جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تعامل رسانه و دین از نگاه مخاطبان


تعامل رسانه و دین از نگاه مخاطبان

در سالهای اخیر, کانون توجه پژوهشگران حوزه رسانه و دین از رسانه به مخاطب تحول یافته است

در سالهای اخیر، کانون توجه پژوهشگران حوزه رسانه و دین از رسانه به مخاطب تحول یافته است. این وضعیت در موردافرادجامعه ما که دارای علقه های خاص دینی بوده و حاکمیت که برایجاد فضای دینی در جامعه تلاش می کنند ساحتی معین تر می یابد و از اینرو پرداختن به ارتباط میان رسانه ودین با اولویت تأثیر آن بر مخاطبان ضرورت بیشتری می یابد.

آنچه که در این تحقیق نیز به آن پرداخته شده است ارائه بخشی از دیدگاههای مخاطبان ایرانی نسبت به این مقوله است که ؛براساس الگو ارائه شده توسط استوارت ام هوور در کتاب ((دین در عصر رسانه )) دنبال شده است. مصاحبه ها به دو شکل بسته و باز و به شکل هدفمند صورت گرفته وتلاش شده است که مصاحبه شونده ها ازبین اقشار مختلف جامعه هدف و رده های سنی متفاوت که طبعاً سلائق متفاوتی راجع به مواجهه با رسانه دارند انتخاب شوند.

در نهایت با توجه به زمینه شفاف و روشنی از وضعیت اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی مصاحبه شوندگان که مولفه های اساسی شکل دهنده به افکار ،نگرشها و درنتیجه گرایشات خاص آنها به رسانه می باشند والگوبرداری ازتحقیقات مشابه صورت گرفته به نوعی سنخ بندی در ارتباط با مخاطبان جامعه هدف امکان پذیر شد بدینصورت که به طور کلی افراد مورد مطالعه براساس شاخص هایی مانند نوع دینداری ، نوع رسانه موردعلاقه، میزان و نحوه مصرف ، نگرش کلی به رسانه در سه تیپ:

۱- سنتی، ۲- مابین سنتی و مدرن، ۳- مدرن نوع بندی شدند

عنوان فایل
تعامل رسانه و دین از نگاه مخاطبان application/pdf
1.pdf
561 KB
دانلود

نسیم کاهیرده