چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
زن از دیدگاه امام خمینی ره
یكی از مهمترین الگوهای دینشناختی حضرت امام در حوزه مسایل زنان كه در واقع وجهی اساسی در تمایز میان اندیشه و نگاه ایشان، به شمار میرود، اصل و محور فراگیر و گستردهای است كه در اینجا با عنوان" مسؤولیت و دخالت در سرنوشت" از آن نام میبریم.این مهم با توجه به سرفصلها و موضوعات متعددی كه در اندیشه امام وجود دارد، میتواند با تعابیر دیگر و یا در چند بخش مجزا مطرح شود.
مجال اندك مقاله چارهای جز شرح اجمالی و پرداختن فهرست گونه به بخشی از عناوینی كه زیر مجموعه این اصل قرار میگیرند، باقی نمیگذارد. آنچه در این بخش مورد نظر است عمدتا از وجهه نظر مسؤولیت عملی زن در دو حوزه فرد و جامعه است و نگاهی به بعد كلامی و مباحث انسان شناختی ندارد.
تردیدی نیست كه زن نیز یكسان با مرد، در سرنوشتخود دخیل است و پاسخگوی عمل خود میباشد.مدار تكلیف و مسؤولیت، عبارت است از اراده و اختیار و آزادی عمل از یك سو، و خرد و آگاهی از سوی دیگر.و هر انسانی، زن یا مرد، در گرو دستاوردها و اكتسابات خوب و بد خود است،كل نفس بما كسبت رهینه
۲.چكیده
لها ما كسبت و علیها ما اكتسبت
در اینها تردیدی نیست و نیازی به شرح و بسط آن نمیباشد.آنچه در این مختصر از منظر دینشناسی امام به آن اشاره میكنیم، همسانی زن و مرد و مسؤولیت مشترك آنان در حوزه عمل بانوان بویژه در زمینههای حضور اجتماعی میباشد.مظاهر حضور اجتماعی اعم از تلاشهای فرهنگی، آموزشی، سیاسی و هنری، تحصیل، اشتغال، و تولیدات صنعتی، كشاورزی و دامی و دیگر فعالیتهای اجتماعی با «حفظ جهات شرعی» اختصاص به قشری یا جنسی خاص ندارد و زنان نیز نه تنهاحق پرداختن به آنها را دارند بلكه در بسیاری موارد تكلیف دینی و اجتماعی آنان به شمار میرود و تلاش حضرت امام نیز طی سالهای مبارزه و پس از آن، از جایگاه مرجعی بزرگ و رهبری كه فقط و فقط از موضع احكام دین و تكالیف اسلامی سخن میگوید، مصروف این شد كه بانوان را به صحنه آورد و از قید و بندهای خرافهای و محرومیتهای خودساختهای كه بر تلاش اجتماعی و نقشآفرینی آنان با توطئه دشمنان و ناآگاهی توسط برخی دوستان بسته شده بود بگشاید و آنان را به مرحلهای از رشد و بالندگی برساند كه در ردیف یكی از افتخارات خود و جامعه اسلامی باشد.ایشان در آغاز وصیتنامه سیاسی الهی خویش،به بیان نكاتی پرداخته اند كه در ادامه از نظرتان می گذرد.
۳.پاره ای از بیانات امام خمینی پیرامون مشاركت زنان
ما مفتخریم كه بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و كلان در صحنههای فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن كریم فعالیت دارند...و از محرومیتهایی كه توطئه دشمنان و ناآشنایی دوستان از احكام اسلام و قرآن بر آنها، بلكه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتی كه دشمنان برای منافع خود به دست نادانان و بعضی آخوندهای بیاطلاع از مصالح مسلمین، به وجود آورده بودند، خارج نمودند .
اصل همسانی زن و مرد در جایگاه اجتماعی و حضور سازنده و فعال در صحنههای مختلف جامعه به عنوان یك انسان مستقل، امری نیست كه آشنایان به اسلام بیآلایش و رها از داوریهای پیشساخته و تكلفهای خودساخته، به آن اذعان نداشته باشند.مفسر عالیقدر، علامه طباطبایی در شرح جایگاه اجتماعی زن در بیانی كلی مینویسد:
و اما وزنها الاجتماعی: فان الاسلام ساوی بینها و بین الرجل من حیث تدبیر شؤون الحیاهٔ بالارادهٔ و العمل فانهما متساویان من حیث تعلق الارادهٔ بما تحتاج الیه البنیهٔ الانسانیهٔ فی الاكل و الشرب و غیرها من لوازم البقاء، و قد قال تعالی:
«بعضكم من بعض» ، فلها ان تستقل بالارادهٔ و لها ان تستقل بالعمل و تمتلك نتاجها كما للرجل ذلك من غیر فرق،
«لها ما كسبت و علیها ما اكتسبت» .
محصول این بخش سخن علامه این است كه زن در برآوردن نیازهای انسانی و اجتماعی خویش با مرد یكسان است و میتواند مستقلا تصمیم بگیرد و مستقلا عمل كند و مالك دستاوردهای خود است.در نگاه ایشان تنها دو ویژگی در زن است كه طبعا و به مقتضای آن دو، مسؤولیتهای خاصی را متوجه او میسازد:
«آن دو ویژگی، یكی جایگاه و مسؤولیت زن در چرخه شكلگیری وجود آدمی و رشد آن است كه بقای نسل متكی بر این جایگاه است و طبعا در «تشریع» و تنظیم مناسبات اجتماعی به مقتضای آن و نه بیشتر، احكام و مسؤولیتهایی را متوجه او میسازد، و دوم، ساختار لطافتآمیز و ظرافتهای ادراكی وی است كه به گونهای در مسؤلیتهای محوله به او تاثیرگذار میباشد»
حضرت امام به مقتضای شناخت همه جانبه و عمیقی كه از آموزههای دینی دارند - به شرحی كه در مقدمه گذشت یكی از رسالت های خود و انقلاب اسلامی را، دستیابی زنان به مقام والای انسانی میدانند، به گونهای كه بتواند در سرنوشتخود دخالت كند:
ما میخواهیم زن به مقام والای انسانیتبرسد.زن باید در سرنوشتخودش دخالت داشته باشد.
اگر قرآن كریم سرنوشت جوامع را به دستخود آنان میدهد و پیشرفت و تحولات نیك آن را در سایه تلاشهای آحاد جامعه معرفی می كند و انحطاط اخلاق و فرهنگ و زوال نعمتها و شكست تمدنها را نیز ناشی از عملكرد خود مردم میشمارد ، این «مردم» اختصاص به گروهی خاص ندارد.جلوهای از این اصل قرآنی همان است كه در سخنان امام بارها بر آن تاكید شده است; از جمله اینكه:
اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون،دخالت می دهد.
حضرت امام چنان كه اشاره شد، دخالت در سرنوشتخود و شؤون اجتماعی را نه تنها حق بانوان، بلكه تكلیف شرعی و به عنوان عمل به وظیفه دینی و اجابت دعوت الهی میشمارند. و این، آن الگویی است كه ما را در شناختبیشتر دین یاری میدهد و یك عامل اساسی در برتر بودن دین اسلام در زمینه تكریم شخصیت زنان و حمایت از حقوق اجتماعی و سیاسی آنان و تاكید بر مشاركت و حضور آنان در عرصههای مختلف اجتماعی در مقایسه بادیگر مكاتب و نظامها است.
این بانوان را كی بسیج كرده كه در همه شؤون كشور دخالت میكنند و دخالتبجایی هم میكنند؟ اینها را كی، اینها را خدا دعوت كرده است.اینها لبیك برای خدا دارند میگویند.
پیامبر اكرم (ص) دعوت خویش را از روز نخست متوجه همه اقشار اجتماعی میدانست.دومین فردی كه به او ایمان آورد یك زن بود كه تا آخر نیز به پای ایمان خویش ایستاد و آنهمه فداكاری كرد و نام خویش را به عنوان یكی از چهار زن برگزیده جهان توحید ثبت نمود.زنان در همه صحنهها حضور داشتند، حضوری مسؤولانه و از سر ادای وظیفه دینی و رسالت ایمانی خود.
حضوری كه در پاسخ به ندای پیامبر (ص) بود.در نخستین بیعتی كه با پیامبر (ص) پیش از هجرت در عقبه، از جانب چند نفر از مردم یثرب ، صورت گرفت، از زنی به نام هفراء دختر عبید بن ثعلبه نام برده شده است و در اهمیتحضور وی همان بس كه برخی علت نامگذاری آن بیعتبه «بیعهٔ النساء» را همین میدانند.در بیعت دوم سال بعد نیز حداقل دو زن حضور داشتند.در بیعت عمومی مردم مكه هنگام فتح آن نیز همه شركت جستند.قرآن كریم نیز به مساله استقبال زنان از بیعت پرداخته و پیامبر (ص) را موظف بهپذیرش آن كرده است. در جریان هجرت نیز كه یك امر حیاتی برای مسلمانان بود، چه در هجرت مخفیانه به حبشه كه از جمع حدود یكصد نفر مهاجران، نزدیك ۲۰ نفر زن شركت داشت، و چه در هجرت به مدینه، پیش از هجرت پیامبر (ص) و پس از آن كه مسلمانان اموال خویش را در مكه نهاده و به دنبال پیامبر (ص) روانه مدینه میشدند و حدود ۵۰۰ كیلومتر راه را با دشواری بسیار طی میكردند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست