دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی
سنت و زندگانی دو بانوی بزرگ(س) الگوی زن مسلمان است.
با شناخت این سنت و زندگانی میتوان ابعاد مطلوب «زن الگو» را شناخت.
● زن الگو و بُعد «فکری - شناختی» رشدانسانی او
▪ صورت مسأله
میدانیم که؛ پیشتر چند نکته زیر گذشت که هر یک مجال دیگری برای تفصیل میطلبد:
▪ قابلیت دانستن، یکی از سه ساحت روح و یکی از ابعاد وجودی انسان است. آدمی میتواند بداند و بشناسد و این ویژگی، قابلیتی در اصل وجود اوست.
▪ تربیت «فکری و معرفتی» نخستین وجهه از وجوه تربیت انسانی است. تربیت «روحی» و تربیت «رفتاری» دو بعد اصلی دیگر تربیت وجودی آدمی میباشد. از این رو، رشد بینش و شعور و ادراک و شناختها و آگاهیها یکی از سه بعد رشد و سیر و سلوک انسانی است. رشد شخصیت انسان و تربیت وجودی او - بدین قرار نیز زن - در گرو رشد فکری و شناختها و بینشها و شعور اوست.
▪ بینشها و شعورها و شناختهای آدمی اصل پایه شخصیت اوست و «بُعد معرفتی» اولین بعد شخصیتی «زن الگو» است.
▪ سنت و زندگانی دو بانوی بزرگ(س) الگوی زن مسلمان است. با شناخت این سنت و زندگانی میتوان ابعاد مطلوب «زن الگو» را شناخت.
میخواهیم که؛
خواسته ما آن است که معلوم کنیم:
▪ «بعد معرفتیِ» تربیت و رشد انسانی، و وجهه «شناختیِ» انسانِ الگو و زن الگو کدام است؟
▪ چگونه میتوان از نحوه و مضمون اندیشهها و بینشها و شناختهای دو بانوی بزرگ(س) و آموزههای معرفتی آنان، الگوی معرفتی زن مسلمان
رشد بینش و شعور و ادراک و شناختها و آگاهیها یکی از سه بعد رشد و سیر و سلوک انسانی است.
و بُعدِ شناختی «زن الگو» را استنباط کرد و به دست داد؟
▪ انسان امروز و زن امروز چگونه میتواند آن نحوه دید و بینش و آن نوع گرایشهای شناختی و شعوریِ آموخته از دو بانوی بزرگ(س) را در خود جاری کند و آنگونه ببیند که آن دو آموزگار میآموزند و آنگونه خدا را، انسان را، هستی را، زندگی را، جامعه را و تاریخ را بشناسد و تفسیر کند که آن دو آموزگار تفسیر میکنند؟
▪ چگونه میتوان سنت و زندگانی دو بانوی بزرگ(س) را برای این نسل در قالب یک الگو و مدل حیات و زندگی ترسیم کرد، بگونهای که نسل امروز با فاطمه زهرا(س) ببیند و با این بینش زندگی کند؟
وضعیت امروز ما
جامعه ما و نسل ما در رویکرد به دین، با چند دغدغه اصلی روبهرو است:
- یکی پرسش از حقیقت دین، و اینکه نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی امروز بشر چیست و از آن، در عرصههای گوناگون حیات فردی و اجتماعی خویش چه انتظاری میتوان برد؟
- دیگری پرسش از منطق، روش و کیفیت فهم دین، و اینکه نقش اندیشهها و دستاوردهای بیرون دینی بشر - مانند علوم و معارف تجربی، اندیشههای امروزین و تکنولوژی موجود - در فهم دین چیست؟ و نیز پرسش از شیوه و الگوی جاریسازی آموزههای دین، در متن واقعیتهای روزآمد فردی و اجتماعیِ زندگی تازه و متحوّل بشری.
انتظار جامعه امروز این است که زبان فکری و روحی و اجتماعی او دانسته شود تا ارتباط و مفاهمه میان دینشناسان و مفسرّانِ آموزههای دین، با جامعه و مردم خویش و با نسل امروز برقرار شود تا از مجرای آن بتوان با او از دیانت و آدمّیت سخن گفت و او را با خدا و رسول(ص) و اولیاء معصومین(ع) همراه کرد.
آنچه باید کرد این است که؛
۱) کوشش برای شناخت مکتب «دین» و تعلیمات نظری و عملی آن در همه شؤون بشری، شناختی تازه و پیراسته و آزمونی از «دین»، یعنی همان مکتب توحید و عدل، زهد و جهاد، نهجالبلاغه و عاشورا، عدالت و مسؤولیت، بیداری و فضیلت و ...، با تأکید بر پیوندهای درونی و برونیِ هماهنگ و نیرومندی که میان اجزاء و بخشهای گوناگون آموزشهای اسلامی
وجود دارد.
۲) دریافت حقایق «شناختی» و «عملی» و مسایل حرکت و تحول واقعیتهای انسانی - اجتماعی، و توجه همه ذهنیتها به نمونههای انسانی برتر و به زندگی انسانی و عدالتخواهانه اولیاء(س).
۳) عرضه داشتِ میراث عظیم «شناختی» و «پرورشی» اسلام در چارچوبه یک دستگاه (سیستم) منسجم و یک جهانبینی و ایدئولوژی جامع، و نشاندهی پیوستگی انداموار تمامیت آموزههای دین و یک پیکرگی این تعالیم.
۴) ترسیم انگارهها و الگوهای کاربردی حیات دینی در عرصههای گوناگون فردی و اجتماعی براساس آن تصویر سیستماتیک از تعالیم دین.
۵) تجسّم بخشیدن و نشاندادن آن حقایق و دریافتها و ترسیمها و عرضهداشتها در وجود انسان مؤمن صالح و جامعه شکلگرفته بر پایه دیانت و سعادت و قسط.(۱)
در برابر «زن امروز»، تمامی این «باید»ها بعینه درمیانند.
● طرح پیشنهادی
دو بانوی بزرگ(س) با آموزههای وحی و آموزههای پدر و مادر، یک جریان عظیم فکری را در خود طی سپردهاند تا رسوخ یک علم جازم و یک بینش و شناخت ژرف و فراگیر، بینش و شناختی مطابق با فطرت و واقع که شعاع تأثیر و انطباع آن در جان آدمی با هیچ ذهنیت و هیچ محفوظات و اصطلاحاتی قابل مقایسه نیست.
مجموعه این بینشها و برداشتها و دیدگاهها و شناختها، عناصر هماهنگ و منظم و نظامواره (سیستماتیک) یک منظر و بینش و تفکرند که در یک «نظام و سیستم فکریِ» معینی جای گرفته و مجموعه یکپارچهای را شکل دادهاند، و هر بخش آن به بخش دیگر پیوستگی نیرومندی دارد. آموزههای
انتظار جامعه امروز این است که زبان فکری و روحی و اجتماعی او دانسته شود تا ارتباط و مفاهمه میان دینشناسان و مفسرّانِ آموزههای دین، با جامعه و مردم خویش و با نسل امروز برقرار شود.
شناختی صدیقه طاهره(س) برخاسته از این نظام و دستگاه فکری منسجم است. مجموعه این تعالیم منعکسکننده یک نظام فکری - عملیِ برآمده از متن اسلام است که شامل پاسخ به بسیاری از مسایل زندگی متحول انسانی، در راستای یک حاکمیت صالح و سالم و انسانی میباشد.
آنچه پیرامون آموزههای «شناختی و معرفتی» بانوی بزرگ(س)گفته آمد درباره تعالیم «اخلاقی»، «رفتاری» و «اجتماعی» او نیز جاری است و در مورد زینب کبری(س) نیز همینگونه است. یعنی آموزههای اخلاقی، رفتاری و اجتماعی این اولیاء همانند آموزههای شناختی آنان - در پیوستگی انداموار و نظامواره (سیستماتیک) با یکدیگر - نشانگر یک «سیستم اخلاقی»، «سیستم رفتاری» و «سیستم اجتماعیِ» منسجم میباشند.
به این قرار، از زن مسلمان پذیرفته نیست که برای مثال، صرفا سخت در بند ویژگیها و اوصاف عبادی حضرت صدیقه(س) باشد بیآنکه به مسایل و امور مسلمانان توجهی درخور - آنگونه که بانوی بزرگ داشته است - داشته باشد، و بیآنکه چونان او، برای احیای میراث عظیم رسول خدا(ص) و استقرار حاکمیت صالح و برای عدالت و حق و فضیلت در هنگامههای دشوار سیاسی و در قضایا و مسایل اجتماعی به چارهجویی بپردازد و میدانداری کند. از زن مسلمان پذیرفته نیست که یا به برخی ویژگیهای فردی بانو تکیه کند و یا در نقطه مقابل، آنچنان دغدغهدار حضور اجتماعی خویش باشد که از عناصر و اوصاف ارجمند انسانی و روحی و فکری و اخلاقی و رفتاری شایسته حضرت(س) غفلت ورزد.
نگاهی و اشارهای به کاربرد «روش شناخت سیستمی»، در شناخت تعالیم دین
تحقیق در تعالیم دین، نیازمند سه دسته «اصول راهنمای پژوهش» است:
۱) اصول راهنمای شکلدهی به صورتها و ساختهای صوری شناختها، که به مدد منطق صوری و یا پرداختهای تازهتر آن - مانند منطق جدید یا منطق ریاضی - به دست میآید.
۲) اصولِ منطق استنباط یا اصول راهنمای استنباط تعالیم دین از متن
کتاب و سنت معصومین(ع) که همان «علم اصول» رایج در حوزههای علمی میباشد که منطق عام همه حوزههای معرفتی درون دینی اعم از کلام و فقه و تفسیر میباشد.
از زن مسلمان پذیرفته نیست که برای مثال، صرفا سخت در بند ویژگیها و اوصاف عبادی حضرت صدیقه(س) باشد بیآنکه به مسایل و امور مسلمانان توجهی درخور - آنگونه که بانوی بزرگ داشته است - داشته باشد.
۳) اصول راهنمای منطق محتوای تحقیق یا به تعبیری شیوههای کاربردی تحقیق، چه شیوهها و اصول راهنمای عمومی مانند «روش شناخت سیستمی» یا اصول و شیوههای خاص مانند روش تحقیق در علم کلام، علم فقه، علم تفسیر و ...
«روش شناخت سیستمی» دارای سه جنبه مفهومی اصلی میباشد(۲):
- یکی توجه و شناخت هدف و مقصد مجموعههای «فکری» یا «عینی» مورد بررسی.
- دیگری توجه به محتوا و عناصر و عوامل پیوسته و انداموار درونی مجموعه و پدیده مورد بررسی.
- و سوم شناخت جریان یا خط و ربط کلی حاکم بر مجموعه. به عبارت دیگر، شناختِ «نظام مجموعه».
«روش شناخت سیستمی» در حوزه پژوهشهای دینی بر پایه این نگرش به کار بسته میشود که مجموعه تعالیم دین - مانند تعالیم صدیقه طاهره(س) - شکل گرفته از اجزاء آموزشی مرتبط با یکدیگر است. این اجزاء دارای سیستمی در میان خویش میباشند که از یک نظام و کلیّت برخوردار است. بنابراین علاوه بر شناخت اجزاء، باید درباره کلیّت و خصایص کلّی آنها و روابط درونی آنها نیز به عنوان یک سیستم به مطالعه و بحث پرداخت.
«روش شناخت سیستمی» بر دو پایه زیر استوار است:
الف) بینش و دیدگاهی مجموعهنگرانه
ب) نظریه و الگویی برای ساختمان سیستم
«الگوسازی» یا «مدل سازی» مضمون اصلی جاری در «روش شناخت سیستمی» است. واژه «مدل» یا «الگو» به هر نوع ارائه یک سیستم اطلاق میشود. از میان این الگوها و مدلها، الگوهای «شناختی» و «هنجاری» بیشترین کاربرد را در تحقیق از تعالیم دین دارند که در جای خویش توضیح داده خواهند شد.
سازمان تحقیق در فصل دوم
مباحث فصل دوم در دو فراز اصلی خواهد آمد:
- فراز اول؛ محورهای شناختی - اندیشهها و شناختها - در نگاه و تحلیل دو بانوی بزرگ.
- فراز دوم؛ نظام فکری قابل استنباط از تعالیم معرفتی دو بانوی بزرگ.
فراز اول؛ موضوعات شناختی در تعالیم
دو بانوی بزرگ
این فراز شامل دو بحث اصلی است؛
- یکی مروری بر موضوعات معرفتی در تعالیم دو بانوی بزرگ.
- دیگری برداشت تحلیلی از این تعالیم در موضوعات فهرست شده.
دیدگاه کلّی و فهرست موضوعات معرفتی در
تعالیم زن الگو
موضوعات اصلی شناختی در تعالیم صدیقه بتول(س) و زینب کبری(س) در یک نگاه کلّی به ترتیب زیر فهرست میشود؛
▪ بینشها و شناختها درباره خود، درباره انسان
شرط اول برای ساخت «خود» و تهذیب و تربیت آن، شناختن آن است. آدمی تا به نیازها، استعدادها، ابعاد و ارزشهای وجودی و خلقت خویش پی نبرد، و تا کرامتها و نقش و جایگاه و رسالت و مسؤولیت خود را و جریان عظیم رویش و رستگاری ممکن برای خویش را نشناسد و به «خودآگاهی» نرسد، برای تربیت و ساختن و فعلیت بخشیدن و رویش خویش تلاش نمیکند، و برای بهرهجستنِ بر صواب از آنها همتی به کار نمیبندد.
در شناخت و فهم «خود»، دو بانوی بزرگ برای ما آموزههای بلندی دارند، مانند؛
«شما بندگان خدا! نگهبانان حلال و حرام و حاملان دین و احکام، و امانتداران حق و رسانندگان آن به خلقید.»(۳)
▪ بینشها و شناختها درباره جهان (جهانشناسی)
برخی از تعالیم «زن الگو»، درباره شناخت جهان است. این آموزهها دربردارنده مباحثی مانند آفرینش جهان، پدیدههای عالم غیب مانند فرشتگان و شیطان و ... و سنتهای الهی در تدبیر عالم و آفرینش انسان و جهان و معاد و قیامت میباشد، مانند:
«همه چیز را از هیچ پدید آورد و بینمونهای انشاء کرد. نه به آفرینش آنها نیازی داشت و نه از آن خلقت سودی برداشت. جز آنکه
از زن مسلمان پذیرفته نیست که یا به برخی ویژگیهای
فردی بانو تکیه کند و یا در نقطه مقابل، آنچنان دغدغهدار حضور اجتماعی خویش باشد که از عناصر و اوصاف ارجمند انسانی و روحی و فکری و اخلاقی و رفتاری شایسته حضرت(س) غفلت ورزد.
▪ بینشها و شناختها درباره جامعه و تاریخ
خواست قدرتش را آشکار سازد و آفریدگان را بندهوار بنوازد و بانگ دعوتش را در جهان اندازد. پاداش را در گرو فرمانبرداری نهاد، و نافرمانان را به کیفر بیم داد تا بندگان را از عقوبت برهاند و به بهشت کشاند.»(۴)
▪ بینشها و شناختها درباره خداوند
معرفت به خداوند و شناخت پروردگار، محور شناختهای دینی و به بیان دیگر غایت معرفت دینی و بلندترین نقطه معرفت و کمال مطلوب هر معرفتی است. همه شناختها و دانشها و مجموع حرکتها و اغراض و انگیزههای معرفتی به این مقصد عالی و هدف متعالی، یعنی «شناخت و معرفت خداوند» باید منتهی گردد. این بالاترین شناخت و والاترین کمال اندیشه و وجود و اساس نیکبختی و مقصد خلقت و فلسفه وجودی همه کاینات و هستی است. بخشی از تعالیم دو بانوی بزرگ، درباره خداوند و توحید و صفات و کلیات افعال الهی است. بینش و تحلیل برهانی و روحانی از توحید، افعال الهی، سنتها و قانونمندیهای هستیشناختی، هدف آفرینش، رابطه خدا و انسان و ... مانند:
«ستایش خدایی را بر آنچه ارزانی داشت. سپاس او را بر اندیشه نیکو که در دل نگاشت. سپاس بر نعمتهای فراگیر که از چشمه لطفش جوشید و عطاهای فراوان بخشید، و نثار احساس که پیاپی پاشید. نعمتهایی که از شمار افزون است و پاداش آن از توان بیرون، و درک نهایتش نه در حدّ اندیشه ناموزون.»(۵)
▪ بینشها و شناختها درباره حجّت خدا
پیامبران(ع)، قرآن کریم و امامان معصوم(ع)، آموزگاران و راهنمایان بشر و نشانههای خداوند برای آدمیان تا اوج آدمیت و رستگاریاند و حجت خدا بر مردمانند.
دو آموزگار ما، دو بانوی بزرگ، در جریان عظیم فکری و شناختی خود، حجت خدا را به ما میآموزند. آموزههای آنان در این بخش درباره وحی، نبوت، بعثت انبیاء و پیامبر بزرگ(ص)، وصایت و ولایت، تاریخ انبیاء و پیامبر بزرگ(ص)، قرآن کریم، امامان معصوم(ع) و مسؤولیت و تکلیف بزرگ خلق در برابر آن نشانههای روشن خدا میباشد، مانند:
«گواهی میدهم که پدرم محمد، بنده و فرستاده اوست. پیش از آنکه او را بیافریند، برگزید و پیش از پیامبری تشریف انتخاب بخشید و به نامیش نامید که میسزید ... محمد(ص) را برانگیخت تا کار خود را به اتمام و آنچه را مقدّر ساخته به انجام رساند ... ما خاندان را در میان شما به خلافت گماشت و تأویل کتاب اللّه را برعهده ما گذاشت.(۶) وای بر آنان (مهاجر و انصار). چرا نگذاشتند حق در مرکز خود قرار یابد؟ و خلافت بر پایههای نبوت استوار مانَد؟ آنجا که فرود آمد نگاه جبرئیل امین است و برعهده علی که عالم به امور دنیا و دین است ... به خدا سوگند اگر پای درمیان مینهادند و علی را بر کاری که پیامبر برعهده او نهاد میگذاردند، آسان آسان ایشان را به راه راست میبرد و حق هر یک را بدو میسپرد.»(۷)
بخشی از تعالیم دو بانوی بزرگ، درباره خداوند و توحید و صفات و کلیات افعال الهی است. بینش و تحلیل برهانی و روحانی از توحید، افعال الهی، سنتها و قانونمندیهای هستیشناختی، هدف آفرینش، رابطه خدا و انسان.
▪ بینشها و شناختها درباره جامعه و تاریخ
بینش و شناخت نسبت به جامعه و تاریخ و انواع مقولههای درونی آن (دیدگاه توصیفی از وضعیت موجود جامعه و نیز دیدگاه ارزشی و هنجاری درباره وضعیت آرمانی جامعه) از بخشهای شناختی اصلی تعالیم دو بانوی بزرگ است. شناختهای یاد شده، اندیشه اجتماعی دین را توضیح میدهد.
مانند:
پس از آن همه رنجها که [پیامبر] دید و سختی که کشید. رزمآوران ماجراجو، و سرکشان درندهخو، و جهودان دین به دنیا فروش، و ترسایان حقیقت ناینوش، از هر سو بر وی تاختند. و با او نرد مخالفت باختند ... هنوز دو روزی از مرگ پیغمبرتان نگذشته و سوز سینه ما خاموش نگشته، آنچه نبایست، کردید. و آنچه از آنتان نبود بردید. و بدعتی بزرگ پدید آوردید ... حرمتها تباه و حریمها بیپناه ماند.(۸)
نمونه فرازها و موضوعات شناختی فهرست شده، باید تحلیل شوند و در چارچوبه نظام فکری ارائه شوند. تحلیل تفسیری پس از این میآید. آنگاه نوبت به تبیین سیستماتیک نظام فکری با آموزههای یاد شده میرسد.
۱ - برخی فرازها برگرفته از محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی، علی حکیمی، الحیاة ج۱، ترجمه احمد آرام (قم، انتشارات دفتر تبیلغات اسلامی، ۱۳۶۶) چاپ دوم، سرآغاز گردانیده فارسی و مقدمه.
۲ - برای مثال نگاه کنید به: مهدی فرشاد، نگرش سیستمی، (تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۲).
۳ - ابوالفضل احمدابنابیطاهر مروزی، بلاغات النساء (بیروت، ص۲۳) ترجمه از سیدجعفر شهیی، زندگانی فاطمه زهرا (تهران، دفتر نشرفرهنگ اسلامی، ۱۳۷۳) چاپ هجدهم، ص۱۲۶ - ۱۲۸.
۴ - ابوالفضل احمدابنابیطاهر، به نقل از سیدجعفر شهیدی، مآخذ پیشین ص۱۲۶.
۵ - احمدابنابیطاهر، ص۲۳، به نقل از سیدجعفر شهیدی، مآخذ پیشین، ص۱۲۶.
۶ - احمدابنابیطاهر، به نقل از سیدجعفر شهیدی، مآخذ پیشین ص۱۲۸ ۰ ۱۲۷.
۷ - بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۵۸ و نیز احمدابنابیطاهر به نقل از سیدجعفر شهیدی، ص/۱۵۱.
۸ - احمدابنابیطاهر، به نقل از سیدجعفر شهیدی، مآخذ پیشین ص۱۳۳ - ۱۳۰.
منابع:
الحیاة,ترجمه احمد آرام,دفتر تبیلغات اسلامی,mahal=قم,tarikh=۱۳۶۶
نگرش سیستمی,مهدی فرشاد,امیرکبیر,tarikh=۱۳۶۲
بلاغات النساء,ابوالفضل احمدابنابیطاهر مروزی,mahal=بیروت,safhe=۲۳
بحارالانوار,jeld=۴۳,safhe=۱۵۸
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست