سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
بحران در آموزش جهانی ژورنالیسم

بروز انقلاب ارتباطی باعث شده است تا گفتمان برجستهسازی از افراد و نهادها بهمثابه منبع به سطح مخاطبان سوق داده شود. به دیگر سخن، نقش کامپیوترها در شبکههای ارتباطی باعث شده است تا مردم قدرت ارتباطی را از رسانهها یا همان دروازهبانان پس بگیرند.
این امر بهمعنی این است که قدرت ارتباطی از حالت محدود بهگسترده (یک منبع برای همه مخاطبان) بهحالت گسترده به گسترده نقل مکان کرده است.(۱)
به گفته هنری بریتروز (Henry Breitrose) تکنولوژیهای نوین ارتباطی درحال قدرت بخشیدن بهمخاطبان هستند. این تکنولوژیها موجب شدهاند تا مخاطبان، کنترل فعالتری را بر جریانهای اطلاعات اعمال کنند و این جابهجایی همان انقلاب ارتباطی است.(۲)
پرسش بزرگ در این چارچوب این است که تأثیر تکنولوژیهای ارتباطی بر روزنامهنگاری چیست، آیا مدارس روزنامهنگاری (J-schools) در فضای سایبراسپیس (Cyberspace) گم خواهند شد؟ آینده روزنامهنگاری آبستن چه تحولاتی است؟
دیرک اسما یلی (Dirk Smilie : ۹۹۹۱) نظرات جمعی از دستاندرکاران ارتباطی را در مقاله خود(۳) انعکاس داده است:
مایک گادوین (Mike Godwin) نویسنده انگلیسی در این زمینه میگوید در انگلیس قرن هجدهم افراد برای روزنامهنگاری آموزش نمیدیدند، کافی بود شما چاپکار باشید، تا ناشر هم بشوید، اما حالا افراد قدرت دسترسی و همچنین توان آفرینش ژورنالیسم شخصی را دارند. حروف متحرک چاپ، جهان را به جهان خوانندگان تبدیل کرد و تکنولوژی کامپیوتر همه جهان را بهروزنامهنگاران مشارکتگر فعال تبدیل کرده است.
از دیگر سو، پروفسور جیمز کری (James carey) از مدرسه روزنامهنگاری دانشگاه کلمبیا میگوید از واترگیت تا ماجرای لوینسکی مردم احساس میکنند که نهادهای حاکم بر امریکا نظیر کنگره، دادگاهها، ریاست جمهوری و مطبوعات کارشان را درست انجام نمیدهند. از دیگر سو کاهش میزان اخبار بینالمللی و قدرت گرفتن شرکتها در خبرها هم مردم را نسبت بهسرنوشت و آینده روزنامهنگاری نگران کرده است. در همین حال پیتر شانکمن (Peter Shankman) سردبیر پیشین سایت معروف اینترنتی AOL میگوید اکثر کسانی که بهعنوان آشنا با اینترنت به من معرفی میشوند، میگویند صفحات وب میسازند یا این که یک سایت راه اندازی کردهاند. در صورتیکه مسأله این نیست، یعنی این کافی نیست، بلکه اصل مطلب این است که آنها باید بتوانند تفاوتهای روزنامهنگاری آنلاین (Online) را با معیارهای رسانههای چاپی درک کنند.
اظهارات جان لاکس (John Lax) از کمپانی بازاریابی کانادایی گری کامیونیکیشنز (Grey communications) نیز جالب توجه است. او درباره این تغییرات میگوید مهارتهایی که بهدانشجویان روزنامهنگاری آموزش داده میشود، عمدتاً از جنس مهارتهای نوشتاری است، حال آن که محیطهای دیجیتالی نظیر وب (web) بهسرعت حالت تلویزیونی بهخود میگیرند و مدارس روزنامهنگاری به آن بیتوجه هستند و چنین مواردی را آموزش نمیدهند.
از دیدگاه جانلاکس، روزنامهنگاری برای وب بهآموزشهایی نظیر پژوهش، سناریونویسی و تعاملهایی از نوع سیدیرام نیاز دارد.
کورینا جی موبیوس (Corina J.Moebius) که سردبیر یک سایت اینترنتی موفق است در این زمینه میگوید دانشجویان روزنامهنگاری در تکنیکهای جستوجو در اینترنت بسیار ضعف دارند. آنها علاوه بر این که نمیتوانند اطلاعات را از موتورهای جست وجوی اینترنتی بهدست آورند، تفاوتهای نوشتن برای رسانههای نوشتاری را با نوشتن برای محیطهای وب تشخیص نمیدهند.
در هر حال, برای دستیابی بهپاسخی جامع در قبال این پرسش که آیا مدارس روزنامهنگاری در فضای سایبراسپیس گم خواهند شد یا نه ، باید بهجنبههای آموزش مسأ له هم توجه کرد. آیا مدارس روزنامهنگاری از فضای سایبر عقب ماندهاند. آیا واقعاً مهارتهای لازم برای ارتباطات سایبر در لشکر فارغالتحصیلان ژورنالیسم وجود دارد؟ لوریلین بیلی (Lorilyn Bailey) بنیانگذار سایت اینترنتی منابع رسانهای معتقد است (۴) بهجای واحدهای موسوم بهروزنامهنگاری با کامپیوتر(۵)، باید واحدهای دائمی در مورد اینترنت را در واحدهای روزنامهنگاری گنجاند. او بهمواردی نظیر مصاحبه از طریق اینترنت، تحقیق اینترنتی، تعیین صحت اطلاعات، سوژهیابی و یافتن منابع اطلاعرسان اینترنتی اشاره میکند. در همین زمینه ، نظرات شورای رسمی آموزش روزنامهنگاری و ارتباطات جمعی آمریکا (۶) که واحدها و شرح دروس رشتههای روزنامهنگاری و ارتباطات را تعیین و ابلاغ میکند، در این باره جالب بهنظر میرسد. شورا معتقد است آموزشهای کنونی و درواقع آموزشهای مربوط بهمهارتهای روزنامهنگاری نمیتواند پاسخگوی مهارتهای مربوط بهرسانههای نوین باشد، ضمن این که واحد گزارشگری توسط کامپیوتر(۷) هم یک واحد اختیاری (elective) است.
نظرات جاش شروتر (Josh Schroeter) مدیر برنامه ریزی استراتژیک در مرکز رسانههای نوین دانشگاه کلمبیا (۸) نیز مشابه نظرات دیگران است. او میگوید اگر میخواهیم دانشجویان در قرن آینده نقشی در صنعت روزنامهنگاری ایفا کنند، باید مهارتهای نوین مربوط به رسانههای نوین را بهآنها بیاموزیم.
به نظر میرسد شتاب تحولات تکنولوژیک در عرصه رسانهای، آنقدر فزاینده است که اهداف آموزشی کالجهای روزنامهنگاری را بهشدت پشت سر گذاشته است. بهدیگر زبان، برنامههای آموزشی مدارس روزنامهنگاری حتی در آمریکا که پیشتاز ژورنالیسم است، از تحولات تکنولوژیک عقب مانده است و با توجه بهاین که هدف مدارس روزنامهنگاری تربیت متخصص حرفهای است و نه آکادمیسین ، آنها دچار یک معضل بزرگ شدهاند، چرا که نیازهای محیط های حرفهای تغییر کرده و لذا چنین دانشجویانی بهکار این محیطها نمیخورند.
نویسنده : دکتر یونس شکرخواه
۱. Building citizen-based Electronic democracy http://www.e-democracy.org/intl/library/build.html
۲.The media revolution in America and in western Europe: vol II in the Paris-Stanford series(Norwood,Nj: Ablex publishing corporation,۱۹۸۵), ۶۸-۶۹
۳.Smillie.D. (۱۹۹۹) future of Journalism gets uncertain forecast http://www.freedomforum.org
۴. Media resource site http://www.guestfinder.com
۵.Computer-assisted journalism
۶.The Accrediting council on Education in journalism and mass communication http://www.mediainfo.com/
۷.Computer - assisted reporting
۸.Center for new media
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست