چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

بازآفرینی فرصت‌های جدیدی را خلق می‌کند


بازآفرینی فرصت‌های جدیدی را خلق می‌کند

سازمان‌هایی که مدیریت و هدایت افکار عمومی‌ را به عهده دارند، به شدت نیازمند اصلاح و بازآفرینی خود هستند. دنیای متحول امروزی تعاریف را نیز نو می‌کند. مثلا ما همواره مدیریت استراتژیک …

سازمان‌هایی که مدیریت و هدایت افکار عمومی‌ را به عهده دارند، به شدت نیازمند اصلاح و بازآفرینی خود هستند. دنیای متحول امروزی تعاریف را نیز نو می‌کند. مثلا ما همواره مدیریت استراتژیک را مدیریت برنامه‌ریزی تعریف می‌کردیم ولی الان مدیریت فکر به جای مدیریت برنامه‌ریزی مطرح است. معنی این حرف این نیست که برنامه‌ریزی کار بدی است، لکن در مدیریت فکر، نوآوری و خلاقیت است که فرصت‌های جدید برای یک کشور، یک سازمان، یک خانواده و یک فرد خلق می‌کند.

اصلاح نوآفرینی، بازآفرینی، بازتعریف، نوسازی، بازسازی، نواندیشی و... واژگانی هستند که در سایه نوآوری و خلاقیت آفریده می‌شوند. ما دائم باید در حال اصلاح و بازآفرینی باشیم به خصوص سازمان‌هایی که مدیریت و هدایت افکار عمومی ‌را به عهده دارند به شدت نیازمند اصلاح و بازآفرینی خود هستند.

نظریه‌های مختلفی درخصوص اصلاح و بازآفرینی سازمان‌ها وجود دارد که هر یک به جنبه‌های خاصی از توسعه سازمانی تا کید دارند، اما عموما در این نظر متفق هستند که آموزش، فناوری، فرهنگ و توانمندسازی همگی از الزامات اولیه و ضروری اصلاح و بازآفرینی هستند که به نظر من فرهنگ از تمامی ‌موارد اشاره شده مهمتر است.

مدیران فرهنگی به جای ریاست کردن باید فکر بکنند و به جای اینکه مرتب بخشنامه صادر کنند بهتر است فکر صادر کنند و تا می‌توانند به فکر و آدم‌های خوش‌فکر بها بدهند.

سازمان صدا و سیما در شرایط فعلی شدیدا نیازمند اصلاح و بازآفرینی است تا در دنیای متکثر رسانه‌ای کنونی و با حضور بنگاه‌های بیشمار سخن پراکنی بتواند فرصت‌های جدیدی برای خودش خلق کند. البته پرواضح است که در این کار با موانع بزرگ سیاسی، اندیشه‌ای، نگرشی، انگیزشی و شناختی روبرو است که اگر اراده و منابع انسانی‌اش وجود داشته باشد این کار شدنی است.