سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

انتخابات در آینه اسلام


انتخابات در آینه اسلام

آیین اسلام ، مسئله حکومت و زمامداری را بر دو پایه استوار ساخته است :
۱) پرورش روحیه مسئولیت‌پذیری در بین آحاد ملت ، با تاکید بر نکات مهم زیر:
الف) از مسلمانان می‌خواهد که هنگام …

آیین اسلام ، مسئله حکومت و زمامداری را بر دو پایه استوار ساخته است :

۱) پرورش روحیه مسئولیت‌پذیری در بین آحاد ملت ، با تاکید بر نکات مهم زیر:

الف) از مسلمانان می‌خواهد که هنگام مشورت و قبول امانت و انتخابات، تقوای الهی پیشه سازند و بدانند که در روز قیامت از آنها سوال می‌شود، پس هیچ گاه نباید مصلحت و میل شخصی خود را برمصلحت عالی اسلام ترجیح دهند.

نتیجه این پارسایی، نظارت همیشگی مسلمانان برحاکم است که مانع لغزشها و خطاهای احتمالی آنها می‌گردد، و آنها را به عدالتی هم مرز با مقام عصمت نزدیک می‌سازد.

ب) فریضه‌های امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه‌ای همگانی ساخته ، تا مسلمانان همواره فرمانروای خود رابرکارهای خیر تشویق و تحسین نمایند و مانع هر گونه انحراف و پیرویآنهااز هوای نفس گردند و در صورت لزوم از مسندقدرت برکنارش بسازند.

تاریخ ، حرکتهای امامان و انقلابهای سادات علوی، و در راس همه آنها انقلاب حضرت امام حسین (ع) و نیز مقابله فرمانروایان ستمگر با ایشان را برای ما نقل کرده و اثبات کرده که همه آنها در راستای عمل به فریضه‌های امر به معروف و نهی از منکر انجام شده‌‌اند.

در عصر و زمان ما نیز مردم ایران، رئیسجمهور پیشین خود(بنی‌صدر) را که به داشتن دوازده میلیون رای مباهات می‌کرد برکنار ساختند، همان گونه که پیشتر ، شاه را که ادعای مسلمانی و تشیع می‌کرد از مسند قدرت به زیر آوردند.

۲) مسئولیت دانشمندان، عالمان راستین و با اخلاص دین که توان حل و فصل قضایای مهم اجتماعی را دارا باشند، مسئولیت انتخابات زمامدار و بیان صفات و شرایط ویژه آنها، برابر ضوابط اسلامی به عهده آنها نهاده شده تا بدون هراس از سرزنش ملامت‌گران و به دور از هر گونه طمع مادی، آن را به انجام رسانند.

از نشانه‌های دولت اسلام این است که عبودیت وپرستش را تنها به خدای تعالی اختصاص می‌دهد و خدایان بشری یا مال و ثروت و بتهای گوناگون، در آن عبادت نمی‌شوند و این ویژگی ، نظامی اجتماعی به وجود می‌آورد که مردم آن در عین برادری و اخوت ، یار و یاور یکدیگر در رسیدن به فضیلت و کمالند و زشتی‌ها و نامردمی‌ها را برنمی‌تابند و امر به معروف و نهی از منکر از برنامه‌های زندگی آنهاست.

دولت، بنا به تعریفهای جدید، عبارت از شخصیت حقوقی است که نیابت و کارگزاری امتی از امتها را که درسرزمین معینی ساکن است ، به عهده گرفته و برترین و بالاترین قدرت را در اختیار دارد و حکومت، سازمان یا دستگاهی است که در داخل دولت تشکیل می‌گردد.

حکومتها، توسط اشخاصی به وجود می‌آیند و کامیابی یا شکست به آنها منسوب می‌گردد، همان طوری که مدح و ستایش یا انتقاد و مذمت نیز متوجه آنان است.

“کلکم راع و کلکم مسئوول عن رعیته”

این جمله پیامبر گرامی اسلام است که فرمود: “همه شما والیان و امیرانید و همگی مسئول زیردستان خود می‌باشید” دلیل براین است که آن حضرت ، همواره درصدد فرصت آفرینی و برانگیختن توان همه مسلمانان ، برای ایفای نقش رهبری و فرماندهی در موقعیتهای گوناگون زندگی بود.

“لله ملک السموات و الارض و ما بینهما” (سوره مائده آیه ۱۷)

یک فرد مسلمان نیز آن‌گاه که برای دریافت حقی از حقوق خود تلاش می‌کند، به این اعتبار است که خدای تعالی آن را برای او مقرر داشته است، زیرا اعتقاد دارد که جهان ملک آفریدگار تواناست ، و انسان تنها جانشین و نماینده او برروی زمین است پس می‌تواند حقش را بگیرد.

“و اذقال ربک للملائکه انی جاعل فی‌الارض خلیفه” (سوره بقره - آیه ۳۰)

با توجه به مطالب فوق ملت ایران باید سعی نماید با شرکت در انتخابات سعی در پررنگ‌تر کردن ارزشهای اسلامی و برپایی نظامی داشته باشد که جامعه را به آن سمت سوق دهد .

سهیلا پیرولی کرهرودی

منابع و مآخذ:

-۱ قرآن کریم

-۲ کتاب سیره پیامبر (ص) در رهبری و انسان‌سازی نوشته استاد سالم الصفایی

ترجمه غلامحسین انصاری