پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
یادداشتی بر یه حبه قند
"یه حبه قند" ساخته رضا میر کریمی، فیلمی خطی است که رویدادهای آن در محدوده زمانی چند روزه در یک لوکیشن ثابت (خانه باغ)، شکل می گیرد. "یه حبه قند " از نظر روایت از قواعد کلاسیک بهره نگرفته است. موضوع این فیلم را می توان گوشه ای از زندگی یک خانواده گسترده شامل سه نسل دانست که قصد دارد بخشی از روابط، مراسم آئینی شادی (ازدواج) و سوگواری (مرگ) را به تصویر کشد. از آن جهت که فیلم بیشتر رویکردی ساختاری در پیش گرفته و جنبه های روایتی را کمتر مورد توجه قرار داده است، برداشت های مضمونی و معنایی متفاوتی از این فیلم صورت گرفته که در نقد و تحلیل و یادداشت ها قابل مشاهده است.
آن چه که بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است، اندیشه و دیدگاه های فیلمساز می باشد که مهمترین آن ها از دید نگارنده به این شکل است که نخست با وجود موج تعریف و تمجیدهای فراوان، وی با فروتنی فیلم خود را یک تجربه جدید می نامد. سپس آقای میر کریمی در برخی از مصاحبه های خود بازگو می نماید که فیلم های زیادی از فیلمسازان بزرگ را گاه چندین بار به تماشا نشسته است و از هر کدام نکته ای را برای فیلم خود برگزیده است. منظور از یادآوری گفته های فیلمساز، اشاره به دو مطلب مهم می باشد اول آن که بهره برداری و اقتباس از آثار دیگران محدود به موضوع، مضمون، معنی و یا ساختار نیست بلکه می تواند در بسیاری از موارد مانند استفاده از دوربین (حرکات وزوایای دوربین، لنزها، عمق میدان و دیگر موارد) و یا نور پردازی، میزانسن، صداها، موسیقی و بسیاری از جزئیات تکنیکی انجام شود تا از حاصل تجربه های مفید دیگران بهره برده و از آزمون و خطاهای بی مورد جلوگیری نماید. اما روی دیگر گفته های فیلمساز آزمون و خطاهایی است که می تواند منجر به شکست یا گشایش راههای جدید و سودمند شود و آن همان تجربه است.
به جرات می توان گفت در سینما هیچ دستوری مانند دستور زبان برای ساختن فیلم وجود ندارد و اگر هم نظری وجود دارد تنها توصیه هایی است، مانند سفارش های سیدفیلد برای ساخت فیلم های جذاب که مخاطب عام را به سینما کشاند. سید فیلد اعتراف می کند این روش فیلمسازی که به روش کلاسیک مشهور است را با بررسی آثار بزرگ سینما کشف نموده است.در اینجا مطلب مهمی که رخ نشان می دهد این است که، موجودیت مکتب ها، ژانرها، نقد و تحلیل ها و نظریه پردازی ها در پی بوجود آمدن آثار شکل می گیرد. با این حال فیلمساز مبتکر و خلاق می تواند تمام این توصیه ها را نادیده بگیرد از مرزها گذر کند و آثاری جذاب و ماندگار بسازد که خود منشا سبک های جدید باشد. تاریخ اندیشه و هنر در حقیقت بررسی تغییر و تحول آثاری است که اجداد ما از هزاران سال پیش تا کنون آفریده اند و تغییر و تحول پا را از دایره وضع موجود بیرون گذاشتن و ایجاد وضعیتی جدید است. همین تاریخ بازگو می کند که پیشروان همیشه مورد بی مهری، سخت گیری و تمسخر قرار داشتند و سالیان بعد مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفته اند.
زهره نبی زاده
با تشکر زهره نبی زاده - کارشناس ارشد سینما
چاپ شده در روزنامه اسرار ۲۵/۰۸/۱۳۹۰ شماره ۱۸۶۵
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم روز دختر دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران سلامت بارش باران آموزش و پرورش سیل قوه قضاییه شهرداری سازمان هواشناسی
گاز نمایشگاه نفت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون فضای مجازی محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین رفح آمریکا حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت شبکه اجتماعی
سرطان سنگ کلیه هندوانه بیماران خاص کمردرد اعتیاد بیمه سبزیجات افسردگی