چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
محاورات منطقی
محاورات پایانی (دوره سالخوردگی) افلاطون را محاورات «انتقادی» نیز می نامند. در این محاورات افلاطون به نقد نظریات فلسفی خود رو كرده است تا خواسته آنها را به شیوه دقیق تر دوباره بررسی كند. در این نوشته ها گرایش افلاطون به سوی پایه های شناخت و نیز دانش ریاضی و همچنین توجه بیشتر به جهانِ محسوس است. مهم ترین محاورات پایانی عبارتند از: «كراتولوس» (درباره نام ها)، «ثئای تتوس» (درباره دانش)، «پارمنیدس» (درباره ایده ها)، «سوفسطایی» (درباره هستی)، «فیلبُس» (درباره لذت)، «تیمائوس» (درباره طبیعت)، «كریتیاس» (درباره آتلانتیس)، «مرد سیاسی» (درباره پادشاهی) و «قوانین» (درباره قانون گذاری).كراتولوس، ثئای تتوس، پارمنیدس، سوفسطایی (سوفیست) و فیلبُس را «محاورات منطقی» می خوانند.
امروزه با گستره فلسفه تحلیلی این محاورات بیش از دیگر محاورات مورد توجه اند. در اینجا تقریباً با شاعر هنرمند و خلاق وداع می كنیم و با نوشته ای آموزشی، منتها در شكل گفت و گو سر و كار خواهیم داشت. البته هنری كه در شیوه بیان مطالب به كار می رود، فقدان شكل هنری را جبران می كند.محاوره تئتتوس نقطه عطفی در مسیر این تحول است. تئتتوس بی نهایت هیجان انگیز است و به نوعی موفق ترین كار افلاطون در زمینه فلسفه تحلیلی ناب محسوب می شود. لایب نیتس ترجمه اش كرده، باركلی بسیاری چیزها بر آن نوشته و ویتگنشتاین از آن نقل مطلب كرده است.
كراتولوس مراحل مقدماتی ثئای تتوس را تشكیل می دهد و این دو با رشته های متعددی به هم پیوسته اند.كشاكش آرای متضاد كه طبیعی یك همپرسه خوب است، عالی ترین وجهش در پارمنیدس جلوه گر است. در این محاوره، سقراط نظریه «ایده ها» (مُثُل) را كه در فایدون بیان كرده بود تشریح می كند، ولی وضعیت او در اینجا نقطه مقابل فایدون است. چنانچه خواننده شگفت زده با خود می گوید: «عجب! این همان سقراط فایدون است كه این دفعه به جای اینكه سئوال كننده باشد، باید جواب پس بدهد.» كسی كه در این محاوره سقراط را سئوال پیچ می كند، پارمنیدسِ پیر (فیلسوف پیشاسقراطی) است. خیلی از فلاسفه از ارسطو به بعد تصدیق كرده اند اشكالات و ایرادات او به نظریه ایده ها بنیان برانداز است. پارمنیدس و سوفسطایی دارای مضمون واحد و محتوای به هم پیوسته اند.
برخی از مسائل كه در پارمنیدس مطرح گشته در سوفسطایی ژرف تر و مفصل تر پژوهش می شود و در هر دو بر اهمیت و ضرورت دیالكتیك تاكید می شود. افلاطون چون پا به پیری گذاشت یك بار دیگر به مضمون های اخلاقی سقراط برگشت و دیگر بار سقراط را سخنگوی اصلی اش نهاد. این اتفاق در فیلبس روی داد. موضوع بررسیِ این محاوره «خیر اعلی» است و از یك سو، اشاراتی به پارمنیدس دارد و از سوی دیگر راه را برای تیمائوس می گشاید.
مسعود زنجانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست