یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مدیریت زنجیره تأمین
یکی از بحثهایی که در سالهای اخیر با گسترش فناوری توجه زیادی به آن شدهاست، مدیریت زنجیره تأمین (SCM) است. در این مقاله، سعی شدهاست که با ارائه کلیتی از این موضوع، شناختی نسبی در این رابطه به دست آید. در این مقاله، همچنین به جزئیاتی مانند اثر شلاقی و تأثیر آن در زنجیره تأمین، مدیریت موجودیها به وسیله فروشندگان (VMI)، تفکیک با تأخیر و لجستیک معکوس اشاره شدهاست.
● مقدمه
شرکتها در فضایی که رقابت در آن به شدت در جریان است به دنبال سرعتبخشی به فعالیتها و عملیات خود میباشند. همچنین بحثهایی نظیر جهانیسازی و گسترش شبکههایی مانند اینترنت از موضوعات مهمی هستند که در تأمین منابع، بازاریابی و دیگر مواردی که شرکتها با آن درگیرند، اثر گذارند. با گستردگی منابع و افزایش کانالهای توزیع مختلف شرکتها به تنهایی قادر به تولید و توزیع تمامی قطعات موردنیاز و کالاهای تولیدی خود نیستند. در این حالت، ضرورت دارد که مواد و قطعات از عرضهکنندهها تهیه شده و در شرکتها با اجرای فرایندی، خروجی حاصل شده در کانالهای توزیع وارد شده و بهدست مشتری برسد. پس باید زنجیرهای از شرکتهای گوناگون تشکیل شود که با همکاری یکدیگر به تولید و عرضه محصول، اقدام کنند. در اینجاست که بحث زنجیره تأمین مطرح میشود. شرکتها بهطور روزافزون به زنجیرههای تأمین میپیوندند و ترجیح میدهند که بهعنوان بخشی از یک زنجیره تأمین در مقابل زنجیرههای تأمین دیگر، رقابت کنند. میتوان زنجیره تأمین را زنجیرهای تعریف کرد که همه فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه مواد اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرفکننده را در بر میگیرد. در ارتباط با جریان کالا دو جریان دیگر که جریان اطلاعات و جریان منابع مالی و اعتبارات هستند نیز حضور دارند. شکل ۱، الگویی از زنجیره تأمین را ارائه میدهد.
با توجه به این که معمولاً شرکتها و اجزا بهطور جداگانه فعالیت میکنند و صرفاً خروجیها و ورودیها آنها را باهم مرتبط میسازد، ضرورت مدیریت زنجیره تأمین احساس میشود. مدیریت زنجیره تأمین (SCM) را فرایند یکپارچهسازی فعالیتهای زنجیره تأمین و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آن، از طریق بهبود و هماهنگسازی فعالیتها در زنجیره تأمین تولید و عرضه محصول، تعریف میکنند.
● اجزای کلیدی مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین، موضوعی است که بسیاری از عناوین مختلف را دربر گرفتهاست و از ابزار کمی و کیفی گوناگونی استفاده میکند. در این مقاله، از دستهبندی جانسون و پیک که مدیریت زنجیره تأمین را به ۱۲ ناحیه مختلف تجزیه کردهاند استفاده میکنیم.
۱)موقعیت، جنبههای کیفی و کمی تصمیمگیری در مورد مکان و موقعیت تسهیلات را در بر میگیرد. این حوزه شامل مدلسازی برای موقعیت تسهیلات، سیستمهای اطلاعات جغرافیایی(GIS)، تفاوتهای بین کشورها، مالیاتها و عوارض، هزینههای حمل و نقل، مشوقهای دولتی و ... است. البته نرخ ارز هم در این بحث مورد توجه است. در این حوزه، باید به امکان دسترسی به منابع و تسهیلات و همچنین به وضعیت بازارهای هدف شرکتها هم توجه شود.
۲) لجستیک و حمل و نقل، همه بحثهای مربوط به جریان کالا را در زنجیره تأمین در بر میگیرد که میتوان به حمل و نقل، انبارداری، نگهداری مواد و... اشاره کرد. همچنین میتوان به مواردی در انبارداری و توزیع مثل سیستم فرابارانداز (Cross Docking) که در آن کالاها در محل، بدون انبار شدن،از وسیله نقلیه به وسیله دیگر انتقال داده میشوند اشاره کرد که باعث کاهش موجودی و هزینههای مرتبط با آن میشود. به دلیل مباحث پیشآمده در مورد جهانیسازی این حوزه بیشتر مورد توجه قرار دارد.
۳) موجودی و پیشبینی، شامل مدلهای سنتی موجودی و پیشبینی میشود. هزینه موجودی از سادهترین مواردی هستند که در زنجیره تأمین قابلیت پیشبینی و کاهش را دارند. یکی از بهترین روشهایی که میتواند به این امر کمک کند به اشتراکگذاری اطلاعات در بین اعضای زنجیره تأمین است. البته باید توجه کرد که یکی از مشکلات که باعث اختلال در پیشبینیها میشود وجود تصمیمگیرندگان مختلف است. چون هریک از این افراد و شرکتها با توجه به شرایط خود تصمیمگیری میکنند و دیگر اعضای زنجیره را مورد توجه قرار نمیدهند. بهاینخاطر، هماهنگی بین اعضای مختلف زنجیره تأمین یکی از مهمترین وظایف مدیریت زنجیره تأمین است.
۴) بازاریابی و بازسازی کانالها، تفکر بنیادی ساختار زنجیره تأمین است. موجودیها بعد کمی روابط در زنجیره تأمین هستند، در حالی که این حوزه مدیریت روابط، مذاکرات و حتی ابعاد قانونی را هم پوشش میدهد. موضوعی که اهمیت بیشتری دارد نقش مدیریت کانالها و ساختار زنجیره تأمین در روشنشدن نقش اثر شلاقی است، که در مقدمه هم اشاره شد.
تقویت تغییرپذیری تقاضا از سطوح پایین زنجیره به سمت سطوح بالای زنجیره را اثر شلاقی مینامند. بسیاری از محققان به این موضوع اشاره کردهاند که وجود انبارهای مرکزی به این علت است که کارخانه در مقابل تغییرات تقاضا مصون بماند. موجودی این انبارها میتواند باعث انعطافپذیری بیشتر در مقابل تقاضای متغییر شود.
از میان مواردی که منجر به ایجاد اثر شلاقی میشود میتوان به پیشبینی تقاضا (پیشبینی تقاضا باید با توجه به تقاضای مشتری نهایی صورت گیرد)، سفارش عمده (شرکتها برای کاهش هزینههای سفارشدهی، سعی میکنند به صورت عمده سفارش دهند)، نوسانات قیمت( تغییر در قیمت کالاها و تغییر در الگوی تقاضای مشتریان)، زمان تأخیر(زمان بین رسیدن سفارش به کارخانه و تهیه و عرضه سفارش) و ... اشاره کرد.
بعضی از نوآوریها مانند اینترنت، تبادل الکترونیکی دادهها و... میتوانند منجر به کاهش اثر شلاقی شوند. اطلاعات موجود و در دسترس اعضای زنجیره تأمین و سرعت دسترسی به این اطلاعات میتواند پتانسیل خوبی برای کاهش موجودیها و افزایش خدمات به مصرفکنندهها را ایجاد کند.
مورد موثر دیگر در کاهش اثر شلاقی، مدیریت موجودیها به وسیله فروشندهها (VMI) است. در این روش که به وسیله فروشگاههای زنجیرهای وال مارت مشهور شد، عرضهکنندهها تصمیمات مربوط به موجودی را برای سازمان تولیدکننده میگیرند. بهطور مثال تولیدکنندههای مواد شوینده، موجودی کالای خود را در فروشگاههای عرضهکننده کنترل کرده و با توجه به مقادیر موجود، تصمیماتی برای جایگزینی، ارسال یا سفارش موجودی میگیرند.
۵) مدیریت عرضهکنندهها و منابع، این حوزه به سطوح بالای زنجیره تأمین توجه میکند. مواردی مانند تصمیمگیریهای تولید یا خرید، منبعیابی جهانی و... در این حوزه قرار دارند. این حوزه، موقعیت عرضهکنندههای شرکت را مورد توجه قرار میدهد. همچنین مدیریت روابط با تأمین کنندهها هم در این مقوله قرار میگیرد. بسیاری از شرکتها ترجیح میدهند با بررسی منابع و عرضهکنندگان بسیار، انتخابهای بهتری در مورد عرضهکنندههای خود داشته باشند. در مقابل شرکتهایی هم وجود دارند که ترجیح میدهند با عرضهکنندههای کمتر ولی با کیفیت کار کنند.
۶) محیطهای واسط الکترونیکی و اطلاعات، به کاربرد دیرین فناوری اطلاعات در کاهش موجودی اشاره دارد. این حوزه به کاربرد تجارت الکترونیک هم مربوط است. تجارت الکترونیک باعث پیدایش علاقمندیهای زیادی به بحثهایی مانند کانالهای خردهفروشی مشهوری نظیرAMAZON.COM یا ابتکاراتی نظیر B۲B شدهاست. به هر حال، تجارت الکترونیک باعث تغییرات بنیادین در مفروضات و ابزار تجارت شدهاست.
در شکل ۲، محصولات از ابتدا تفکیک نشده و بهراحتی برای بازارهای محلی در صورت عدم موفقیت در بازارهای دیگر مشتریپسندسازی میشوند.
۸) پشتیبانی و خدمات بعد از فروش، از موارد مهمی است که اغلب در شرکتها نادیده گرفته میشود، در صورتی که یکی از اصلیترین نقاطی است که شرکت با استفاده از آن میتواند به موقعیت و اعتبار خود در بازار اضافه کند. ارائه خدمات خوب بعداز فروش باعث وفاداری مشتری و رضایت او از خدمات و کالای شرکت خواهد شد و به افزایش فروش و در نهایت سود، منجر خواهد شد.
۹) لجستیک معکوس و بحثهای محیطزیست، در اثر فشارهای وارده از طرف مشتریان و قوانین به یکی از موضوعات مهم مدیریت زنجیره تأمین تبدیل شدهاست. لجستیک معکوس را فرایند حرکت و انتقال کالاها و تولیداتی میدانند که در زنجیره تأمین قابل برگشت هستند. یکی از مباحث لجستیک معکوس بازیافت مواد است که در افزایش ارزش اقتصادی و کاهش ضایعات نقش دارد. شکل ۳، نشان میدهد که محصولاتی که در لجستیک معکوس باز میگردند تحت چه عنوانی میتوانند به زنجیره بازگردند یا بهطور کلی حذف شوند.
۱۰) منبعیابی خارجی و پیمانهای استراتژیک با رشد سریع تعداد عرضهکنندهها و تأمینکنندهها بررسی روابط با آنها اهمیت پیدا کردهاست. البته در مورد شکست چنین پیمانهایی باید به این نکته اشاره کرد که در بستن آنها باید نهایت دقت را به خرج داد که ناکامی در آنها موجب خسارت غیرقابل جبرانی به شرکت میشود.
۱۱) مشوقها و سنجهها، سنجشها و دیگر مباحث اقتصادی و سازمانی را در بر میگیرد. همچنین موضوعاتی مانند الگوبرداری صنعتی و سنجش در زنجیره تأمین را نیز در بر میگیرد. در الگوبرداری میتوان از پیشرفت شرکتهای دیگر به عنوان الگو استفاده کرده و تلاش کرد که به آن سطح از عملکرد ارتقا یافت.
این موضوعات میتوانند موجب حرکت و پیشرفت شرکت شوند. همچنین موضوعات بسیاری در مورد سنجش عملکرد و بهبود زنجیره تأمین وجود دارند که باید به آنها پرداخته شود.
۱۲) موضوعات جهانی، در آخر باید به این حوزه هم اشاره کرد که تمام موارد و نواحی ذکر شده در مقیاس جهانی را در بر میگیرد. برای مثال، میتوان به دسترسی به فناوریهای نوین، استراتژیهای فروش جهانی شرکتها، کیفیت بالای محصولات در بازارهای جهانی، قیمت پایین مواد، نیاز به حضور در بازارهای بینالمللی و ... اشاره کرد. جهانیسازی و سازمانهای بینالمللی تجاری در سطح جهان باعث شدهاند که این حوزه در چند سال اخیر موردتوجه قرار گیرد.
● نتیجهگیری
مدیریت زنجیره تأمین(SCM)، موضوعی است که در عرصه عمل و تحقیقات، در حال گسترش است. در این مقاله، سعی کردیم ۱۲ حوزهای که در مطالعات و تحقیقات در مورد مدیریت زنجیره تأمین وجود دارند را بررسی کنیم. با وجود این که بهنظر میرسد این ۱۲ حوزه متفاوت باشند، همگی به ماهیت یکپارچه مسئله مربوط میشوند. بنابراین باید تمامی موارد را در زنجیره تأمین با دیدی یکپارچه نگریست و به آن توجه کرد.
شرکتهایی که در محیط جهانی، فعالیت میکنند با مشتریان و عرضهکنندگان متفاوتی سروکار دارند که نیاز است موجودیهای خود را با روشهای جدید مدیریت کرده و کانالهای خود را تا حد امکان، بازسازی کنند.
در پایان باید توجه داشت که اینترنت، پایهها و مفاهیم را در سطح تجارت به صورت بنیادی، تغییر دادهاست. بنابراین لازم است شرکتها، این پدیده جدید را بشناسند و عکسالعمل مناسب را در قبال آن بروز دهند و از آن به عنوان ابزاری برای مبادله سریع اطلاعات در زنجیره تأمین و تسریع این زنجیره بهرهمند شوند.
نویسنده : میرسجاد مسجد موسوی - محمد جلیلزاده
منابع:
۱. M . Eric Janson & David F.pyke . (۱۹۹۹). Supply chain management . The School of Business . hanover .
۲. Joerg Nienhaus, Arne Ziegenbein & other . How human behaviour amplifies the bullwhip effect – a study based on the beer distribution game online . Centre for Enterprise Sciences (BWI), Swiss Federal Institute of Technology (ETH) Zurich, Zuerichbergstrasse ۱۸, ۸۰۲۸ Zurich, Switzerland .
۳. Rebecca A. Morgan . (۲۰۰۵) . Inventory: Friend or Foe? . Fulcrum ConsultingWorks, Inc.
۴. Jeffrey Jackson . Effectively Implementing Vendor Managed Inventory . North American Supply Chain ManagerPioneer Standard Electronics, Incorporated .
۵. Dragana Makaji?-Nikoli?, Biljana Pani?, Mirko Vujo?evi? . BULLWHIP EFFECT AND SUPPLY CHAIN MODELLING AND ANALYSIS USING CPN TOOLS . Operations Research Laboratory Jovan Petric, Faculty of Organizational Sciences, University of Belgrade .
۶. Matt Waller . M. Eric Johnson & … . VENDOR-MANAGED INVENTORY IN THE RETAIL SUPPLY CHAIN . www.datalliance.net
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست