یکشنبه, ۲۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 9 June, 2024
تجارت الكترونیكی و كسب و كار الكترونیكی
پیشرفت عمده در ارتباطات راه دور و فن آوری اطلاعاتی موانع و مشكلات زمانی و مكانی مربوط به امور تجارت را كاهش داده است.
به طور كلی برای تجارت الكترونیك تعاریف مختلفی ارائه شده است كه اغلب آنها مبتنی بر تجارت گذشته در استفاده از تجارت الكترونیكی بوده است.در ساده ترین شكل می توان آن را به این صورت تعریف كرد: انجام مبادلات تجاری در قالب الكترونیكی.
كمسیون اروپائی در سال ۱۹۹۷ آن را به شكل زیر تعریف كرد.
تجارت الكترونیكی بر پردازش و انتقال الكترونیك داده ها شامل متن و صدا و تصویر مبتنی می باشد. تجارت الكترونیكی فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الكترونیك كالاها و خادمات و تحویل فوری مطالب دیجیتالی و انتقال الكترونیك را شامل می شود.
تجارت الكترونیكی كه تا چندی قبل به تعداد معینی از شركتها محدود می گریدی در حال ورود به عصر جدیدی است كه در آن تعداد زیادی از اشخاص مصرف كننده در شبكه حضور دارند. به علاوه محتوای آن از حیطه مبادله دادهای مربوط به سفارش دادن یا قبول سفرش فراتر رفته و فعالیتهای عمئمی تجارت از قبیل تبلیغات. آگهی. مذاكرات. قراردادها و تسویه حسابها را نیز در برگرفته است.
از مجموعه تعاریف ارائه شده فوق می توان نتیجه گرفت كه زمینه های كاربرد تجارت الكترونیك بسیار گسترده تر از مبادله كالا و خدمات و وجوه است و در تعریف آن و تعیین سیاستهای مورد نظر باید علاوه بر كاربرد های بالفعل به كاربردهای بالقوه آن نیز توجه داشت. ویژگیهای تجارت الكترونیكی عبارتند از:
▪ جهانی نمودن تجارت
▪ برداشتن محدودیتهای زمانی و مكانی
▪ كاهش قیمت منابع جهت خرید
▪ افزایش درصد فروش
▪ دسترسی آسان به اطلاعات لازم
▪ كاهش چشمگیر هزنیه های معاملاتی
▪ كاهش هزینه های زمانی معاملات
و بسیاری دیگر از مزایای تجارت الكترونیكی كه ارزش آنها به بیش از هفتصد ملیارد دلار رسیده و پیش بینی می شود از رشد بسیار چشمگیری در حدود سالانه ۷۰ درصد برخوردار شود.
از طرف دیگر كسب و كار الكترونیك و تجارت الكترونیكی دو واژه متفاوت می باشند كه البته در واقع تجارت الكترونیكی زیر مجموعه كسب و كارالكترونیكی می باشد.
فرمول كسب و كار الكترونیكی به شرح زیر می باشد:
E-Business= EC + BI + CRM + SCM + ERP
به طوری كه كسب و كار الكترونیكی شامل تجارت الكترونیكی (EC) + هوشمندی شركتها (BI) + مدیریت روابط با مشتری (CRM) + مدیریت بر زنجیره تامین (CSM) + برنامه ریزی منابع شركت (ERP) را شامل می شود.به طور خلاصه كسب و كار الكترونیكی تلفیق سیستم ها و فرآیندها و زنجیره های تامین و كل بازار با استفاده از اصول و فن آوری های مرتبط با استفاده از ابزار اینترنت می باشد كه در هشت بخش ارائه می گردد:
▪ شركت با مصرف كننده Business-to-Consumer = B۲C
▪ شركت با شركت Business-to-Business = B۲B
▪ مصرف كننده با مصرف كننده Consumer-toConsumer C۲C
▪ شركت با دولت Business-to-Goverment B۲G
▪ دولت با مصرف كننده Goverment-to-Consumer G۲C
▪ شركت با كاركنان Business-to-Employment = B۲E
▪ شخص با شخص Person-to-Person = P۲P
▪ مصرف كننده با شركت Consumer-to-Business = C۲B
www.iranzamin.biz
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای نگهبان ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 ریاست جمهوری دولت سیزدهم دولت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی افغانستان
تهران هواشناسی قتل فضای مجازی کلاهبرداری محیط زیست ازدواج شهرداری تهران آموزش و پرورش پلیس سازمان هواشناسی تصادف
قیمت دلار همستر کامبت قیمت طلا خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان بورس بازار خودرو سایپا ارز دیجیتال ایران خودرو
پیمان جبلی مجید قناد تئاتر سریال تلویزیون رسانه ملی شهید سینمای ایران سینما عمو قناد موسیقی کتاب
دانشگاه تهران تحقیقات و فناوری فضا
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه نوار غزه چین اوکراین حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس کشتی فرنگی والیبال جواد نکونام حسن یزدانی تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی والیبال ایران تیم ملی ایران
همستر هوش مصنوعی سامسونگ اپل همستر کمبات ایلان ماسک دانش بنیان مایکروسافت روزنامه ناسا انویدیا
سازمان غذا و دارو فشار خون مغز سکته مغزی انسولین چاقی گرمازدگی اگزما ویتامین اضطراب ناباروری