سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
تحلیلی توصیفی از فرهنگ هیئت علمی دانشگاه ها و آموزش كتابشناسی
دانشگاهها همواره از نظر كتابداران, كلید آموزش كتابشناسی شمرده میشوند, با این حال, شواهد چشمگیر نشان میدهد كه اغلب دانشگاهها, در روند آموزشی خود, آموزش كتابشناسی را چندان نپسندیدهاند. این مقاله به بررسی ماهیت فرهنگ هیئت علمی دانشگاهها و چگونگی جلوگیری از تلاشهایی برای آموزش كتابشناسی میپردازد. با آن كه باور عام بر آن است كه فرهنگ دانشگاهی از توسعهٔ كتابخانههای بزرگ حمایت میكند, تاكنون تحقق آموزش كتابشناسی مورد پذیرش قطعی قرار نگرفته است. اگر كتابخانههای دانشگاهی بخواهند به فرآیند آموزشی كمك كنند, تلاش مستمر كتابداران برای تحقق آموزش كتابشناسی در دانشگاهها ضروری است.
بویر (Boyer) در یكی از مهمترین كتابهایش در مورد آموزش دانشجویان تا سطح لیسانس تحت عنوان: دانشگاه تجربهٔ دانشجویان لیسانس در آمریكا نوشت:ما در مطالعات خود دریافتیم كه كتابخانه در بیشتر مؤسسات آموزشی یك منبع فراموش شده است. آنچه در مورد نظر بویر قابل ذكر است, مورد غفلت قرار گرفتن كتابخانه در فرآیند آموزش است. كتاب بویر اولین انتشار مهم در مورد آموزش كتابشناسی برای دانشجویان تا سطح لیسانس در سالهای اخیر است زیرا او نه تنها به كتابخانه توجهٔ خاصی كرده است, بلكه آموزش كتابشناسی را در دانشگاهها مطرح نموده است.متأسفانه بویر, روشی را در این باب ذكر نكرده و مباحثات و نظریات او همچنان به بوتهٔ فراموشی سپرده شده است. آموزش كتابشناسی دارای تاریخ طولانی در كتابخانههای دانشگاهی است و تاریخ آن حداقل به دههٔ ۱۸۸۰ باز میگردد. در سالهای اخیر, حمایتكنندگان این نظر به آموزش كتابشناسی و پذیرش آن توسط كتابداران به عنوان حركتی اساسی و پویا اشاره میكنند.
با این حال, تلاشهایی كه در طول تاریخ دربارهٔ چگونگی نقش كتابخانهها در فرآیند آموزش شده, مبهم است.
"برانزكوم" (Branscomb) در اثر معروف خود در سال ۱۹۴۰, استفادهٔ كم از كتابخانهها توسط دانشجویان دانشگاهها را در خلال دههٔ ۱۹۳۰ بررسی كرد و پرسید: "با روش كنونی آموزش, آیا به چنین كتابخانههای بزرگی نیازمندیم؟"یك دههٔ بعد, "لویس روند" (Louis Round) كتابدار معروف این مسئله را به زبان دیگر مطرح میكند: گرچه دانشكدهها بودجههای هنگفتی را صرف گسترش و توسعه كتابخانهی میكنند اما كمكی كه این كتابخانهها به ارتقای سطح كیفی برنامههای آموزشی میكنند كمتر از آن چیزی است كه باید باشد. "نپ" (Knapp) در طول دهه ۱۹۵۰ و اوایل دههٔ ۱۹۶۰ با مقالات و تحقیقات خود, در زمینه "آموزش كتابشناسی مدرن" پیشگام بود."شورز" (Shores) در سال ۱۹۶۸, توجهٔ عام را به نقش آموزش عالی از طریق استفاده از كتابخانهٔ دانشگاه جلب نمود.در سال ۱۹۶۸ "فیپس" (phipps) دریافت كه كتابداران بسیاری كه درگیر آموزش كتابشناسی بودند, به دلایلی همچون كمبود كاركنان, نبود وقت و بودجه, عدم همكاری و مساعدت از طرف دانشگاه و مدیریت آن, ناامید و بیروحیه شدهاند.دورهٔ آموزش كتابشناسی از سال ۱۹۶۹ با ارائه مقاله "فاربر" (Farber) به بخش كتابخانههای دانشگاهی "انجمن كتابخانههای دانشگاهی و تحقیقاتی" آغاز میشود. در اوایل دههٔ ۱۹۷۰, آموزش كتابشناسی به عنوان حركتی نو با كنفرانسی در دانشگاه میشیگان شرقی شروع میشود. در دههٔ ۱۹۸۰, با انتشار مجلهای با عنوان "راهبردهای تحقیقاتی", برنامهٔ آموزش كتابشناسی دنبال میشود. در دههٔ ۱۹۹۰, بعضی از مراكز محلی و دانشگاهی از اهمیت آموزش كتابشناسی آگاه میشوند. با وجود پیشرفتهای چشمگیر, یك احساس آزاردهنده دربارهٔ آموزش كتابشناسی همچنان باقی است و آن عدم درك و شناخت صحیح اعضای هیئت علمی دانشگاهها از موضوع است.در سال ۱۹۹۲ "جاكوبسن" (Jacobson) نتیجه گرفت. با این كه كیفیت و شیوهٔ آموزش كتابشناسی تغییر كرده و اعضای دانشگاهها و دانشكدهها تا حدودی به نقش آن آگاه شدهاند, و با آن كه تعداد دانشجویان و استادان افزایش چشمگیری یافته, هنوز اعضای هیئت علمی دانشگاهها درس "آموزش كتابشناسی" را درسی اساسی برای آموزش دانشجویان خود به شمار نمیآورند.این تلاشها باعث شد تا در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ "سازمان ملی اوقاف" (۱) برای گسترش منابع كتابخانههای علوم انسانی, و "شورای منابع كتابخانهها" برای ارتقای آموزش كتابخانهای, حدود سه میلیون دلار در ۵۰ كتابخانهٔ دانشگاهی سرمایهگذاری كردند.در سال ۱۹۸۰, گوین (Gwinn) این برنامهها را مورد نقد و بررسی قرار داد و فصل جدیدی در تاریخ آموزش كتابشناسی گشوده شد. مشكلاتی كه او برشمرد به قرار زیر است:
- همكاری ضعیف دانشگاه
- عدم همكاری مناسب مدیریت دانشگاه با كتابداران
- نبود برنامهریزی از سوی دانشگاه
او نتیجه گرفت كه: برنامهٔ آموزش كتابشناسی تغییرات آشكاری در دیدگاههای اعضای هیئت علمی دانشگاهها ایجاد نكرده است. بعد از مدتی, "وایت لچ" (Whitelatch) در سال ۱۹۸۳ نوشت كه: در ایالات متحده روال آموزشی دانشگاهها بر مبنای استفاده از كتابخانه نیست. همچنین مقالات دانشجویان كمتر متكی به استفاده از متون كتابخانهای میباشد."تاماس" (Thomas) در سال ۱۹۹۴ اظهار داشت كه به طور كلی, اكثر دانشگاهها در بالا بردن مهارتهای استفاده از كتابخانه, چه به شكل سنتی و چه الكترونیكی, هنوز مسئولیت كمی در قبال دانشجویان احساس میكنند.
اهمیت همكاری با دانشگاه
از لحاظ تاریخی, كتابداران دانشگاهی, مدتها به دانشگاهها به عنوان مرجعی در ترغیب و هدایت دانشجویان به استفاده از كتابخانهٔ دانشگاه چشم دوخته بودند, ولی این توجه با ناكامی مواجه شد. "برانزكوم" (۱۹۴۰) نوشته بود: كتابها در قفسهٔ كتابخانهها بیاستفاده هستند, زیرا مدرسان به این كتابها توجه ندارند و در فرایند آموزش و تحقیقات, هیچگونه انگیزهای در دانشجویان برای استفاده از منابع كتابخانهای ایجاد نمیكنند.بعد از "برانزكوم", "نپ" (۱۹۵۸) نوشت: نه حوزهٔ موضوعی, نه روش تدریس و نوع تكالیف, و نه كیفیت دانشگاه, هیچك ضامن استفاده از منابع كتابخانه نیست. تنها عامل تعیینكننده, گرایش و علاقهمندی خود مدرس است. اگر مدرس در این زمینه اشتیاق از خود نشان دهد, دانشجو به تبع او از كتابخانه استفاده خواهد كرد.
"لیپو" (Lipow) در سال ۱۹۹۲ بر اهمیت همكاری كتابداران با هیئت علمی دانشگاهها تأكید كرد: مدرسان دانشگاه, بیشتر از ما (كتابداران) با دانشجویان برخورد میكنند, آنها هستند كه میتوانند تكالیف دانشجویان را بر مبنای استفاده از منابع كتابخانهای تعیین كنند. هر چقدر مدرسان در استفاده از كتابخانه ناآگاه, بیانگیزه و سهلانگار باشند, دانشجویان نیز به همان اندازه ناآگاه و بیانگیزه خواهند بود.
آموزش كتابشناسی, همكاری و حمایت مسئولان و مدرسان دانشگاه را میطلبد. اما چرا مسئولان دانشگاهها پیوسته بر گسترش مجموعهٔ كتابخانهها تأكید میورزند, ولی در برابر تلاشهای كتابداران برای
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست