سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
بازگشت «گاو»ِ آراسته
![بازگشت «گاو»ِ آراسته](/web/imgs/16/96/pbi0q1.jpeg)
سینمای ایران گرچه تا دهه سی و چهل خورشیدی جرقههایی از فضایی متفاوت و اندیشمندانه را نشان داد و کارگردانانی چون ابراهیم گلستان با «خشت و آینه»، فرخ غفاری با «شب قوزی» و فریدون رهنما با «سیاوش در تختجمشید» گامهایی جدی در این زمینه برداشتند، اما کلیت سینما هنوز دراختیار فیلمفارسی و آثاری بود کـه با تکیه بر مولفههایی تجاری، سهل پسند و حتی سخیف ساخته و روانه سینماها میشد.
تعداد فیلم های تامل برانگیز هم به اندازه ای نبود که این جرقه ها به موجی پیوسته تبدیل شود و سینمای خاص و هنری ایران راه خود را در میان انبوه آثار صرفا سرگرم کننده و مبتذل پیدا کند، اما از اواخر دهه چهل ورق برگشت و ظهور چند فیلمساز جوان مسیر سینمای روشنفکرانه و متفاوت را عوض کرد.
سال ۴۸ نقطه عطفی در سینمای ایران بود و داریوش مهرجویی با «گاو»، مسعود کیمیایی با «قیصر» و ناصر تقوایی با «آرامش در حضور دیگران» هرکدام جریان مهمی را پایه گذاری کردند و باعث شدند سینمای دگراندیش و نوین نیز مجالی برای ظهور، نفس کشیدن و مهم تر از آن ادامه حیات بیابد. راهی که توسط همین فیلمسازان و چهره های دیگری چون سهراب شهید ثالث، علی حاتمی، کامران شیردل، فریدون گله، جلال مقدم، بهمن فرمان آرا و دیگران دنبال شد و حتی زمینه را برای فیلمسازان تجربه گرایی چون عباس کیارستمی نیز فراهم کرد.
نمایش نسخه دیجیتالی و بازسازی شده فیلم «گاو» پس از ۴۵ سال که شامگاه جمعه و با حضور چهره هایی چون داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و لیلا حاتمی طی مراسمی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، ضمن تجدید خاطرات خوش گذشته سینمای ایران، امید بازسازی و تصحیح فنی سایر فیلم های قدیمی و ارزشمند را زنده کرد.
مهرجویی در این مراسم ضمن ابراز امیدواری برای ادامه چنین حرکتی گفت: سینما از نظر فنی مدیومی است که آثار آن در حال اضمحلال هستند. روزگاری نگاتیوهای فیلم های صامت آتش می گرفتند، ولی امروز دنیا به سمت فناوری دیجیتال می رود. در همه کشورهای دنیا یکی از کارهای مهم فیلمخانه ها نگهداری از فیلم های ۳۵ میلی متری است که هنوز دیجیتال نشده اند.
ناصر تقوایی هم به تاثیرگذاری فیلم «گاو» در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: امیدوارم همان طوری که جریان سینمای نوین با فیلم مهرجویی شروع شد، جریان دیجیتال کردن فیلم های قدیمی نیز با این فیلم شروع شده باشد.
نمایش فیلم «گاو» و همنشینی دو بزرگ سینمای ایران، مهرجویی و تقوایی گرچه شیرین است و مایه شادمانی، اما شادمان تر می شویم اگر مهرجویی (و کیمیایی، سازنده قیصر) همچون گذشته ها دوباره آثاری باکیفیت و ماندگار بسازند و تقوایی نیز به این غیبت طولانی خود خواسته پایان دهد و در آن «کاغذ بی خط» طرحی نو دراندازد.
علی رستگار
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
ایران مسعود پزشکیان چین دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم دولت رهبر انقلاب محمدجواد ظریف مجلس انتخابات
تهران هواشناسی آتش سوزی قتل قوه قضاییه شهرداری تهران سیاست اربعین سازمان هواشناسی پلیس پشه آئدس وزارت بهداشت
واردات خودرو خودرو حقوق بازنشستگان قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو سایپا قیمت طلا برق مالیات بازنشستگان
سعید راد سینما بازیگر سینمای ایران فضای مجازی دفاع مقدس تلویزیون عاشورا مهاجرت کربلا محرم تئاتر
دانشگاه فناوری شرکت دانش بنیان حوزه علمیه دانشگاه تهران سازمان امور دانشجویان
رژیم صهیونیستی جو بایدن کامالا هریس دونالد ترامپ غزه اسرائیل یمن آمریکا فلسطین روسیه ترامپ جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر المپیک 2024 پاریس سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه استقلال المپیک
همستر کامبت سامسونگ بیماری گوگل فیلترینگ ایلان ماسک سرعت اینترنت مایکروسافت تلفن همراه تلگرام
رژیم غذایی فشار خون دیابت سرطان ویتامین بارداری افسردگی استرس سازمان نظام پزشکی