکان مناسب و بهصورت انفرادی بوده و د رآن از منابع خارجی استفاده شده است.
این روش توسط بسیاری از شرکتهای باربری و تجارتی مورد استفاده قرار میگیرد و برخی اوقات توسط همان شرکتها منابع و قوانین مرتبط به آن وضع میگردد. برای دستیابی به منابع خارجی که یکی از مهمترین سرفصلهای پیشرفت میباشد، بایستی مواد اولیه که قابلیت جایگزینی را دارند، در نظر گرفت. این راهحل مانند کلیدی میباشد که وقتی به آن نیازمند شدیم روشن کند و در غیر اینصورت آن را خاموش میکنیم در مقوله مواد اولیه در مورد هزینه آنها و مشکلات جایگزینی، بایستی آموزش و مدیریت مناسبی ارائه گردد.
منابع خارجی مانند شیر آبی هستند که شما را به دریای بیکران علم و آگاهی هدایت میکنند و در این زمینه به کسب مهارت وا میدارد. ولی چنانچه این اطلاعات به شکل تکبعدی و بدون در نظر گرفتن موارد گوناگون و پیشزمینههای مختلف بهدست آید کنترل کلی بر روی منابع مهندسی در پروژه از دست رفته و ناگزیر بدون بررسی و به سرعت یک منبع دیگری بهجای قبلی جایگزین میگردد.
بنابراین پایه علمی که برای این قسمت از بخش موتور وابسته به بخش خارجی بوده، نمیتواند بهصورت مستقل جواب بدهد و تداوم این مطلب تا زمانیکه شرکت یک سرمایهگذاری کلان در بخش منابع داخلی ننماید. به طول میانجامد که نتیجه حاصل شده همان صرف هزینه بالا برای شرکت میباشد.
استراتژیک رسیدن به هزینههای کم که شامل داشتن کارگر آماده بهکار و واگذاری هزینهها است، دور از ذهن بهنظر میرسد که بتواند رابطهای با منابع خارجی پیدا کند. در مواقعیکه استراتژیک منابع خارجی در نظر گرفته میشود بهطور کلی این امر ضروریاست که راهکارهای مناسب برقرار شوند و قوانین نیز واضح بوده و وظایف هر طرف مشخص و به آن آگاه باشند. عدم انجامپذیری و موفقیت در آنها، آشفتگی شغلی و نهایتاً افزایش هزینه مالی را دربرخواهد داشت. در مواقعی که مصمم به استفاده از منابع داخلی هستید (همانطور که در موارد استراتژیک بالا گفته شد) یک سؤال کلیدی پیش میآید که من به چه تعداد از نیروی کاری احتیاج دارم و آیا این کار یک شغل پیوسته و دائمی ایجاد میکند یا خیر؟
مواردی که این سؤال را بهوجود میآورد به همان اندازه مهم است که میتواند عدم موفقیت این استراتژیک را دربرداشته باشد. ذکر آن موارد و شرایط مختلفی که میتوانید آن را روی کاغذ بیاورید. درج منابع، مجموعاً میتواند از اهمیت بالائی برخوردار باشد. هواپیما و نگهداری موتور آن بهطور جداگانه، نیازمند یک چرخه بوده و در ورای آنها یک مدیریت مناسب و دقیق را میطلبد. برای نمونه زمانیکه موتورها تازه از کارخانه بیرون میآیند. در سالهای ابتدائی عمرشان نیازمند تعمیرات کمتری هستند.
(در این سالها منابع خارجی در جستجوی راهی مناسب برای تغییر در قسمتهای مختلف هواپیما و جایگزینی و تغییر در موتور آن میباشند ولی در صورتیکه تعویض موتور در برنامه کاری غیر زمانبندی شده پیش آید، قرارادهای مختلف، تیم کاری مختلف، پیشنهاد جایگزینی قطعات به بخش مدیریت داده میشود و منابع خارجی بهطور غیرمنتظره فشار میآورند، گذشته از این در صورتیکه این سناریو برنامهریزی شده باشد و منابع خارجی نیز در دسترس باشند، افراد نمیتوانند از عهده انجام کارهائی که وظیفه آنها است بهخوبی برآیند.
این یکی دیگر از موارد ایجاد زبان است که معمولاً باید بدانند و نسبت به آن آموزش دیده و پیرامون آن اطلاع کافی داشته باشند مدیریت نادرست در این بخش ممکن است برای شرکتها گران تمام شود و در صورتیکه سطح آگاهی کارکنان اجازه بدهد و اصرار بر انجام کار نیز وجود داشته باشد، دوباره کاری صورت خواهد پذیرفت در حقیقت این استراتژیک دارای ضررهای خاص خود میباشد که با بهرهگیر از کنترلهای مشخص بر روی آن میتوان از این ضرر و زیانها جلوگیری کرد. گرچه ضروری بهنظر میرسد دیگران بر خور نمایند هر چند که موقعیت اضطراری باشد. گذشته از این دانش و آگاهی به مرور زمان افزایش یافته که میتواند به کارکنان در رفع مشکلات کمک نماید.
برای برخی از خطوط هوائی این استراتژیک میتواند راندمان کاری را افزایش دهد و به دنبال بالا رفتن عملکرد و جذابیتهای خاص خود بهجا میگردد چرا که مسئله اقتصادی میتواند تأثیرگذار باشد.
این استراتژیک دورگه به ارمغانآورنده نتایج درخشانی در سطح جهانی بوده و به کارمندان و دستاندرکاران داخلی این اجازه را میدهد تا بر روی تمرکز فعالیتهای حود اصرار بیشتری ورزند و اطلاعات ارزشمندی را بهدست آورند.
همچنین آنها را قادر میسازد تا در جایگاه نسبت به منابع خارجی قرار گیرند و حتی در صورت نیاز بهتر از آنها و نزد عمل شوند. در حواشی این سناریو بخش ارتباطات میتواند تأثیرگذار باشد برای مثال آژانسهای تعمیراتی ممکن است در طول کار یک پروژه شناخت کافی نداشته باشد و مسئولیتهای هر یک از بخشهای تعمیراتی بهطور واضح تفهیم نشده باشد که با یک بازنگری کلی مسائل به وضوح از یکدیگر تفکیک شده و مسئولیت هر بخش بهدرستی مشخص خواهد شد.
در واقع مسئولیتها و بخشهای ارتباطی به شکل دو پارامتر جداگانه از اهمیت بالائی برخوردارند، هر چند اینکار میتواند بسیار گرانتر تمام شود چرا که مستلزم استفاده از منابع اضافی در بخش مقدماتی میباشد.
در صورتیکه به مقوله نگهداری و تعمیرات خوب بنگریم، میبینیم که یک آنالیز دقیق از ساختار آن در مبحث نیازمندیها، منابع مهندسی تعمیراتی ضروری بهنظر میرسد. فقط با انجام این آنالیز میتوان تخمین درستی را امکانپذیر ساخت. اگرچه مدل و ساختار کاری و نیازمندیها از منابع داخلی و کامل شدن آن با منابع خارجی و یا ساختاری از این دو میتواند راهحل مناسبی باشد. با انتخاب یک استراتژیک مناسب میتوانید به یک سرمایهگذاری مطمئن کمک کنید که بتواند در طولانیمدت توانائی رقابت را داشته باشد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست