دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
بازگشت «گاو»ِ آراسته

سینمای ایران گرچه تا دهه سی و چهل خورشیدی جرقههایی از فضایی متفاوت و اندیشمندانه را نشان داد و کارگردانانی چون ابراهیم گلستان با «خشت و آینه»، فرخ غفاری با «شب قوزی» و فریدون رهنما با «سیاوش در تختجمشید» گامهایی جدی در این زمینه برداشتند، اما کلیت سینما هنوز دراختیار فیلمفارسی و آثاری بود کـه با تکیه بر مولفههایی تجاری، سهل پسند و حتی سخیف ساخته و روانه سینماها میشد.
تعداد فیلم های تامل برانگیز هم به اندازه ای نبود که این جرقه ها به موجی پیوسته تبدیل شود و سینمای خاص و هنری ایران راه خود را در میان انبوه آثار صرفا سرگرم کننده و مبتذل پیدا کند، اما از اواخر دهه چهل ورق برگشت و ظهور چند فیلمساز جوان مسیر سینمای روشنفکرانه و متفاوت را عوض کرد.
سال ۴۸ نقطه عطفی در سینمای ایران بود و داریوش مهرجویی با «گاو»، مسعود کیمیایی با «قیصر» و ناصر تقوایی با «آرامش در حضور دیگران» هرکدام جریان مهمی را پایه گذاری کردند و باعث شدند سینمای دگراندیش و نوین نیز مجالی برای ظهور، نفس کشیدن و مهم تر از آن ادامه حیات بیابد. راهی که توسط همین فیلمسازان و چهره های دیگری چون سهراب شهید ثالث، علی حاتمی، کامران شیردل، فریدون گله، جلال مقدم، بهمن فرمان آرا و دیگران دنبال شد و حتی زمینه را برای فیلمسازان تجربه گرایی چون عباس کیارستمی نیز فراهم کرد.
نمایش نسخه دیجیتالی و بازسازی شده فیلم «گاو» پس از ۴۵ سال که شامگاه جمعه و با حضور چهره هایی چون داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و لیلا حاتمی طی مراسمی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، ضمن تجدید خاطرات خوش گذشته سینمای ایران، امید بازسازی و تصحیح فنی سایر فیلم های قدیمی و ارزشمند را زنده کرد.
مهرجویی در این مراسم ضمن ابراز امیدواری برای ادامه چنین حرکتی گفت: سینما از نظر فنی مدیومی است که آثار آن در حال اضمحلال هستند. روزگاری نگاتیوهای فیلم های صامت آتش می گرفتند، ولی امروز دنیا به سمت فناوری دیجیتال می رود. در همه کشورهای دنیا یکی از کارهای مهم فیلمخانه ها نگهداری از فیلم های ۳۵ میلی متری است که هنوز دیجیتال نشده اند.
ناصر تقوایی هم به تاثیرگذاری فیلم «گاو» در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: امیدوارم همان طوری که جریان سینمای نوین با فیلم مهرجویی شروع شد، جریان دیجیتال کردن فیلم های قدیمی نیز با این فیلم شروع شده باشد.
نمایش فیلم «گاو» و همنشینی دو بزرگ سینمای ایران، مهرجویی و تقوایی گرچه شیرین است و مایه شادمانی، اما شادمان تر می شویم اگر مهرجویی (و کیمیایی، سازنده قیصر) همچون گذشته ها دوباره آثاری باکیفیت و ماندگار بسازند و تقوایی نیز به این غیبت طولانی خود خواسته پایان دهد و در آن «کاغذ بی خط» طرحی نو دراندازد.
علی رستگار
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست