جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
ملاحظاتی انتقادی در باب مواجهه با مسألۀ علم, دین و توسعه
این مقاله شامل ملاحظاتی انتقادی در مورد دیدگاهِ رایجی است که مدعی است از طریق در نظر گرفتن شکافی عمیق بین علم سنتی و نوین می تواند تبیینی از توسعهنیافتگی ارایه دهد. این ملاحظات انتقادی شامل روانشناسیگرایی، معضلات تاریخنگاری، تلقی پوزیتیویستی از علم و التزام آن به نوعی تکنوکراسی است. نشان خواهم داد که چگونه ترکیبی از این معضلات موجب ارایۀ یک تبیین نامناسب و ناموجهی از رابطهٔ علم، سنت و توسعه می شود.
در خصوص رابطۀ علم و دین و تأثیر آن بر توسعه دیدگاه های مختلفی ارایه شده است که کثرت آنها، مانع از امکان بررسی همهٔ آنها در یک مقاله است. این مقاله نیز چنین هدفی را دنبال نمی¬کند. اما قضاوت عجولانه و رایجی وجود دارد که بر اساس آن علوم عقلی، در نظر قاطبۀ مسلمانان بی¬فایده، بیگانه، و شاید هم خطرناک تلقی می شده است و نزد علمای سنتی این علوم نیاز بنیادینی را برآورده نمی ساخته و لذا از دستگاه تعلیم و تربیت کنار گذاشته شده بودند، بطوریکه در نهایت این علوم هرگز عمیقاً جزئی از فرهنگ اسلامی نشدند، بلکه در حاشیه باقی ماندند و آن مقدار فعالیت جزئی هم که صورت گرفته، اغلب حاصل محافل منفرد کسانی بوده است که از فشار علمای مذهبی در امان بودند و یا به دلایلی شخصی برخلاف جریان فرهنگی شنا کردند، و بطور خلاصه در این دیدگاه، علم درتاریخ اسلام جز فعالیتی حاشیه ای نبوده است. همراستا، و نه لزوماً همسان با چنین خط فکری، برخی نیز بر تفاوت ماهوی علم قدیم و جدید تأکید می کنند و بر این باورند که به علت یک تلقی سنتی و دینی از علم، علمِ نوین در کشورهای اسلامی رشد نکرده است. صاحبان چنین عقیده ای بر اساس چنین زمینه ای به این دیدگاه متمایل شده اند که پس ... عاملی ویژۀ اسلام و فرهنگ کشورهای اسلامی باید باعث این رکود و درجازدگی کشورهای اسلامی شده باشد ... [که] هیچ کدام از کشورهای اسلامی، پس از حدود ۲۰۰ سال آشنایی با غرب، هنوز نتوانسته اند از سد عقب ماندگی عبور کنند و به عنوان کشوری پیشرفته به جمع پرچمداران توسعه اقتصادی، علمی و فنی بپیوندند. (تأکید من؛ منصوری، ۱۳۸۶). در واقع، به تعبیر فلاسفۀ علم، آنان این عقیده را تبیین خوبی برای آن امر تبیین خواه ، یعنی رکود و درجازدگی و عقب ماندگی کشورهای اسلامی که واقعیتی تاریخی، اجتماعی و فرهنگی انگاشته می شود، می دانند. در اینجا قبل از اینکه به بررسی انتقادی تبیین مذکور بپردازم، ابتدا ببینیم، موضوع مورد تبیین یا تبیین خواه، تا چه حد صحت و واقعیت دارد.
عنوان | فایل | |
---|---|---|
ملاحظاتی انتقادی در باب مواجهه با مسألۀ علم، دین و توسعه | application/pdf 831cc2c42e793cb4e4f0a1d557ff38eb. Science_religion.pdf 612 KB |
دانلود |
نویسنده: علیرضا منصوری
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
منبع: در فصلنامۀ حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۷، ش ۵۴، صص. ۱۱۴-۸۷
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست