پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

سینمایی بی رغیب درجستجوی قلمروهای جدید


سینمای هند که تا چندی پیش تنها به سبب به کارگیری فرمولهای کلیشه ای درترسیم قصه عشق دخترکان و پسرکان جوان درجهان شناخته می شد امروزه بی تردید یکی ازقوی ترین صنایع فیلمسازی در جهان به شمارمی آید

خبرهای جدید پیرامون سینمای این کشورازرنگی کردن فیلمهای کلاسیک حکایت می کنند.تهیه کننده های بالیوود این روزها درصدد رنگی کردن فیلمهای قدیمی وسیاه وسفید برآمده اند تا به مدد تکنولوژی نوین ، نسل جدید سینما دوستان را با فیلمهای قدیمی آشتی دهند.

ازجمله نخستین فیلمهای کلاسیکی که بزودی رنگی می شوند می توان به آثاری چون ״ دوره جدید ״ ( نیا دور) و״ مغول اعظم״ اشاره کرد.این آثارکه درزمان نمایش خود با استقبال چشمگیرمخاطبان مواجه شدند بزودی با هیبتی جدید برروی پرده سینما جان می گیرند.

״ روی چوپرا״ که درشرکت فیلمسازی اش برروی فیلم ״ دوره جدید״ کارمی کند درمورد رنگی کردن فیلمهای کلاسیک می گوید :״ نسل جدید مخاطبان سینما تمایل چندانی به مشاهده فیلمهای سیاه وسفید ندارند.ما با رنگی کردن این آثاردرصدد افزایش مخاطبان هستیم.״اوتصریح می کند که نگاتیوهای سیاه وسفید نسخه های اصلی همچنان دست نخورده باقی مانده وارزش خود را حفظ می کنند.

فیلم ״ مغول اعظم ״ که درزمره نامی ترین آثارتاریخ فیلمسازی هندوستان جای دارد درحال حاضرمراحل رنگی شدن را پشت سرمی گذارد این درشرایطی است که خانه تولید فیلم استرلینگ درصدد است که صدای این فیلم را دیجیتالی کرده وموسیقی اش را مجددا ضبط کند.״روی چوپرا״ با تاکید براینکه تهیه کننده های بالیوود تنها به رنگی کردن دوفیلم کلاسیک اکتفا نمی کنند، می گوید :״ اگراین آثارکلاسیک به مدد ساختارهای جدید احیا نشوند، مخاطبان امروزی فرصت مشاهده وتحسین کردن آنها را ازدست می دهند.״

״ ویکاس موهان ״ ، سردبیرنشریه بازرگانی بالیوود معتقد است که رنگی کردن آثارکلاسیک به منزله تجارتی جدید دربالیوود به شمارمی رود.کشورعجایب درزمینه خلق آثارسینمایی جدید نیزافسون کرده وسالانه با تولید بیش از1000 فیلم گوی سبقت را ازهالیوود ، بزرگترین مدعی جهان درزمینه تولید فیلم سینمایی، ربوده است.

آنچه که تولیدات این کشوررا ازسایرکشورهای جهان متمایزمی کند رویکردی است که نه تنها وجوه اجتماعی را دربرمی گیرد بلکه درزمینه های سیاسی واقتصادی نیزکارآمد است.

مدیوم سینما درهند مدتهاست که ازوجه سرگرمی سازی صرف فاصله گرفته ودرجهت ارتقای این سرزمین آستینها را بالا زده است.

می توان گفت بزرگترین ره آورد تاسیس صنعت فیلمسازی دراین کشورایجاد کاربرای جمع کثیری ازمردمان این دیاربود.ازآنجاییکه حجم تولیدات بالیوود بسیار زیاد است سالانه فرصتهای شغلی بسیاری را برای عوامل فیلمسازی اعم ازبازیگران ، کارگردانها ، طراحان لباس ، طراحان دکور، نورپردازان ودرسطوح پایین تر، سیاهی لشکرها بوجود می آورد.

״ سی اس ناراین״، رییس موسسه نمایش فیلمهای متحرک شرق هند(EIMPA) براین باوراست که فیلمهای بالیوود به منزله ستون فقرات صنعت فیلمسازی هندوستان هستند وهزاران تن ازمردم این سرزمین ازطریق مشارکت درفعالیتهای سینمایی زندگی می گذرانند.ازدیدگاه دیگرمی توان گفت که سینما یکی ازقدرتمند ترین ابزارهایی است که توانست استقلال را درکشوری که مدتها طعمه استعماربوده است ، معنا کند.

کارگردانها وتهیه کننده های هند ازسینما به عنوان ابزاری موثر برای بیان دیدگاهها و ایجاد تغییرات سیاسی واجتماعی سود می جویند وبا خلق بازارفیلم موثر، سرمایه های خارجی را مهمان وطن می کنند.این روزها حضورفیلمها وچهره های هندی درجشنواره های خارجی بیش ازهرزمان دیگرنمود دارد.نمایش آثارسه ساعته این سرزمین درکشورهای خارجی با استقبال چشمگیری ازسوی مخاطبان مواجه می شود.فیلم ״ لگان ״ ساخته ״ آشتوش گواریکر״ ازجمله آثاری بود که به مراسم اسکارراه یافت وبرای کسب تندیس اسکاربهترین فیلم خارجی به رقابت پرداخت.

شاید بتوان گفت آنچه که این فیلم را ازکسب جایزه نخست درمراسم سیاست زده اسکاربازداشت ترسیم تلاش مردمان این سرزمین برای بیرون آمدن اززیریوغ استعمارانگلستان بود.

ازسوی دیگرهرروز برموفقیت فیلم های این کشوردرگیشه آمریکا وانگلستان افزوده می شود . فیلم ״ اگرفردایی وجود داشته باشد״ ازجمله آثاری بود که چندی پیش درآمریکا وانگلستان به نمایش درآمد.این اثردرچهارروزنخست نمایش بالغ بریک میلیون دلار درآمریکا بلیت فروخت و52 سالن سینمای این کشوررا دراختیارگرفت.

این درشرایطی است که فروش آن درنخستین روزاکران بالغ بر270 هزاردلاربود ه که رکورد ارزشمندی برای آثاربالیوودی به شمارمی رود.دراین میان آماربدست آمده ازفروش 1 ونیم میلیون دلاری این فیلم درانگلستان خبرمی دهد.

کامیابی فیلمهای هندی درآمریکا به گونه ای است که توزیع کننده های فیلم دراین کشورچندی پیش 60 سالن سینما را برای نمایش فیلم ״ هدف ״( لکشیا) ساخته ״ فرهان اختر״ دراختیارتوزیع کننده های هندی قراردادند.

بسیاری ازکارشناسان سینمای هند تنوع موجود درتولیدات این کشوروارزش مداری آنها را ازجمله عواملی می دانند که موجبات موفقیت این آثاررا دربازارهای جهانی فراهم کرده است .

صنعتگران هندی برای روایت داستانهایشان همچنان به روابط خانوادگی متوسل شده واستحکام کانونهای خانوادگی را بیش ازپیش تبلیغ می کنند.

فیلم ״ باغبان ״ ازجمله محصولات جدید هند است که درآمریکا، انگلستان وآفریقای جنوبی با فروش چشمگیری مواجه شد .این اثر که ازحضور״ آمیتا باچن ״ و״ هیما مالینی ״، هنرپیشه های قدیمی این دیار درنقشهای اصلی سود می جست شرح حال پدرومادری بود که دردوران بازنشستگی برای ادامه زندگی به فرزندانشان متوسل شده و با حقایق تلخ زندگی آشنا می شوند.مدیون سینما درهند ازترسیم مشکلات اجتماعی پارا فراترگذاشته وگهگاه نگاهی به معضلات فراوطنی دارد.استادان جلوه های ویژه درسینمای این سرزمین هم پای ارتش این کشور به فعالیت پرداخته وبرای حل اختلاف میان پاکستان وهند کمرهمت بستند.

فیلمهای ״ مرز״، ״ پناهنده ״ ، ״ خاکی ״ و״ قدر״ ازجمله آثاری هستند که به جنگ میان هندوستان وپاکستان پرداخته ونتایج شوم این نبرد را تصویرکردند.

تهیه کننده های هندی چندی پیش با مشاهده حکفرما شدن صلح میان دوکشور تمایلشان را برای ملاقات با ״ پرویزمشرف ״ رئیس جمهور پاکستان اعلام کردند .آنها هدف ازاین ملاقات را تلاش برای برطرف کردن منع نمایش فیلمهای هندی درپاکستان عنوان کردند.

کارگردانهای هند که زمانی بزرگترین دغدغه شان کپی برداری ازنسخه های هالیوودی بود امروزه نقاط تاریک تاریخ این سرزمین را برروی پرده سینما زنده می کنند تا ازاین طریق راههای تکرارآن را مسدود کنند.فیلم ״ زمین 1947״ ساخته ״ دیپا مهتا ״، کارگردان نامی هندوستان ازجمله آثاری بود که با ترسیم نزاع میان مسلمانان وهندوها، مخاطبان سینما دراین کشوررا به وحدت دعوت کرد.

این فیلم که ازحضور״ عامرخان ״ و״ راهول کانا״ درنقش کاراکترهای محوری سود می جست نشان داد که چگونه اختلاف میان دومذهب می تواند موجبات زوال یک جامعه را فراهم کند.

استادان چیره دست صنعت فیلمسازی هند امروزمغرورازموفقیتهای بدست آمده به ارتقای محصولاتشان می اندیشند. بالیوود برای جلوگیری ازشکست فیلمهای بلند مدت گیشه فروش به فیلمنامه های کوتاه تر، برنامه های فیلمبرداری کوتاه تر و بودجه های کمترمتوسل شده است.فیلمسازان این کشورهمزمان با افتتاح جشنواره بین المللی فیلم هند اعلام کردند که درحال بررسی شرایط جدید هستند وتمایل دارند دریابند که آیا فیلمهای کوتاه ترمی تواند نقشی را درجذب مخاطب بیشتربه سالنهای سینما ایفا کنند.

״ تانوجا چندرا״ کارگردان هندی دراین مورد می گوید :״ درصنعت فیلمسازی هند میزان تولیدات به حدی است که نیازی به انجام کاربهتردیده نمی شود.آنچه که کارگردانها را به چنین کاری ترغیب می کند تلاش برای بقاست.״

درحال حاضربسیاری ازتهیه کننده های هندی به تقلید ازسایرکشورهای جهان مدت زمان فیلمبرداری آثارشان را ازچندین ماه در سال به یک ماه تقلیل داده اند.امروزه یافتن فیلمهای هندی که تنها دوساعت به طول می انجامند آسانترازگذشته است این درشرایطی است که سنت ساخت فیلم دربالیوود ازآثاری با زمان سه الی چهارساعت حمایت می کرد.

به کارگیری روشهای جدید وایده های نو، بالیوود را به صنعت فیلمسازی بی رغیبی تبدیل کرده که هرروزه برمیزان قلمرویش درکشورهای جهان می افزاید.صنعت فیلمسازی که درعرصه هنرجهان به نامهایی چون ״ ساتیا جیت رای ״ و״ شیام بنگال״ افتخارمی کند ودرعرصه فیلمهای تجاری خواب خوش را برکشورهای قدرتمند جهان حرام کرده بی تردید استحقاق ثبت شدن برتارک سینما را دارد.