چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
پایان رؤیا
بله این حرف تا حدودی درست بود تنها بدنه این خودرو در ایران و به كمك مشاوران خارجی طراحی شده بود و پلات فورم این خودرو پژو ۴۰۵ بود كه كمی تغیر یافته بود. این موضوع در هنگامی كه مشتریان تیزبین سمند كاپوت این خودرو را بالا می زدند و با آرم پژو برروی موتور خودرو برخورد می كردند نمود بیشتری می یافت آنها از هم می پرسیدند خودروی ملی با موتور پژو ؟ اما در آینده نزدیك موتور این خودرو نیز با طراحی داخلی و با برند سمند وارد بازار می شود اما آیا این موضوع واقعیت دارد. برای دانستن جواب این سؤال شاید خواندن داستان سمند و بعد موتور ملی چندان خالی از لطف نباشد.
شروع داستان
پرده اول
صنعت خودروی ایران پس از پایان جنگ یك دهه ركورد را تجربه كرده بود و همه از آن به عنوان صنعت مرده نام می بردند و بسیاری نیز عقیده داشتند، كارخانه های خودروسازی باید تعطیل شوند و ضرورتی برای حضور صنعت خودرو در كشور وجود ندارد. در این میان این صنعت دوباره راه خود را با پیكان شروع كرد و حال پس از واردات خودرو و ورود خودرو های متنوع كره ای فشار دوباره ای بر روی این صنعت تشدید شده بود و این سئوال مطرح شد: «چرا ما نمی توانیم خودرو طراحی كنیم و چرا حتی قیافه پیكان نیز مدت هاست تغییر نكرده است؟» از همه جالب تر آن بود كه پژو ۴۰۵ كه در ابتدا به صورت مونتاژ كامل وارد بازار می شد، حتی اطلاعات فنی اش در اختیار مهندسان ارشد ایران خودرو نیز قرار نمی گرفت.
طرح خودروی ملی كه ایده آن نیز چندان در ایران تازه نبود، دوباره پس از پایان واردات خودرو برای تولید یك پیكان جدید آغاز شد تا به همه اثبات شود ما هم می توانیم مانند كره خودمان به طراحی خودرو بپردازیم. نخستین بار مردم در حاشیه بازی های فوتبال جام ملت های آسیا ۹۶ شاهد تیزری بودند كه نشان می داد، طراحی خودروی ملی آغاز شده است.
در آغاز طرح خودروی ملی چندان مشكل به نظر نمی رسید اما پس از شروع طرح عظمت آن كاملا مشخص شد. برای آغاز كار طراحی پلت فرم مطرح شد، هرچند در ابتدا این كار غیرممكن به نظر می رسید، اما روش پروتن مالزی كه خودروی خود را با طراحی بدنه روی پلت فرم میتسوبیشی قرار می داد، انتخاب شد.
بعد از مدتی مشخص شد حتی طراحی بدنه نیز كار بسیار دشواری است در همین زمان در كشور تایوان شركت فرست اتومیتو انگلستان طراحی نمونه اولیه خودرویی بر روی شاسی و قوای محركه خودرو پژو ۴۰۵ برای تولید در شركت تایوانی را به پایان رسانده بود، ناگهان شركت تایوانی ورشكست شد و شركت فرست اتومیتو كه برای طراحی خودرو بسیار هزینه كرده بود، این طرح را به شركت هایی در ایران، آرژانتین و چین پیشنهاد كرد.
پرده دوم
این پیشنهاد با اقدامات اولیه برای تولید خودروی ملی همزمان بود و ایران خودرو این طرح را با اشتیاق پذیرفت، مركز تحقیقات ایران خودرو با جمع آوری فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های امیركبیر، صنعتی شریف و چند دانشگاه صنعتی دیگر در ایران طراحی خودرو ملی را در كنار مشاوران خارجی شروع كرد.
طراحی شركت فرست اتومیتو برای ایران معایب فراوانی داشت. این خودرو اتاق نسبتا كوچك و ارگونومی متناسب با افراد كوتاه قد شرق آسیا داشت. كارشناسان مركز تحقیقات ایران خودرو در كناركارشناسان فرست اتومیتو و بعضی كارشناسان خارجی ارگونومی و تا حدودی سیستم تعلیق را دوباره طراحی كردند، این طرح را حتی تا امروز شاید بتوان جدی ترین طرح كارآموزی كارشناسان داخلی در زمینه طراحی خودرو قلمداد كرد.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران عزاداری علی باقری پزشکیان دولت چهاردهم دولت ترور رئیس جمهور انتخابات دولت سیزدهم سعید جلیلی
قتل هواشناسی زمین لرزه زلزله تیراندازی شاهچراغ شهرداری تهران تب دنگی بازنشستگان پشه آئدس سازمان هواشناسی شورای شهر تهران
افغانستان خودرو اقتصاد ایران قیمت خودرو قیمت طلا یارانه نقدی قیمت دلار ترافیک ایران خودرو بازار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت
امام حسین عزاداری محرم فضای مجازی لیلی رشیدی بهنام بانی تلویزیون سریال مهران غفوریان دفاع مقدس مداحی سینمای ایران
فناوری
رژیم صهیونیستی اسرائیل دونالد ترامپ فلسطین غزه ترامپ آمریکا جنگ غزه ترور ترامپ روسیه ایالات متحده آمریکا جو بایدن
پرسپولیس فوتبال علیرضا بیرانوند استقلال رئال مادرید کیلیان امباپه یورو 2024 باشگاه پرسپولیس رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه استقلال
هوش مصنوعی خودروهای وارداتی همستر کامبت دیابت ناسا کد مورس شیائومی اپل
گرمازدگی رژیم غذایی تخم مرغ کاهش وزن ویتامین دی حسین فرشیدی طول عمر