یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا

آموزش مسوولیت‌پذیری و نقش قصه و بازی کردن


ایسنا: یک روانشناس در خراسان شمالی گفت: مسوولیت‌پذیری را می‌توان از طریق بازی و قصه به کودک یاد داد.

نورگلدی یزدانی بیان کرد: کودکان از سنین دو سالگی مفهوم مالکیت را درک می‌کنند و شاکله شخصیت انسانها در پنج سال اول زندگی است.

وی تصریح کرد: برای اینکه کودک مفهوم مسوولیت‌پذیری را درک کند، باید از همان سالهای اول زندگی از طریق واگذاری برخی کارها به او این امر را آموزش داد، به عنوان مثال کودک مسوولیت جمع کردن وسایل بازیش را آموزش داد.

یزدانی ادامه داد: مادرانی که مادام کودکانشان را مورد توجه قرار می‌دهند و نیازهای آنان را با ثبات و قابل پیش‌بینی دنبال می‌کنند، بر تربیت هیجانی و شناختی کودک بسیار کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از طریق بازی و قصه‌گویی برای کودک می‌توان مسوولیت‌پذیری را به او یاد داد، افزود: والدین باید برای آموزش مسائل تربیتی به کودک رفتار عملی خود را نیز مدنظر داشته باشند.

یزدانی بیان کرد: اگر والدین می‌خواهند حس مسوولیت‌پذیری را در کودکان خود تقویت کنند، باید کودکان را با عواقب رفتارشان مواجه کنند.

وی توضیح داد: چون کودکان در سنین کم تفکر انتزاعی ندارند و به راحتی مسائل را درک نمی‌کنند، برای فهماندن رفتار اشتباه آنان باید از روش ملموس و عینی استفاده شود.

یزدانی گفت: والدینی که در تربیت فرزندان خود از سبک استبدادی استفاده می‌کنند و مدام زور می‌گویند از نتیجه تربیت صحیح کودک بی‌بهره می‌شوند.

وی با اشاره به سبک تربیت اقتدارگرایانه اظهار کرد: کسانی که در تربیت فرزندان خود از این روش استفاده كرده و در واگذاری مسوولیت حدود آن را مشخص می‌کنند، برداشت درستی از این روش بدست می‌آورند./س