سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
عاشورا فجر اسلام و فنای ذات
یگانگی نور محمدی و نور علوی
عاشوراء در تفسیر آسمان، روز دهم دیدار و فناء است. اکنون پس از سی و نه روز دیدار خدا در خانه اش و اجازه برای دیدار خاص از نوع «ارنی انظر الیک» می بایست خداوند پاسخ دهد و چنان که فرموده است «ادعونی استجب لکم»، جلوه نماید.
اگر خداوند ظرفیتی برای دیدار فنایی موسی(ع) نیافت و آدم(ع) را در مقام «لم نجد له عزما» توصیف کرد، و موسی را به سبب محدودیت های شناختی و وجودی به حکم آزمون های بسیار، «هذا فراق بینی و بینک» در مقام فنای ذاتی، به ندای «لن ترانی» از دیدار همیشگی و فنای ذاتی راند؛ اما اکنون کسی از انوار خمسه عرش است که دوباره به حکم رجعت می خواهد ندای «انالله و انا الیه راجعون» را پاسخ دهد.
اگر این انوار عرشی، به حکم «نحن فعلنا و نحن صنعنا» در دایره وجود، منبع فیض شدند و همه هستی از انوار ایشان پدید آمد و آفریده شد، و به حکم «الی ربک الرجعی و الی ربک المنتهی» می بایست در دایره صعود و بازگشت از ایشان بازگردد، پس ایشان اولی به رجوع به ذات هستند.
خداوند در آیات بسیاری بیان داشته است که نور محمدی(ص) با نور علوی(ع) یگانه است و نفس و جان ایشان یکی است و به حکم یگانگی وجودی است که انوار ایشان یگانه است. همه هستی به شمس و نور محمدی و به حکم «کلنا نور واحد» به انوار چهارده معصوم آفریده شده است و هیچ موجودی حتی روح اعظم از دایره وجودی ایشان بیرون نیست. از این رو گفته اند: نحن سبحنا و سبحت الملائکه» پس همان گونه که وجود همه فرشتگان و هستی را، ایشان آفریده و خلق نموده اند، همه، شاگردان مکتب ایشان هستند. این گونه است که می فرمایند هرجا در قرآن صیغه جمع آمده است ماییم. پس خودشان در شب قدر قرآن را نازل کرده اند و جبرئیل تنها ایشان را همراهی کرده است.
چنین وجوداتی که در دایره «انا لله و انا الیه راجعون» نخستین صادر هستند و همه از ایشان صادر و خلق شده اند می بایست در دایره صعود همانند هنگام نزول همه چیز ، به ایشان بازگردد.
بر این اساس امام حسین(ع) به حکم صدور نخست می تواند فنای ذاتی را در معاشقه «ارنی انظر الیک» بگوید و خداوند او را جواب «لن ترانی» ندهد، بلکه چنان کند که او خواسته است.
فنای ذات در عاشورا
عاشورا روزی است که امام حسین(ع) در دایره رجعت به فنای ذات رسید و از آن جایی که دین به ولایت معصوم کامل است، روز دهم برای حسین(ع) زمانی دیدار فنای ذاتی است که «وجوه یومئذ ناضره الی ربها ناظره» است تا در مقام جنت ذات (جنتی) درآید در حالی که «راضیه مرضیه» است و برای دین، فجر دوباره است. (آیه ۳۰ سوره فجر)
حضرت موسی(ع) در میقات چهل روزه خویش به مکتوب خدایی تورات دست یافت، ولی امام حسین(ع) پس از عشق بازی از ماه ذی الحجه در خانه خدا تا دشت نینوا، به مقام دیدار ذاتی رسید و اسلام و قرآن را دوباره با خون نوشت و ثار الله شد و بر جریده عالم نگاشت که دین اسلام با خون خدا مصون و محفوظ است و دیگر آسیبی نمی بیند.
روز عاشورا روز نگارش قرآنی جدید است که براساس تاویل نگاشته می شود چنان که روز دهم ذی الحجه حضرت ابراهیم(ع) با قربان کردن، خواب خویش را تاویل و تصدیق کرد؛ امروز حضرت محمدی(ص) در نمایشی دیگر، در شکل حسینی خود را به مسلخ می برد و با خون خویش ۹ فدای دیگر اسلام و ولایت را تفسیری دیگر می کند. این گونه است که فجر همواره سرخ گون است تا نمایشی باشد برای روزی که حجت کامل خداوند ظهور می کند و در جامه و شکل دیگری به نام مهدی(عج)، یوم اسلام را بروز و ظهور می دهد.
در آیات قرآنی آمده است که در الوقت المعلوم (حجر آیه ۳۸) ابلیس، سربریده می شود و آن زمانی است که ظهور قائم آل محمد(ص) انجام شده و رجعت کامل انوار انجام می شود و پیامبر (ص) در رجعت خویش ابلیس را به صخره بیت المقدس سرمی برد و...
اکنون تا آن زمان، بسیار زمانی برای کفار و اندک زمانی برای مومنان مانده است؛ زیرا آنان انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا؛ آنان زمانش را دور و ما نزدیک می بینیم.
این فجر به عصری پیوند خورده ا ست چنان که دایره وجودی آغاز و انجام یکی است و از مسیر انسان کاملی چون نور محمدی (انوار معصومان) می گذرد.
بی گمان عاشورا روز دهم دیدار امام حسین(ع) به وعده عشقی بود که موسی (ع) به صعقی دچار می شود و امامی به فنای ذاتی می رسد؛ زیرا ایشان را بر همه پیامبران (ع) و کائنات برتری است به حکم «فضلنا بعضهم علی بعض»؛ چونکه آنان در کعبه و خانه خدا متولد می شوند تا زمین بداند که شرافت انوار معصوم همانند شرافت جسم ایشان، می بایست از خانه خدا و ذات او باشد. اگر خداوند مریمی(س) را با همه ارزش و شرافت از خانه اش می راند، به سبب فقدان رابطه صادر نخستین است و اگر فاطمه بنت اسد را می خواند به حکم باری است که در درون دارد که همان علی(ع) است که صادر نخست است: اول ما خلق الله نوری. (به آیه مباهله که از یگانگی نور و نفسی پیامبر وعلی خبر می دهد)
اکنون خون خدا که در خانه خدا(کعبه) و در بیوت خدا (فی بیوت) رشد کرده است در فجر روز دهم عاشقان پس از ماهی میقات حج، به درون ذات باز می گردد.
سید محمد موسوی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست