چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
کینکت, مغز هوشمند کنسول شماست
کینکت بر پایه فنآوری نرم افزاری پایهگذاری شده که به صورت انحصاری توسط کمپانی Rare یکی از زیر شاخههای استودیوهای بازیسازی مایکروسافت نوشته شده و مجهز به فنآوری دوربین مسطح میباشد که اطلاعات و تصاویر سه بعدی را به صورت ممتد بهوسیله دوربین مادون قرمز ارائه میدهد. این سیستم اسکنر سه بعدی، که به نام کدگذاری رمزدار شناخته میشود تصاویر سه بعدی را به کار میگیرد.
«کینکت» نام جدید محصول مایکروسافت است که برای کنسول XBOX۳۶۰ ساخته شده، تا یکسال پیش که این محصول معرفی شد با نام Project Natal (پروژه ناتال)شناخته میشد،اما امسال در نمایشگاه E۳ با نام Kinect بهطور رسمی معرفی و تاریخ عرضه آن نیز اعلام شد، البته در کنار Xbox۳۶۰ Slim.
این محصول به شما یک آزادی بیش از حد انتظار را میدهد، شما میتوانید با آن بدون استفاده از هر گونه GamePad (دسته) کاراکتر بازی خود را کنترل کنید، Kinect به زبان ساده یک مغز هوشمند برای کنسول شماست. شما را قادر میسازد تا با کنسول خود ارتباط برقرار کنید، با آن صحبت کنید، کنسولتان از طریق Kinect شما را میشناسد و به شما خوش آمد میگوید، به دستورات شما گوش کرده و عمل میکند و...!
کینکت برای Xbox ۳۶۰ یا به طور اختصار کینکت ابزاری است که توسط آن و بدون هیچ گونه کنترلر و دستهای میتوان بازیهای کنسول Xbox ۳۶۰ مایکروسافت را تجربه کرد. این ابزار بر پایه یک وب کم جانبی برای Xbox ۳۶۰ طراحی شده است. با این ابزار کاربر قادر است تا بدون هیچ دستهای تنها با حرکات بدن و پیغامهای گفتاری با دستگاه ارتباط برقرار کند و به بازی بپردازد. کینکت به رقابت با Wii Remote Plus و Play Sation Move و سیستم حرکتی Play Station Eye کنسولهای Wii و Play Sation ۳ قد علم کرد.
این ابزار با فروش افسانهای توانست نام خود را در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان پرفروشترین ابزار الکترونیکی ثبت کند. کینکت در ۶۰ روز ابتدایی عرضهاش به طور میانگین روزی ۱۳۳۳۳۳ عدد فروش داشته است که رقمی معادل ۸ میلیون عدد میشود و تا مارچ ۲۰۱۱ این رقم به ۱۰ میلیون رسیده است.
مایکروسافت اعلام کرده است که نرم افزار درایور کینکت ویندوز را در بهار ۲۰۱۱ منتشر خواهد کرد.
● فنآوری کینکت
کینکت بر پایه فنآوری نرم افزاری پایهگذاری شده که به صورت انحصاری توسط کمپانی Rare یکی از زیر شاخههای استودیوهای بازیسازی مایکروسافت نوشته شده و مجهز به فنآوری دوربین مسطح میباشد که اطلاعات و تصاویر سه بعدی را به صورت ممتد بهوسیله دوربین مادون قرمز ارائه میدهد. این سیستم اسکنر سه بعدی، که به نام کدگذاری رمزدار شناخته میشود تصاویر سه بعدی را به کار میگیرد.
حسگر کینکت شبیه یک استوانه افقی است که بر روی یک محور موتور دار متحرک قرار گرفته و طوری طراحی شده که در عرض بالایی یا پایینی تلویزیون قرار بگیرد.
این ابزار مجهز به دوربین RGB، حسگر عمق و میکروفون میباشد که توسط یک نرم افزار اختصاصی کنترل میشود و قابلیت شناسایی و حرکات بدن به صورت سه بعدی، عمق و شناسایی چهره و صدا را دارد. کینکت با داشتن یک جفت میکروفن برای دریافت صدای محیط و مجهز بودن به ابزار جلوگیری از نویز به شما این امکان را میدهد که به راحتی از طریق Xbox Live و بدون نیاز به هدست و میکروفن با دیگر دوستانتان از طریق Xbox یا Windows Live Messenger کامپیوترشان چت صوتی و تصویری داشته باشید.
حسگر عمق کینکت از یک پروژکتور لیزری مادون قرمز و یک حسگر تک رنگ CMOS تشکیل شده که تصاویر ویدئویی سه بعدی را بدون توجه به میزان نور محیط دریافت میکند.
محدوده قابل دریافت برای کینکت قابل تنظیم است و نرم افزار کینکت میتواند با توجه به گیم پلی (محیط بازی) و شرایط فیزیکی اطراف بازیکن همچون وسایل و اثاث موجود در محیط خود را تطبیق دهد. تصویر مادون قرمز زیر نشان میدهد که کینکت چگونه از طریق لیزر عمق را تشخیص میدهد.
نوآوری جدید مایکروسافت این است که فنآوری به کار رفته در کینکت قادر است به صورت پیشرفته حرکات بدن، چهره و صدای افراد را تشخیص دهد.
طبق ادعای مایکروسافت کینکت میتواند تا ۶ نفر را به صورت همزمان تشخیص دهد که دو نفر آنها میتوانند به صورت فعال برای تحلیل حرکات و بازی شناخته شوند. اگرچه PrimeSense تعداد افرادی را که توسط کینکت قابل شناسایی هستند (نه افرادی که قابل بازی کرن هستند) تنها افرادی اعلام کرده که در دید دوربین کینکت قرار میگیرند.
از طریق مهندسی معکوس مشخص شده است که ویدئوی خروجی کینکت ۳۰ Hz میباشد. دوربین RGB،م ۸بیتی کینکت وضوح ۶۴۰×۴۸۰ دارد که از فیلتر رنگی Bayer استفاده میکند. در حالی که حسگر تصویری عمق تک رنگ ۱۱بیتی است و دارای وضوح ۶۴۰×۴۸۰ و دارای سطح حساسیت ۲۰۴۸ میباشد. کینکت در زمان استفاده از نرم افزار Xboxباید در ارتفاع ۱/۲ تا ۳/۵ متری قرار گیرد.
برای بازی با کینکت باید در محدوده ۰/۷ متری تا ۶ متری آن بایستید. حسگر کینکت دارای محدوده دید ۵۷ درجه افقی و ۴۳ درجه عمودی میباشد. پایه موتوردار کینکت قادر است تا ۲۷ درجه به سمت بالا و پایین تغییر زاویه بدهد. میکروفنهای به کار رفته در کینکت دارای کانالهای پردازشی ۱۶ بیتی میباشد.
به دلیل اینکه پایه متحرک موتوری کینکت نیاز به برقی بیش از آنچه توسط پورت USB کنسول ارائه میشود، دارد برای استفاده از کینکت در مدلهای قدیمی باید آداپتور مخصوص آنرا به برق متصل کنید و پورت آنرا به دستگاه وصل کنید. در حالی که در Xbox ۳۶۰ S (ایکس باکس اسلیم) که جدیدا طراحی شده یک ورودی جدید AUX برای کینکت طراحی شده که نیازی به اتصال آداپتور برای برق نمیباشد و تنها کافی است تا کینکت را از طریق این ورودی به کنسول وصل کنید.
نرگس محمدی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست