چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
دریچه ای دیگر از اعجاز قرآن
دانشمندان اسلامی در حوزه علوم قرآنی، پیرامون قرآن و جنبه های اعجازگر این کتاب شریف آسمانی از دیر باز تا کنون فراوان سخن گفته اند.
اعجاز تشریعی، بیانی، علمی و اخیرا اعجازعددی قرآن، پاره ای از ابعاد اعجازآمیزقرآن است که تا کنون درراس کانون توجه و مداقه قرآن پژوهان و دانشمندان اسلامی قرار گرفته است.
نه آنچه تا کنون در باب اعجاز قرآن گفته شده است، تمام است و نه تمام جنبه های اعجاز قرآن منحصر در آن چیزی است که تا کنون گفته شده است.
ویزگی ذاتی قرآن به عنوان پدیده ای وحیانی و معجزه ای جاوید و جهانی به گونه ای است که در گذراعصار و قرون رفته رفته دریچه هایی تازه ازافق اعجاز آن گشوده می شود.
یکی از جنبه های شگفت انگیزاعجاز قرآن که تا کنون مغفول مانده و یا دست کم، کمتر بدان پرداخته شده است، اعجاز نهفته در موسیقی و نظم آوایی قرآن است.
اعجاز یاد شده در دو ساحت قابل بررسی است:
۱) موسیقی برخاسته از الفاظ، ترکیبات و ساختار جملات
«یک نوع موسیقی درونی در کلام قرآن وجود دارد که احساس شدنی است، اما تن به تشریح نمی دهد. این موسیقی در تار و پود الفاظ و در ترکیب درون جمله ها نهفته است.» ( مجله اندیشه صادق ،شماره ۱۵)
ویژگی یاد شده فارغ از معانی و مفاد آیات نیز وجود دارد هر چند توجه و التفات به معنا بر میزان تاثیر گذاری آن می افزاید.
این درست است که هر واژه ای صدایی دارد وحتی ممکن است نحوه چیدمان ونوع ترکیب برخی واژگان در یک یا چند جمله باعث ایجاد آهنگی خاص و آوایی تاثیر گذار باشد اما مدعای ما این است که این خصیصه در کتاب آسمانی قرآن در حد اعجاز است.
مستدل کردن این ادعا به شیوه عقلی اندکی دشوار است چه آنکه اثبات آن بیشتر در گرو تجربه فردی است و تا آنجا که ذهن تاریخ به یاد می آورد همواره افراد بی شماری اعم از مسلمانان، اهل کتاب و حتی منکران و معاندان وجود داشته اند که با صرف شنیدن آیات نورانی قرآن تحت تاثیر نیرومند این کتاب شگرف آسمانی قرار گرفته و به غیر عادی و فوق العادگی بودن آن اعتراف کرده اند.
یک نوع موسیقی درونی در کلام قرآن وجود دارد که احساس شدنی است، اما تن به تشریح نمی دهد. این موسیقی در تار و پود الفاظ و در ترکیب درون جمله ها نهفته است.
ممکن است گفته شود این تاثیرناشی از درک جنبه های ادبی وبلاغی قرآن است.
البته اعجاز ادبی و بلاغی قرآن جای خود دارد و آن بحث دیگری است لکن درک زیباشناختی این ویژگی برای همگان میسر نیست.
در مورد خصیصه آوایی قرآن اما داستان به گونه ی دیگری است؛ چه آنکه این نظم آهنگین و هارمونی نهفته در آیات با کمترین التفات قابل ادراک و تشخیص است.
«قاری قرآن اگر نیک تلا وت کند، آن گونه که خواست قرآن است، نه آن طور که خواست خود اوست، هر آینه می یابی، آوایی هماهنگ ونغمه ای فراگیر تمام وجودت را فرا گرفته و با این که قرآن شعر نیست، ولی در آن چیزی می یابی که در شعر و نغمه های دیگر یافت نمی شود».(نظم آهنگ در قرآن، ج ۱۰۱۷/۲)
۲) خاصیت آهنگ پذیری قرآن
آهنگ پذیری قرآن نیز در نوبه دارای اعجاز است. قران کریم هم از درون آهنگین است و هم از بیرون آهنگ پذیر.
آیات قرآن نه تنها با آهنگهای معنوی و روحی متناسب است بلکه زیباییهای آن با اینگونه آهنگها مضاعف می شود. هیچ کدام از کلامهای بشری حتی سخنان بزرگان دین و نیز ادبا و فصحای روزگار به اندازه قرآن آهنگ پذیر نیستند.
سخن استاد مطهری در این خصوص راهگشاست:
« تا آنجا که نشان دادهاند در زبانها جز شعر چیز دیگری آهنگ نمیپذیرد، آهنگ واقعی که یک نفر موسیقیدان بودند برای آن آهنگ بسازد، شعر است که آهنگ میپذیرد.
البته هر نثری را میشود با آواز بلند خواند اما آن کسی هم که آهنگها را نمیشناسد میفهمد که اگر این را ساده بخوانند بهتر از آن است که با آواز بخوانند. ولی یک چیز آهنگ پذیر آن چیزی است که وقتی آن را با آهنگ میخوانند آن را بهتر بیان میکند تا وقتی که ساده میخوانند.
به این میگویند آهنگپذیری، یعنی آهنگ، آن را بهتر میتواند بیان کند از غیر آهنگ. قرآن از طرفی ما میبینیم شعر نیست، چون نه وزن دارد نه قافیه و نه هجاهایش هماهنگ با یکدیگر است. از نظر محتویات هم، چون شعر اصلا به تخیل بستگی دارد، تخیل در آن نیست، آن تشبیهات و خیالات شاعرانه در آن نیست. قرآن یگانه نثری است آهنگپذیر. همین قرائتهایی که میخوانند کسانی که اهل قرائت هستند با آهنگ میخوانند. حالا شما یک کلام دیگر، خود خطبههای پیغمبر را بیایید با آهنگ بخوانید، اصلا نمیپذیرد.
یکی از جنبه های شگفت انگیزاعجاز قرآن که تا کنون مغفول مانده و یا دست کم، کمتر بدان پرداخته شده است، اعجاز نهفته در موسیقی و نظم آوایی قرآن است.
خطبههای نهج البلاغه را شما بیایید با آهنگ بخوانید، نمیپذیرد. هر کلام عربی یا فارسی را اگر نثر باشد بیایید با آهنگ بخوانید، نمیپذیرد. تنها قرآن است که آهنگ پذیر است و این همان مطلبی است که از صدر اسلام به آن توجه شده است. اینکه توصیه شده است که قرآن را به صوت حسن بخوانید برای همین بوده است که در قرآن چنین استعداد و پذیرشی بوده و با آهنگ بهتر میتوانسته است خودش را نشان بدهد و نمایان کند.» (نبوت،صفحه ۲۳۰-۲۲۹)
بررسی و تبیین مساله اعجاز موسیقیایی قرآن مجالی فراختر از این مقال می طلبد و آنچه در این مختصر بیان گردید صرفا به مثابه طرح بحثی است که راه را برای تحقیقات جدی تر در این راستا هموار می سازد.
سایت تبیان
ابوالقاسم شکوری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست