سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
تاریخ پیدایش زیدیه و عقاید زید بن علی
تاریخ پیدایش زیدیه، به قرن دوم هجری باز میگردد. آنان پس از شهادت امام حسین، زید شهید، فرزند امام زین العابدین را امام میدانند. و امام زین العابدین را تنها پیشوای علم و معرفت میشمارند، نه امام به معنی رهبر سیاسی و زمامدار اسلامی. زیرا چنان كه شرح آن خواهد آمد، یكی از شرایط امام از نظر آنان، قیام مسلحانه بر ضد ستمگران است. اكثر نویسندگان زیدی، امام زین العابدین را در شمار امامان خود ندانسته و به جای او حسن مثنی، فرزند امام حسن مجتبی را امام خود میدانند. ما در چند درس با نگرشی تاریخی- تحلیلی و با رویكرد كلامی، درباره شخصیت و قیام و عقاید كلامی زید شهید، فرقههای زیدیه، پیشوایان سیاسی، رجال علمی، حكومتهای زیدیه، روش كلامی و نمونههایی از عقاید دینی زیدیه بحثخواهیم كرد.
● تاریخ زندگی و شخصیت زید بن علی
مورخان، در تاریخ ولادت و شهادت زید بن علی اختلاف كردهاند، از سالهای ۷۵، ۷۸ و ۸۰ هجری به عنوان تاریخ ولادت، و از سالهای ۱۲۰، ۱۲۱ و ۱۲۲ به عنوان سالهای شهادت او یاد شده است. ولی مشهور این است كه مجموع دوران زندگی او ۴۲ سال بوده است. این مدت با دو قول در تاریخ ولادت و شهادت او هماهنگ است: یكی با (۱۲۰- ۷۸) و دیگری با (۱۲۲- ۸۰) و قول اخیر معروفتر است. (۱)
دانشمندان امامیه شخصیت زید را ستوده و او را به علم و دانش، تهجد و تقوا، زهد و پرهیزگاری، شجاعت و ظلم ستیزی وصف كردهاند. مرحوم شیخ مفید درباره او گفته است:
«زید بن علی بن الحسین پس از حضرت باقر علیهالسلام شخصیت ممتاز در میان برادران خود بود. فردی عابد، پرهیزگار، فقیه، سخاوتمند و شجاع به شمار میرفت و به انگیزه امر به معروف و نهی از منكر و خونخواهی جدش حسین بن علی علیهالسلام قیام كرد. (۲) كثرت انس او با قرآن سبب توصیف او به «حلیف القرآن» (هم پیمان با قرآن) شده بود» . (۳)
این نگرش ستایش آمیز شیعه درباره به زید از موضع و دیدگاه تكریم آمیز ائمه اهل بیت علیهم السلام در مورد او سرچشمه میگیرد. چنانكه شیخ بهائی گفته است:
«ما از زید جز به نیكی یاد نمیكنیم. از پیشوایان ما در تمجید و تكریم وی روایات بسیاری وارد شده است، و امام صادق علیهالسلام بسیار میگفت: «خدا عمویم را رحمت كند» . (۴)
شیخ صدوق در كتاب «عیون اخبار الرضا علیهالسلام» بابی را به نقل روایات ائمه معصوم علیهم السلام در مدح و منقبت زید اختصاص داده است. (۵) مفاد یكی از روایات چنین است:
«روزی مامون در حضور امام رضا علیهالسلام قیام زید النار (برادر امام رضا) را بر ضد عباسیان یادآور شد و آن را با قیام زید بن علی بر ضد بنی امیه مقایسه كرد و افزود: اگر به خاطر رعایت احترام شما نبود او را میكشتم. امام رضا در پاسخ مامون فرمود: «برادرم زید را با زید بن علی مقایسه مكن. زید بن علی از دانشمندان آل محمد بود، وی برای خشنودی خدا خشمگین شد، و با دشمنان خدا جهاد كرد، و در راه خدا به شهادت رسید. »
امام باقر علیهالسلام زید را تكریم فراوان میكرد، چنانكه شیخ صدوق از ابی الجارود نقل كرده كه گفته است:
«من نزد امام باقر علیهالسلام بودم كه زید وارد شد. وقتی چشم امام باقر علیهالسلام به او افتاد، فرمود: «او بزرگ خاندان خود و انتقام گیرنده خون آنهاست» . آنگاه خطاب به زید فرمود: «البته برگزیده است مادری كه تو را به دنیا آورده است ای زید. . . » . (۶)
از جابر بن یزید جعفی روایتشده است كه گفت: امام باقر علیهالسلام را دیدم كه وقتی به برادرش زید نگاه میكرد این آیه را تلاوت كرد:
فالذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم و اوذوا فی سبیلی و قاتلوا و قتلوا لاكفرن عنهم سیئاتهم و لادخلنهم جنات تجری من تحتها الانهار ثوابا من عند الله، و الله عنده حسن الثواب. (۷)
كسانی كه هجرت كرده و از دیار خود رانده شده و در راه من اذیتشدهاند و جهاد كرده و به شهادت رسیدهاند، لغزشهایشان را پوشیده، و آنان را به باغهایی كه نهرها از پایین آنها جاری است وارد میكنم، این پاداشی از خداوند است، و بهترین پاداش نزد خداست.
آنگاه امام باقر علیهالسلام اشاره به زید كرد و گفت: «سوگند به خدا او از مصادیق این آیه است. (۸)
ابو الفرج اصفهانی از عبد الله بن جریر نقل كرده كه وی دیده است كه جعفر بن محمد ركاب زید را میگرفت و آنگاه كه بر مركب مینشست، لباس وی را میآراست. (۹)
اگر این گفته درستباشد، بیانگر این است كه امام صادق علیهالسلام عموی خود را گرامی میداشت، و حرمت او را كه در سن، بزرگتر از وی بود، به سان پدر نگه میداشت. (۱۰)
از برخی روایات به دست میآید كه قیام زید مورد رضایت و تایید امام صادق علیهالسلام بوده است، چنانكه وقتی با امام صادق علیهالسلام درباره قیام خود مشورت كرد، امام علیهالسلام به او فرمود: «ای عمو، اگر خشنودی كه كشته شوی و بدنت را بردار بیاویزند، پس این كار را بكن» . و آن گاه كه زید از نزد او میرفت، امام صادق علیهالسلام فرمود: «وای بر كسی كه فریاد یاری خواهی او را بشنود و او را یاری نكند» . (۱۱)
گرچه در احادیثشیعه روایاتی نیز دال بر نكوهش زید یافت میشود، ولی این روایات از نظر سند قابل اطمینان نیستند، و از نظر عدد نیز تعداد روایات مدح بیش از روایات ذم است. از این رو، محققان روایات ذم را مردود دانستهاند.
● استادان و شاگردان زید
همان گونه كه قبلا یادآور شدیم، زید قبل از هر فرد دیگر، از پدرش امام زین العابدین علیهالسلام علم دین را آموخت، و پس از آن از برادرش امام باقر علیهالسلام كسب دانش نمود، ولی علاوه بر آنان از افرادی چون ابان بن عثمان، عبید الله بن ابی رافع و عروهٔ بن زبیر نیز كسب دانش كرده است، اما فرضیه علم اندوزی او از واصل بن عطا، كه برخی چون احمد امین مصری و دیگران مطرح كردهاند، ثابت نشده و بعید به نظر میرسد، زیرا واصل از نظر سن، كوچكتر و یا با او هم سن بوده است.
از مشاهیر شاگردان وی میتوان افراد زیر را نام برد:
۱) منصور بن معتمر بن عبد الله سلمی كوفی (متوفای ۱۳۲ ه) .
۲) هارون بن سعد عجلی یا جعفی كوفی از مشایخ مسلم صاحب صحیح معروف بوده است.
۳) معاویهٔ بن اسحاق بن زید بن حارثه انصاری كه همراه با زید به شهادت رسید.
۴) ابو الجارود زیاد بن منذر همدانی، رئیس فرقه جارودیه از فرقههای زیدیه.
۵) حسن بن صالح.
۶) علی بن صالح و برادرش حسن صالح.
۷) محمد بن عبد الرحمان بن ابی لیلی. وی از اصحاب امام صادق علیهالسلام بوده است.
۸)عمرو بن خالد واسطی، راوی مسند زید.
۹) اسماعیل بن عبد الرحمان سدی از بزرگان علمای كوفه (متوفای سال ۱۲۷ ه) .
۱۰) سلیمان بن مهران اعمش از بزرگان علمای كوفه (متوفای سال ۱۴۸ ه) . (۱۲)
● آثار علمی زید شهید
آثار علمی كه از زید بر جای مانده و به او منسوب میباشد، عبارتند از:
۱) تفسیر غریب القرآن: چنانكه از نام آن معلوم استبه تفسیر آیات مشكل قرآن پرداخته است.
۲) الصفوهٔ: این كتاب با استناد به آیات قرآن كریم به بیان فضایل پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام و برتری آنان بر دیگران پرداخته است.
۳) رسالهٔ الی علماء الامهٔ: در این رساله خطاب به علمای امت اسلامی اهداف دعوت و قیام خود را شرح داده است.
۴) مناسك الحج: چنانكه از نام آن روشن است، درباره مناسك حج است.
۵) مجموعه فقهی و حدیثی كه به مسند امام زید معروف است. دانشمندان زیدی نسبت این كتاب را به زید پذیرفته و بر آنند كه این نخستین كتابی است كه در فقه و حدیث نگارش یافته است، و برخی از آنان آن را شرح كردهاند كه مفصلترین آنها شرح قاضی شرف الدین، حسین بن احمد سیاغی یمنی (متوفای ۱۲۲۱ ه) است، و «الروض النظیر فی شرح مجموع الفقه الكبیر» نام دارد.
گرچه شارح، محور كار خود را مسند امام زید قرار داده است، ولی بر اثبات مطالب آن به شیوه مورد قبول در فقه اهل سنت استدلال كرده است، یعنی به مراسیل و موقوفات صحابه، و نیز قیاس و مانند آن استناد نموده است. از این رو، به فقه اهل سنتشباهتبسیار دارد، بدین جهتشیخ محمد بخیت مطیعی حنفی مصری در تفریظ خود بر كتاب نوشته است: «این كتاب در معظم احكام با مذهب امام ابو حنیفه موافق است» . (۱۳)
● زید و معتزله
همان گونه كه قبلا یادآور شدیم، برخی از نویسندگان برآنند كه زید در عقاید كلامی خود از واصل بن عطا مؤسس مذهب معتزله بهره گرفته، و از این روی، آرای كلامی زیدیه با عقاید معتزله هماهنگ است. این فرضیه از نظر تاریخی به شهرستانی باز میگردد، چنانكه گفته است، زید در اصول، نزد واصل بن عطا، پیشوای معتزله تلمذ كرد. (۱۴) پس از وی برخی از نویسندگان اهل سنت و زیدیه نیز آن را پذیرفته و نقل كردهاند.
ولی این فرضیه- همان گونه كه قبلا یادآور شدیم- دلیل معتبری ندارد. در این جا سخن برخی از دانشمندان معاصر زیدیه را در نقد این فرضیه از نظر میگذرانیم.
علی ربانی گلپایگانی
پینوشتها:
۱- علامه سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج ۷، ص ۱۰۷، دكتر احمد محمود صبحی، الزیدیهٔ، ص ۶۵.
۲- الارشاد، ص ۱۷۱، مجلد ۱۱ از مصنفات شیخ مفید.
۳- احمد بن علی بن الحسین، (م / ۲۸۸ ه) عمدهٔ المطالب، ص ۲۵۵.
۴- اعیان الشیعهٔ، ج ۷، ص ۱۰۸.
۵- عیون اخبار الرضا، ج ۱، باب ۲۵، ص ۲۴۸.
۶- امالی شیخ صدوق، ص ۳۳۵۴، حدیث ۱۱.
۷- آل عمران / ۱۹۵.
۸- بحوث فی الملل و النحل، ج ۷، ص ۷۱.
۹- مقاتل الطالبیین، ابو الفرج اصفهانی، ص ۸۷.
۱۰- بحوث فی الملل و النحل، ج ۷، ص ۷۳.
۱۱- عیون اخبار الرضا علیهالسلام، ج ۱، ص ۲۴۸.
۱۲- به كتاب بحوث فی الملل و النحل، ج ۷، ص ۱۰۷- ۱۱۰ رجوع شود.
۱۳- بحوث فی الملل و النحل، ج ۷، ص ۱۱۹- ۱۲۵.
۱۴- ملل و نحل شهرستانی، ج ۱، ص ۱۳۸۹.
۱۵- الامام الصادق علیهالسلام، ابو زهرهٔ، ص ۲۸.
۱۶- كفایهٔ الاثر، خزاز قمی، ص ۳۰۲.
۱۷- عیون اخبار الرضا علیهالسلام، ۱ / ۲۵۲، باب ۲۵، حدیث ۶.
۱۸- بحار الانوار، ۴۶ / ۱۹۳.
۱۹- به كتاب بحوث فی الملل و النحل، ج ۷، فصل ۱۰، رجوع شود.
۲۰- القواعد و الفوائد، ج ۲، ص ۲۰۷- ۲۰۵.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی خلیج فارس مجلس دولت سیزدهم دولت حجاب لایحه بودجه 1403 بودجه شورای نگهبان مجلس یازدهم
قوه قضاییه هواشناسی سیل تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سلامت شهرداری قتل دستگیری پلیس شورای شهر
قیمت دلار خودرو قیمت طلا سایپا قیمت خودرو ایران خودرو دلار بازار خودرو تورم مالیات بانک مرکزی ارز
تلویزیون سینما محمدرضا گلزار سریال سینمای ایران فیلم تئاتر رسانه ملی موسیقی بازیگر دفاع مقدس سریال پایتخت
هوش مصنوعی سازمان سنجش وزارت علوم انتخاب رشته بنیاد ملی نخبگان آموزش عالی
رژیم صهیونیستی آمریکا اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه عربستان نوار غزه اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
اینترنت تبلیغات اپل گوگل همراه اول آیفون ناسا روزنامه ایرانسل نوآوری
داروخانه سازمان غذا و دارو خواب پرستار کاهش وزن دیابت طول عمر فروش اینترنتی دارو قهوه سلامت روان بارداری