چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

جذابیتی به نام موسیقی تیتراژ


جذابیتی به نام موسیقی تیتراژ

موسیقی تیتراژ ابتدایی سریال‌های تلویزیون یکی از جذابیت‌های این آثار است. اگر برای تیتراژ سریال‌ها موسیقی متفاوتی طراحی شود، مخاطب که در زمان آغاز پخش یک سریال امکان دارد …

موسیقی تیتراژ ابتدایی سریال‌های تلویزیون یکی از جذابیت‌های این آثار است. اگر برای تیتراژ سریال‌ها موسیقی متفاوتی طراحی شود، مخاطب که در زمان آغاز پخش یک سریال امکان دارد در جاهای مختلف خانه مشغول به کاری باشد، خودش را به تلویزیون می‌رساند تا بیننده و شنونده تیتراژ باشد.

بعد از تیتراژ هنر نویسنده، کارگردان و بازیگران است که می‌تواند این مخاطب را همچنان پای تلویزیون نگه‌ دارد یا او را به سر کار ناتمام خود برگرداند بنابراین می‌توان موسیقی و طراحی تیتراژ را بخشی کاملا مستقل از یک اثر نمایشی دانست.

این‌گونه موسیقی‌ها به دلیل جذابیتی که دارد در حافظه طولانی مدت مردم ضبط می‌شود و مانند یک خاطره خوشایند برای آنها لحظاتی به یادماندنی را شکل می‌دهد.

تیتراژ سریال «سلطان و شبان» یکی از این سریال‌هاست که زنده‌یاد بابک بیات برای ساخت آن از تم‌ها و ملودی‌های خاصی استفاده کرد و توانست تیتراژ این سریال را به یکی از خاطره‌انگیزترین تیتراژ‌های سریال‌های ایرانی تبدیل کند.

زنده‌یاد مرتضی حنانه هم تیتراژ سریال هزاردستان را چنان ساخت که هنوز هم بعد از گذشت چند سال از زمان ساخت این سریال، آهنگ تیتراژ آن به عنوان اثری مستقل و دلنشین مشتریان زیادی دارد.

فرهاد فخرالدینی اما با ساخت موسیقی تیتراژ برای سریال امام علی‌(ع) این هنر را به نوعی تکمیل کرد.

فخرالدینی با استفاده از نواها و سازهای حماسی، تم موسیقی سریال امام علی(ع) را چنان کوبنده و باوقار طراحی کرد که بعد از پخش دو سه قسمت از این سریال، این موسیقی با همه وزنی که داشت، زمزمه‌ای شد بر لبان کسانی که موسیقی خوب را می‌شناختند و آن را دوست داشتند. این موسیقی شناسنامه‌ فاخری شد برای سریالی که هدف از تولیدش ماندگاری در ذهن مردم بود.

فخرالدینی در زمان ساخت سریال کیف انگلیسی هم از همین روش استفاده کرد و سازهای زهی را چنان با هم هماهنگ کرد که موسیقی تیتراژ این سریال هم به اثری تبدیل شد که هم گوشنواز بود و هم به لایه‌های عمیق ذهن رسوخ می‌کرد.

به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم سریال مختارنامه برای دومین بار از شبکه‌ آی‌فیلم بازپخش می‌شود. شاید مخاطبانی که بار اول این سریال را تماشا کرده‌اند بخش‌هایی از آن را که دوست داشتند در بازپخش اول این سریال از شبکه آی فیلم دوباره دیده باشند، اما آنچه از این سریال هنوز هم دوست‌داشتنی و دیدنی است و خسته کننده نمی شود تیتراژ اول مختارنامه است. امیر توسلی برای این تیتراژ، نوایی محلی، سوزناک و عاشورایی را با موسیقی حماسی تلفیق کرده است.

در کنار این موسیقی، سازنده تیتراژ هم با طراحی تصاویری خلاقانه از قیام و شهادت امام حسین(ع)، تیتراژ مختارنامه را به اثری تبدیل کرده است که به تنهایی می‌تواند پیام‌آور واقعه کربلا باشد.

طاهره آشیانی