جمعه, ۲۸ دی, ۱۴۰۳ / 17 January, 2025
گیربکسهای نسل جدید
یکی دیگر از بخشهای مهم خودرو سیستمهای انتقال نیرو است که شامل کلاچ، گیربکس و دیفرانسیل است. در گیربکسهای اتوماتیک نسل جدید که عموماً تیپترونیک نیز هستند همانند نسلهای قبلی از مبدل گشتاور به جای کلاچهای مکانیکی سود میبرند. این مبدلها از نیروی هیدرودینامیکی روغن جهت انتقال نیرو استفاده میکنند. این مبدلها معایب نسلهای قبلی خودرا نیز اصلاح کردهاند (مکانیکهای قدیمی به مبدلها، توربین میگفتند)
اگر به خاطر داشته باشید گیربکسهای اتوماتیک قدیمی از شتاب اولیه خوبی برخوردار نبودند و گاهی حس میشد به اندازهای که پدال گاز را میفشاریم انرژی حرکتی خوبی نمیگیریم این مشکل با ظهور سیستم LOCK UP در مبدلهای گشتاور حل شده است به طوری که خودروهای قدرتمند با گیربکسهای تیپ ترونیک میتوانند دود لاستیکها را به راحتی فقط با فشار ناگهانی به پدال گاز درآورند.
مصرف زیاد لنت ترمز در خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک سود میبرند نشاندهنده این است که متاسفانه مالکین این خودروها از دنده معکوس و نیروی بازدارنده موتور استفاده نمیکنند همانطور که در گیربکسهای دستی ما میتوانیم با کم کردن دنده از ترمز موتور استفاده کنیم گیربکسهای اتوماتیک هم به همین صورت است. علاوه براینکه در نسل جدید این گیربکسها میتوانید به راحتی این کاررا انجام دهید و چون در برنامه نرمافزاری این گیربکسها از برنامههایی استفاده شده است که در مقابل دستورات نادرست راننده عکسالعملی از خود نشان نمیدهد تا از موتور و گیربکس محافظت کند.
برای استفاده بهینه از این سیستمهای انتقال قدرت چهار برنامه روی عملکرد خودرو در محیطهای مختلف پیشبینی شده است
۱) تعویض دنده اتوماتیک
۲) تعویض دنده دستی به کمک دسته دنده ویا شیفترهای روی فرمان
۳) برنامه تعویض دنده اتوماتیک اسپرت
۴) برنامه تعویض دنده اتوماتیک زمستان برای سطوح لغزنده با هماهنگی کامل با برنامه کنترل پایداری خودرو.
در مورد سرویس و نگهداری این گیربکسها عموماً توسط خودروسازان اعلام شد که روغنهای این گیربکسها نیاز به تعویض ندارد مگر زمان تعمیر آنها پس میبینید که این سیستمهای انتقال نیروی جدید چقدر اقتصادی و هوشمندانه ساخته شدهاند که این مساله از نظر کاهش مصرف سوخت نیز قابل توجه است.
مواردی هست که با وجود آنها باید برای بررسی و تعمیر گیربکس به تعمیرگاهها مراجعه کرد:
۱) بالا رفتن حرارت گیربکس (بهترین دما بین ۷۲ تا۸۸ درجه سانتیگراد میباشد)
۲) صدای نامتعارف در هنگام حرکت با دنده عقب و صدای نامتعارف در آستانه حرکت و ضربه زدن در زمان درگیر کردن دنده
۳) حرکت خودرو به سمت عقب در بالارفتن از شیبها (پس زدن در شروع حرکت به سمت بالا در شیبهای تند)
باید توجه داشت که در توقفهای پشت چراغ قرمز دنده را باید خلاص کنیم واگر توقف ما زمان بیشتری است حتماً دسته دنده را در حالت پارکینگ بگذاریم و در هنگام پارک خودرو به قفل پارکینگ اکتفا نکرده و حتماً از ترمز دستی استفاده کنیم. در نهایت به خاطر داشته باشید همواره در زمان پارک کردن خودرو ابتدا ترمز دستی را بکشید و سپس پا را از روی ترمز بردارید و بعد از آن دنده را در وضعیت پارک قرار دهید چرا که اگر در مسیرهای شیبدار خودرو را ابتدا با دنده پارک متوقف کنید ممکن است گیربکس در این دنده باقی بماند (گیر کند) و در زمان حرکت مجدد از پارک خارج نشود.
نویسنده : مجید جنیدی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست