پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
سرگذشت عقل و ایدئولوژی

پرسش از نسبت ایدئولوژی با عقل و دین، یکی از اهم ارکان تئوریک جامعه مدنی را در غربتشکیل میدهد. آنچه در زیر میآید، میتواند پیش درآمدی بر بررسی این مناسبات جهت درکو تحلیل دقیقتر مفاهیمدخیل در ماهیت جامعه مدنی غربی باشد.
● تعریف ایدئولوژی:
ایدئولوژی، ترکیبی از «ایده» و «لوژی» است واین ترکیب ظاهرا نخستین بار در پایان قرنهجدهم، بعد از انقلاب فرانسه (۱۷۸۹) یعنی بهسال ۱۷۹۶ توسط «دوتراسی» (۱) به کار رفت«دوتراسی» به پیروی «کوندیاک»، مسلک تجربی، ( empircism) داشت و مراد او ازایدئولوژی، دانش «ایدهشناسی» و یا علم مطالعهایدهها بود. این دانش به مقتضای دیدگاه فلسفیاو برای ایدههای بشری، منشاء حسی قائل بود ومیکوشید تا آنها را شناسایی نماید. ایدئولوژیدر این تعبیر، معنایی نزدیک به اپیستمولوژی ومعرفتشناسی دارد.
ناپلئون، ایدئولوژی را در مقام تحقیر، بهعنوان وصف برای کسانی به کار برد که دلبستهمطالعه درباره تصورات ایدهها هستند، چندان کهاز عمل، غافل میباشند و بلکه مرد عمل نیستند،او آنها را ایدئولوگ خواند.
مارکس، ایدئولوژی را نه به معنای معرفت وایدهشناسی بلکه به معنای اندیشه و آگاهی به کاربرد. در اصطلاح او، ایدئولوژی، اندیشهای استکه در ارتباط با رفتار اجتماعی و سیاسی طبقهحاکم و برای توجیه وضعیت موجود، سازمانمییابد و به همین دلیل ایدئولوژی را اندیشهایکاذب میدانست. و این اندیشه کاذب، شاملمجموعه عقاید، باورها و اعتقادهایی میشود کهبه عمل اجتماعی، جهتی خاص میدهد.
ایدئولوژی در کاربرد نخستین خود در آثارمارکس، معنایی منفور دارد و لکن به موازات آن،معنای مثبتی از ایدئولوژی نیز مورد توجه قرارمیگیرد و آن مجموعه عقاید، باورها و اعتقاداتیاست که نه برای توجیه وضعیت اجتماعی وسیاسی حاکم بلکه برای تبیین و تفسیر وضعیتمورد نظر طبقه پیشتاز سازمان مییابد.ایدئولوژی در این معنا نیز، عقاید و ارزشهایمعطوف به عمل اجتماعی در رفتار سیاسی است.
کارل مانهایم پس از مارکس، ایدئولوژی رابیشتر درباره مجموعه عقاید ناظر به وضع موجودبه کار برده و مفاهیمی را که در خدمت جامعه ونظام آرمانی به کار گرفته میشوند با عنوان«اوتوپیا» در برابر ایدئولوژی قرار داد و لکن اونتوانست کاربرد ایدئولوژی را در معنایی مقابل بااوتوپیا، محدود کند و ایدئولوژی از قرن نوزدهمبه بعد، هم چنان به معنای مجموعه باورها،اندیشهها و ارزشهای ناظر بر رفتار اجتماعی وسیاسی به کار میرود. ایدئولوژی در این معنا،بخشی از فعالیت ذهنی آدمی است که به طورمستقیم یا غیرمستقیم، در خدمت رفتار انسانقرار میگیرد.
ایدئولوژی گر چه از قرن نوزدهم در معنایفوق به کار رفت و لکن ذهنیت معطوف به عملسیاسی مختص به آن سده نمیباشد و تاملاتفلسفی بخش عظیمی از اندیشمندان سدههای هفدهم و هجدهم، مصداق بارز همان معناییهستند که لفظ ایدئولوژی به آن دلالت میکند.
کارهای «هابز» و «گروتیوس» در طی قرنهفدهم، علی رغم اختلافاتی که در مفروضاتنظری آن دو وجود دارد و تلاشهای نظریهپردازانسیاسی در قرن هجدهم، که با تکیه بر مقولاتعقلانی از قبیل حقوق و قوانین طبیعی و درقالب قراردادهای اجتماعی، سازمان مییافتنمونههایی آشکار از تلاش ایدئولوژیک قبل ازکاربرد لفظ ایدئولوژی است. انقلاب فرانسهمهمترین حرکت ایدئولوژیک قرن هجدهم استکه بدون استفاده از لفظ ایدئولوژی انجام شد.
قرن نوزدهم از تحرکات ایدئولوژیک فراوانیبرخوردار است که تفاوتهای چشمگیری با قبلدارد. در قرن هفدهم و هجدهم، اندیشههایسیاسی بیشتر از روش تحلیلی و عقلی بهرهمندهستند. کانتبا آن که در قرن هجدهم هجومجدی خود را به عقل نظری سامان میدهد، براعتبار عقل در ابعاد عملی، پای میفشارد و قواعدثابت و استوار عملی را که با تاملات و تحلیلهایعقلی آشکار میشوند، به عنوان موازین ضروریعمل، محترم میشمارد و حتی میکوشد از اینرهگذر برای عقل نظری نیز شانی بیابد. و لکن ازپایان سده هجده با ورود رمانتیسم به حوزهاندیشه سیاسی، ایدئولوژیهایی پدید میآید کهکمتر به تحلیلهای عقلی محض، وفادارمیمانند، و به موازت آن ایدئولوژیهایی شکلمیگیرد که در صدد تفسیر علمی (نه عقلی)میباشند. تلاش مارکس برای ارائه ایدئولوژیعلمی و کوشش آگوستکنتبرای تحکیم مواضع«مذهب انسانیت»، نمونههای برجستهای از ایدئولوژیهای علمی قرن نوزدهم هستند.
سالهای نخستین قرن بیستم، سالهایدرگیریهای فراوانی است که باعنوان حرکتهایایدئولوژیک خود را معرفی میکنند،ناسیونالیسم، مارکسیسم، فاشیسم، عناوینایدئولوژیکی هستند که مسئولیتبخش عظیمیاز نزاعهای دهههای نخستین قرن بیستم را برعهده میگیرند.
نخستینبار در سال ۱۹۵۵ «ادوارد شیلز»اصطلاح پایان ایدئولوژی را به کاربرد و «بل» دراوایل دهه شصت کتابی را با این نامنوشت و از آنپس به مدت دو دهه، این اصطلاح در مرکزتوجهات محافظهکاران و لیبرالیستها نظیر هاناآرنت، کارل پوپر، ریمون آرون و سیمور لیپستقرار گرفت.
فروپاشی بلوک شرق به اقتدار اندیشه «پایانایدئولوژی» افزود، و اندیشمندان سیاسی دیگریکه در حقیقت، نقش ایدئولوگهای نظام سیاسیغرب را ایفا میکنند به صورتهای مختلف برپایان پذیرفتن حرکتهای ایدئولوژیک، تاکیدورزیدند. نظیر تافلر، و هابر ماس که پایانایدئولوژی را خصیصه تمدن جدید و حاصلفرآیند عقلانی شدن جهان در تمدن غربیمیداند و فوکویاما که با عنوان پایان تاریخ،حرکتهای ایدئولوژیک را عقیم و نازا میداند.
● نسبت ایدئولوژی با دین:
آنچه گذشت مروری کوتاه بر واژه ایدئولوژی وتاریخ دو صد ساله تطورات آن است. اصطلاحایدئولوژی در این دو سده، دارای دو ویژگی اصلیاست. اولا کار و فعالیتی ذهنی است، و ثانیامعطوف به عمل و ناظر به رفتار آدمی است.
ویژگی اول، خصیصهای است که ایدئولوژی رااز دین، امتیاز میدهد. و ویژگی دوم، موجبامتیاز ایدئولوژی از علم میشود و البته این دوامتیاز براساس برخی از تعاریفی است که نسبتبه دین و یا علم وجود دارد.
اگر دین را فعالیت ذهنی بشر برای تفسیرعالم و آدم بدانیم، عقاید و باورهای دینی به دلیلنقش و اثری که در فعالیتهای سیاسی انساندارند به صورت نوعی ایدئولوژی شناختهمیشوند. مارکس به همین دلیل اعتقادات بشر رادر زمره ایدئولوژیهای کاذبی میدانست که برایتوجیه منافع اقتصادی طبقه حاکم سازمان مییابند، و اما اگر دین، هویتی صرفا ذهنی و یاعقلی نداشته، و معرفتی باشد که پس از فنایانسان و ملاقات او با خداوند سبحان حاصلمیشود و یاآن که با وحی و الهام الهی به افق فهمو ادراک آدمی نازل میگردد، نمیتوان آن را در چارچوب اصطلاح رایج ایدئولوژی گنجاند. دیندر این تعریف، گر چه هدایت انسان را به سویسعادت ازلی و ابدی و راهبری او را برای تکوینمدینه فاضله و جامعه الهی بر عهده میگیرد و درنتیجه ناظر به رفتار فردی و اجتماعی انسان نیز میباشد و لکن تفاوتی بنیادین با ایدئولوژی دارد.دین، آنچه را از ایدئولوژی انتظار میرود و یاایدئولوژی، مدعی آن است، با شور و حرارتیفراتر انجام میدهد و لکن حاصل آگاهی حسی ویا معرفت مفهومی - عقلی بشر نمیباشد. قرآن کریم، دین را حاصل معرفتی میداند که بشر، هرچند با توان علمی خود به حقانیت آن پی میبردو لکن از نزد خود و بدون وحی و الهام الهی، هرگز نمیتواند به آن دستیابد، در آیات قرآن، انبیاءچیزی را به انسان، میآموزند که بدون ارسالرسل و انزال کتب، هرگز نمیتواند آن را فراگیرد:و یعلمکم مالم تکونوا تعلمون، انبیاء به شما آنچهرا که از نزد خود نمیتوانید فراگیرید، تعلیم میدهند.
سنت نیز اگر به معنای ذهنیت رسوبیافتهای باشد که در اثر ممارست و تکرار، بهصورت عادت در آمده است، در قالب یکایدئولوژی محافظه کارانه تفسیر میشود. لکن اگربه معنای راهی باشد که از متن شهود دینیبرخاسته و به سوی آن راه میبرد، در محدوده تعریف مصطلح ایدئولوژی نمیتواند قرار گیرد.
● نسبت ایدئولوژی با ایدههای دکارتی و مثل افلاطونی:
البته برای «ایده»، معنای دیگری است که درآن معنا میتواند با سنت و دین، قرابت داشتهباشد. ایده در معنای رایج و مصطلح آن، چیزیجز تصورات و اندیشههای ذهنی بشر نیست. اینمعنا از قرن هفدهم به بعد، مقبولیتیافته است.دو جریان فلسفی راسیونالیستی و آمپریستی، کهبا دکارت و بیکن آغاز میشوند «ایدهها» را بهمعنای مفاهیم ذهنی بشری در نظر میگیرند وتفاوت این دو جریان، در این است که حسگرایان، ایدهها را برخواسته از حواس انسانیمیدانند و عقلگرایان، برای آنها هویتی ذهنیقائل هستند، و از تقلیل و ارجاع آنها به دادههای حسی، سرباز میزنند. دکارت، ایدهها رامفاهیمی میدانست که عقل بیواسطه، شهود میکند. شهود عقلی در نزد دکارت، چیزی جزدریافت واضح وبدون واسطه مفاهیم ذهنی نیست.
سیستمهای فلسفی که پس از دکارت تاکانت، دوام یافت، حاصل فعالیتهای ذهنی استکه بر مدار همان ایدهها و مفاهیم ذهنی شکلمیگیرد. کانتبا انقلاب کپرنیکی خود، اعتبارسازههای مزبور را مورد تردید قرار داد وایدئولوژی در قرن نوزدهم و بیستم، معنایاصطلاحی خود را وامدار همان معنای رایجیاست که از دکارت به بعد، برای «ایده»، پیدامیشود. ایدئولوژی در معنای اصطلاحی خود،مجموعه مفاهیم و مقررات سازمان یافتهای استکه معطوف به عمل و کنش سیاسی میباشد.
حمید پارسانیا
پی نوشتها:
۱) ارنست کاسیرر،افسانه دولت،ترجمه: نجفدریابندری - چاپ اول - انتشارات خوارزمی -تهران، ۱۳۶۲ - ص ۲۱۱.
۲) همان - ص ۲۲۰.
فصلنامه کتاب نقد شماره ۹
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست