یکشنبه, ۱۰ تیر, ۱۴۰۳ / 30 June, 2024
خلاقیت در شعر مولا نا نادره محمدی کوچه باغ
![خلاقیت در شعر مولا نا نادره محمدی کوچه باغ](/web/imgs/16/96/yxqdf1.jpeg)
مولا نا عارفی بزرگ است و با توجه به قوه تخیل فوق العاده خود چارچوب نظام فکری عرفانی خود را در قالب های شعری مثنوی و غزل و به صورت داستان و حکایت ... تشریح کرده است. در باب خلا قیت هایی که در آثار او دیده می شود شاید بتوان گفت کمتر شاعری است که به اندازه مولا نا توانسته باشد این همه خلا قیت و نوآوری در آثار خود داشته باشد.
۱) از ویژگی های مهم واساسی اشعار او نگاه کلی گرائی اوست و توصیه می نماید که از جزیی نگری پرهیز کنیم:
عقل جزئی را وزیر خود مگیر
عقل خود را ساز ای سلطان وزیر
با دو عقل از بس بلا ها وارهی
پای خود بر اوج گردون ها نهی
جزئی از کل قطع شد بیکار شد
عضو از تن قطع شد مردار شد
۲) برداشت های مولا نا در حوزه شریعت که بیشتر متاثر از عطار و به ویژه سنایی است در نوع خود بی نظیر است مولا نا در هر یک از حوزه های عملی مرتبط با این نظر بدیع ارائه کرده است:
این دهان بستی دهانی باز شد
کوخورنده لقمه های راز شد
حج زیارت کردن خانه بود
حج رب البیت مردانه بود
۳) در اشعار این شاعر بزرگ توجه به باطن و معنی را در مقابل ظاهر و صورت مورد تاکید می بینیم:
حرف قرآن بدان که ظاهری است
زیر ظاهر باطنی بس قاهری است
عقل عقلت مغز و عقل توست پوست
معده حیوان همیشه پوست جوست
۴) اهل تحقیق بوده است و هر حرفی را که گفته است به آن رسیده است:
پیش چشمت داشتی شیشه کبود
زان سبب دنیا کبودت می نمود
ره نداند نه کثیر و نه قلیل
ننگ اش آید آمدن خلف دلیل
۵) به طبیعت با نگاهی نو نگریسته است:
این جهان کوهست و فعل ماندا
سوی ما آید نداها را صدا
این درختانند همچون خاکیان
دستها برکرده اند از خاکدان
صبح حشر کوچک است ای مستجیر
حشر اکبر را قیاس از وی بگیر
۶) نوگرا است و تمایل دارد سخن تازه و مطلب تازه بشنود و بگوید:
همین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود
وار هداز هر دو جهان بی حد و اندازه شود
هر نفس نو می شود دنیا و ما
بی خبر از نوشدن اندر بقا
۷) در ارایه براهین عرفانی در اثبات جهان پس از مرگ از مثالهای مختلف بهره جسته است:
گر جنین را کس بگفتی در رحم
هست بیرون عالمی بس منتظم
کاین محال است و چیز نیست و غرور
زان که تصویری ندارد وهم کور
کاین جهان چاهیست بس تاریک و تنگ
هست بیرون عالمی بی بو و رنگ
۸) در واقع قصه پردازی و تمثیل پایه اساسی اشعار عرفانی مولا نا را تشکیل می دهد:
کارمردان را قیاس از خود مگیر
گرچه ماند در نبشتن شیر و شیر
۹) به کار گرفتن موسیقی سماع; که مولا نا اعتقاد دارد سماع بدون خدا معنا ندارد.
۱۰) آشنایی قوی مولا نا با عروض شعر و توانمندی او در استفاده از این اوزان.
۱۱) مولا نا در تمام اشعار خود سعی دارد از تمام پدیده های طبیعی، اجتماعی و معنوی برای هدف والا ی خود استفاده کند و نکات مورد نظر خود را بیان نماید.
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات سعید جلیلی مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم پزشکیان ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ستاد انتخابات کشور
قتل تهران هواشناسی آموزش و پرورش شهرداری تهران سازمان هواشناسی پلیس محیط زیست طلاق سیل بارش باران ازدواج
قیمت دلار دولت سیزدهم قیمت خودرو قیمت طلا خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازار خودرو بورس قیمت سکه بانک مرکزی بازار سرمایه
تلویزیون سینما سینمای ایران بازیگر علیرضا قربانی دفاع مقدس رسانه ملی کتاب موسیقی شهید سریال رامبد جوان
هوش مصنوعی وزیر علوم ماهواره الکترونیک باتری
رژیم صهیونیستی جو بایدن اسرائیل غزه آمریکا فلسطین روسیه دونالد ترامپ جنگ غزه ترکیه لبنان ترامپ
پرسپولیس استقلال فوتبال یورو 2024 لیگ برتر باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند بازی باشگاه استقلال آلمان نقل و انتقالات سپاهان
الکامپ نمایشگاه الکامپ ربات موبایل سرعت اینترنت اینترنت فناوری وزیر ارتباطات عیسی زارع پور فیبر نوری اپل
ورزش گردش خون سرطان سکته مغزی فشار خون قند خون گرمازدگی