پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
ایجاد سایه روشن با مداد و ذغال
هنگامی که هنرمند یک جسم ساده انتخاب کرده مثلا کوزه . گلدان ؛ قوری اشیایی از این دست ؛ کاغذ نقاشی و مداد طراحی را آماده کرده و ساختار جسم را با خط طرح می کند. سپس به تفکیف رنگ ها می پردازد . برای آنکه رنگ مایه ها را بهتر بیند. باید یک چشمش را ببندد و چشم دیگر را به حالت نیمه باز نگه دارد و به جسم خیر ه شود . درپی این عمل مرز تاریک ها مشخص می شود . با نوک مداد طراحی خطوط مرزی سایه را باید رسم کرد.
پس از آنکه جای رنگ مایه ها تعیین شد . لکه های تیر ه و روشن با تاریک ترین و روشن ترین رنگی که دراطراف می بیند مقایسه کند و از این راه کیفیت رنگمایه ها (شدت و ضعف خاکستری ها ) را ارزیابی کند. سپس با نوک مداد سایه را ایجاد می کند .تاریکی ها را می سنجد ؛ کم و زیاد می کند و جا به جا می کند و آن قدر این کار را با دقت ادامه می دهد تا سرانجام طرحش کیفیتی سه بعدی پیدا می کند . این گونه حجم یابی به تراش دادن سنگ و یا به مجسمه سازی شباهت دارد . هر اندازه که سطح رنگ مایه ها دقیقتر رنگ بندی شود به همان اندازه کیفیت سه بعدی اجسام نمودار می شود . همین طور طراح به کمک خطوط هاشوری سطوح تیره روشن ایجاد می کند. به کمک نوک مداد می توان خطوط موازی با فاصله یک سان ایجاد و با تغییر فاصله با دور ی و نزدیکی آنها ارزش تیره گی و روشنی ایجاد کرد . اگر فاصله خطوط موازی کم باشد . سطح تیر ه اگر زیاد باشد روشن به نظر می رسد . چند دسته خط موازی درجهات مختلف با هم ترکیب شوند تیره گی بیشتری ایجاد میکنند
اجسامی که درطبیعت وجود دارند. رنگین هستند . کیفیت رنگین اجسام با تغییر تابش نور و به طور کلی نسبت ب محیطی که جسم درآن قرار دارد کم یا زیاد می شو د. چون سرو کار طراح برای طراحی با مداد با مایه های سیاه و سفید است باید رنگی ها را به مایه های خاکستری ؛ سیاه و سفید تبدیل کند . مثلا اگر جسمی به رنگ سبز تیر ه و دیگری به رنگ زرد و یا صورتی باشد ؛ سبز تیر ه را به خاکستری پر رنگ و زرد را به خا کستری روشن برگرداند و نیم رنگ های بین آن دو را به انواغ خاکستری ها تبدیل کند و این رنگ مایه ها را با رنگ های سبز تیر ه و زرد ارزیا بی کند و سپس هر رنگ مایه را در فرم یا جای ویژه خودش بگذارد و اگر این رنگ مایه ها درست تشخیص داده شوند به طور یقین برجستگی ویا فرو رفتگی های آن جسم نمودارمی شود و طرح سه بعدی درسطح دو بعدی کاغذ پدید می آید
باید به خاطر سپرد همه تاریکی ها را نباید درهم محو کرد به ویژه درمرحله اول حجم یابی سعی کنید هر دریک مایه در شکل یا محدوده ویژ ه اش دیده شو
از دو روش برای ایجاد انواع خاکستری استفاده می شود .
۱) روش استفاده از پهنای مغز مداد
۲) روش استفاده از نوک مداد برای ایجاد خطوط ها شوری
http://darvar۳۰۰۰.blogfa.com/۸۶۰۹.aspx
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست