پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

تصاویر سیگار؛ هشدار یا تبلیغ


تصاویر سیگار؛ هشدار یا تبلیغ

شاید تنها ماده ای از قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که پس از گذشت ۳ سال از تصویب آن اجرایی گردیده است، الصاق تصاویر هشداردهنده بر روی پاکت های سیگار باشد. این تصاویر …

شاید تنها ماده ای از قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که پس از گذشت ۳ سال از تصویب آن اجرایی گردیده است، الصاق تصاویر هشداردهنده بر روی پاکت های سیگار باشد. این تصاویر نه تنها موجب افزایش آگاهی افراد از پیامدهای ناگوار استعمال دخانیات حکایت دارد بلکه درج تصاویر مشمئزکننده بر روی پاکت هایی که زمانی به عنوان بسته ای شیک و نشانی از موقعیت برتر اجتماعی تلقی می گشت، اثری تخریبی و بازدارنده از خود به جا خواهد گذاشت.

بررسی ها نشان داده است که اجرای صحیح و به موقع در الصاق تصاویر هشداردهنده نقش به سزایی در کاهش تمایل جوانان و نوجوانان به مصرف دخانیات دارد. این روش به ظاهر ساده در صورتی نتایج مطلوب خود را حفظ و بر اثراتش افزوده می گردد که موانع و تهدیدهای مرتبط با آن سریعا رفع و از ایجاد خدشه در اجرایی شدن آن جلوگیری به عمل آید. درحال حاضر دو تهدید عمده، اجرای این ماده از قانون را تهدید می نماید که رفع آنها می بایست جزء مهمترین دغدغه های مسئولین ذیربط باشد.

اولا در تمام دنیا نمایش چندین تصویر هشداردهنده و تغییر آنها در فواصل زمانی کوتاه تأثیری به مراتب افزون تر و نتایجی ملموس تر به بار آورده است. الصاق فقط یک یا دو نوع تصویر برای زمان طولانی آن هم بر روی نه تمام پاکت ها، نوعی عادت دادن چشم ها و دور شدن از اهداف چنین قوانینی تلقی می شود.

ثانیا حضور پاکت های بدون تصویر در مراکز عرضه کننده دخانیات، معضل بزرگی است که مانع اثراث مطلوب پاکت های حاوی تصویر می شود. فروش گرانتر پاکت های فاقد تصویر و بعضا انتقال غیرقانونی یا جعلی آن به داخل کشور در کنار تسامح واحدهای مسئول در برخورد با این محصولات در زمان مناسب، آفت مهم دیگری است که عدم توجه به آن پیامدهای جبران ناپذیری را متحمل جامعه اسلامی مان می کند.

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران