پنجشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / 4 July, 2024
آموختن ، انگیزه میخواهد
![آموختن ، انگیزه میخواهد](/web/imgs/16/87/qtynq1.jpeg)
روانشناسان تربیتی و صاحبنظران معتقدند، معلم و مربیای در کار آموزش و انجام وظایف تربیتی موفق است که در زمینه روانشناسی یادگیری و فرآیند یادگیری اطلاعات و شناخت کافی داشته باشد و بتواند اصول آن را به کار بندد...
در تعریف یادگیری آمده است: یادگیری یعنی ایجاد تغییر نسبتا ثابت در رفتار بالقوه یادگیرنده مشروط بر آنکه این تغییر بر اثر تجربه رخ داده باشد.
انگیزه اساس همه یادگیریها
انگیزه اساس کار و کلید همه یادگیریهاست. بدون آن معلومات کمی فرا گرفته میشود. حتی در اهمیت آن میگویند که یادگیری، بدون انگیزه ممکن نیست و جایی که یادگیری نباشد، آموزشی نیز نخواهد بود. یادگیری، در تغییرات رفتاری نمایان میشود و این تغییرات، تنها زمانی رخ میدهد که دانشآموز (فرد) به کسب معلومات و یا مهارت برانگیخته شده باشد. به عبارت دیگر، فعالیت، اساس یادگیری و انگیزه اساس فعالیت است. با پایان گرفتن انگیزه فعالیت نیز متوقف میشود.
معلم و بیداری انگیزه
هدف آموزش و پرورش برانگیختن میل دانشآموزان به یادگیری است و نقش معلم (مربی) برانگیختن دانشآموزان به خودآموزی از راه کوشش، خطا و آزمایش راههای مختلف تا رسیدن به عمل مطلوب است.
اولین تکلیف معلم ترغیب دانشآموزان به خواستن یادگیری است. دانشآموزان مشتاق یادگیری چیزهایی هستند که برایشان جالب باشد و معلمان هم باید خواستههای دانشآموزان را در مسیرش هدایت کنند. جو تربیتی متعادل که خوب هم اداره شود، امکان رشد و تعالی را بهتر میسر میسازد.
برخی از دانشآموزان تنها میل به سرگروه شدن در کلاس در آنها کافی است که برانگیخته شوند. نمره درسی، تشویق، تمجیدهای شفاهی و کتبی، جوایز و نشانهای افتخار، تذکرات و توبیخهای ملایم میتوانند در ارتقای سطح مهارتی دانشآموزان نقش موثر و مهمی بازی کنند.
راههای برانگیختن انگیزه دانشآموزان
آشنایی با علاقههای درونی دانشآموز و استفاده از روشهایی که علاقه آنها را افزایش میدهد.
ترغیب دانشآموز به تعیین و برقراری اهداف کوتاهمدت و بلندمدت.
وجود رابطه بین آنچه که یاد میگیرد و هدفهایی که تعیین کرده است.
توجه به تواناییهای هر دانشآموز و توجه به این نکته که تکلیف نباید از حد توانایی او بیشتر باشد.
آگاهی دانشآموز از آنچه که از او انتظار میرود.
دخالت در تعیین و برقراری هدفها.
شرکت در فعالیتهایی که برایش مهم و معنیدار است.
دوست داشتن معلم خود و احترام گذاشتن به او.
اطمینان از اینکه معلم نیز او را دوست دارد و به او احترام میگذارد.
انگیزشهای منفی (ترس از تنبیه) معمولا یادگیری را کند میکند و به تعویق میاندازد در حالی که انگیزشها مثبت (تعیین جوایز و تقدیر) موجب تسریع در پاسخهای مطلوب میشود.
ارایه آموزشها با روشهای فعال که برای دانشآموز جالب و جذاب باشد.
عذرا سنگلجی
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان سعید جلیلی ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مناظره مناظره انتخاباتی سیاست دولت
هواشناسی شهرداری تهران تهران اربعین قتل گرما سلامت پلیس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت حوادث آموزش و پرورش
قیمت دلار قیمت طلا خودرو قیمت خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت سکه بازار خودرو دولت سیزدهم تورم اقتصاد
محرم تلویزیون ثبت نام اربعین فیلم سینمایی بازیگر سینما سینمای ایران رسانه ملی کتاب تئاتر
فناوری دانش بنیان کنکور ۱۴۰۳ ماهواره
غزه رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه جو بایدن آمریکا جنگ غزه ترکیه دونالد ترامپ حزب الله لبنان چین اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند سپاهان کریستیانو رونالدو لیگ برتر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تیم ملی پرتغال
هوش مصنوعی اینترنت سامسونگ گوگل نمایشگاه الکامپ اینستاگرام اپل عیسی زارع پور ربات
خواب دیابت پارکینسون افسردگی سیب زمینی قهوه سرطان فشار خون