سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا

با کلام امام سینما از بی تکلیفی نجات پیدا کرد


با کلام امام سینما از بی تکلیفی نجات پیدا کرد

با کلام امام خمینی(ره) سینما از بی تکلیفی نجات پیدا کرد. حضرت امام(ره) به ضرورت و نیاز سینما برای اشاعه فرهنگ انقلاب اشاره کردند که راه نجاتی برای سینمای ایران بود.
در زمان انقلاب …

با کلام امام خمینی(ره) سینما از بی تکلیفی نجات پیدا کرد. حضرت امام(ره) به ضرورت و نیاز سینما برای اشاعه فرهنگ انقلاب اشاره کردند که راه نجاتی برای سینمای ایران بود.

در زمان انقلاب تکلیف سینما مشخص نبود و مردم و هنرمندان نمی دانستند که انقلاب با سینما چه برخوردی خواهد داشت و آیا انقلاب اسلامی از سینما استفاده خواهد کرد یا خیر که با کلام حضرت امام خمینی(ره) سینما از بی تکلیفی نجات یافت.

تاریخ سینمای ایران را به دوران های مختلف می توان تقسیم کرد. از سال ۵۷ تا ۶۲ هنوز سینما به ثبات درستی نرسیده بود و هنوز در بود و نبود این صنعت و هنر شک و تردیدهایی وجود داشت. از سال ۶۲ به بعد تیمی در وزارت ارشاد قرارگرفتند که فیلم ها را به سمت وسویی هدایت کردند که از نظر محتوا با آرمان ها و ارزش های انقلاب مغایرت داشت و اثر آن زمان را در دوران های بعدی در برخی از فیلم ها شاهد بودیم و انقلاب زدایی در فیلم ها از آن دوران آغاز شد. در آن دوران فساد و فحشا به صورت علنی وجود نداشت، اما آهسته آهسته در اواخر سال های ۷۴ و ۷۵ فحشا با تعبیر دیگری سر بیرون آورد، البته نه به گستردگی و وسعت زمان قبل از انقلاب، اما تا حدودی خود را نشان داد. محتوای فیلم ها به سمت وسویی گرایش پیدا کرد که جمهوری اسلامی را تیره و تار نشان دهد و فحشا و فساد در محتوای فیلم ها دیده شد.

درحقیقت فساد محتوایی در فیلم ها، در دوم خرداد به اوج خود رسید و از آن زمان شاهد سیر نزولی سینمای انقلاب بودیم. در سال های اخیر و در زمان دولت اصولگرا شاهد تحول هایی در محتوای فیلم ها بودیم و آهسته آهسته با هدایت مدیران فرهنگی دلسوز و شخص رئیس جمهور تعداد فیلم هایی که چهره کشور جمهوری اسلامی ایران را تیره و تار نشان می داد، کمتر شد و تحکیم و ثبات خانواده، به یکی از دغدغه های فرهنگی بدل شد.

اشاعه فرهنگ امید در فیلم ها جای خود را به ناامیدی و یاس داد و در این دوره، فیلم ها آهسته آهسته به سوی به نمایش درآوردن ارزش های انقلاب رفتند. این تحول تنها در محتوای فیلم ها صورت نگرفت و در بخش فیزیکی و ساختمانی سالن های نمایش نیز رخ داد.

۱۳۰ سالن سینما بازسازی و ۳۰ سینما ساخته شد که از نکته های روشن و مهم فعالیت های مدیران فرهنگی و دولت بود. از سوی دیگر، با ساخت فیلم هایی با پروداکشن های عظیم مثل فیلم سینمایی «ملک سلیمان» برای به دست آوردن بازارهای جهانی و ارتباط با مخاطبان آن در سطح بین الملل گام های مؤثری برداشته شد و از این حیث، سینمای ایران در دولت اصولگرا از نظر نرم افزاری و سخت افزاری گام های بلندی برداشته است.

علیرضا سربخش